
Pracovní cesta ministra životního prostředí do Izraele
20.03.2017 / 16:54 | Aktualizováno: 21.03.2017 / 11:38
(Archivní článek, platnost skončena 20.09.2018 / 02:00.)
Ve dnech 13.-14. března 2017 uskutečnil ministr životního prostředí Richard Brabec na pozvání izraelské strany pracovní cestu do Izraele.
Pana ministra doprovázeli pan Robin Böhnisch, předseda Výboru pro životní prostředí, PSP ČR, pan Vladislav Smrž, náměstek pro řízení sekce politiky životního prostředí a mezinárodních vztahů, MŽp, pan Jan Kříž, náměstek pro řízení sekce fondů EU, finančních a dobrovolných nástrojů, MŽp, pan Mark Rieder, ředitel Výzkumného ústavu vodohospodářského T. G. Masaryka, a pan Roman Lesný, člen Česko-izraelské obchodní komory a nakladatel českého překladu knihy „Budiž voda“. Delegace v Izraeli jednala s panem Danny Greenwaldem z Israel Water Authority, panem Amirem Erezem a panem Davidem Rubinem z izraelského Ministerstva pro ochranu životního prostředí, s panem Yossi Yaacobem ze státní firmy Mekorot, s panem Zoharem Yinonem, GŘ společnosti HaGihon, poskytovatele dodávek vody v Jeruzalémě. Na závěr pracovního dne ministr Brabec jednal s panem Ze'evem Elkinem, ministrem pro ochranu životního prostředí.
Na celkové spotřebě vody v Izraeli se z 56 % podílí zemědělství a z 36 % domácnosti. Průmysl spotřebuje necelých 6 % z celkových dodávek vody. Mezi hlavní výzvy, kterým izraelská vláda musela v souvislosti se zajištěním vodních zdrojů čelit, patří dramatický růst populace (na němž se podílejí jak vysoká imigrace, tak i příznivý demografický vývoj) při poklesu zásob přirozených vodních zdrojů. I díky vhodně zvolené regulaci se vládě podařilo snížit spotřebu vody a současně zajistit nové vodní zdroje. V zemědělství se využívá téměř 90 % vyčištěné odpadní vody. Prakticky neomezenou nabídku nových vodních zdrojů představuje odsolování mořské vody, které v současnosti zajišťuje přes 70 % spotřeby domácností.
Po vzniku Státu Izrael byla infrastruktura Zákonem o vodě z roku 1959 centralizována. Nová legislativa umožnila efektivní zásobování vodou i vzdálenějších a nehostinných regionů. Monopolním správcem vodohospodářské infrastruktury byla ustanovena státní firma Mekorot. Poskytováním služeb vodného a stočného zajišťuje 13 regionálních společností ve vlastnictví měst a krajů. Všichni zákazníci Mekorotu mají stejnou cenu vodného a stočného (tato cena v období let 2014-2016 poklesla o 18 %). Domácnosti s nižším odběrem na osobu mají slevu na jednotkové ceně odebrané vody. Nedostatek vody v důsledku období výrazně podprůměrných srážek v letech 1998-2012 byl impulsem k rozhodnutí vybudovat na pobřeží Středozemního moře několik odsolovacích zařízení (technologie reverzní osmózy) a v roce 2007 pověřit regulací vodohospodářství nově ustanovenou Israel Water Autority. Krize v dodávkách vody umožnila přijmout tato klíčová rozhodnutí s podporou napříč politickým spektrem.
Česká republika je v odlišné pozici; infrastrukturu vlastní na 6 200 subjektů (města a obce), zatímco poskytovatelé služeb -zpravidla zahraniční společnosti- investují málo prostředků do údržby a rozvoje technologií. Roztříštění vodohospodářského majetku mezi tisíce vlastníků a provozovatelů v devadesátých letech byla strategická chyba, se kterou se ČR bude vyrovnávat ještě mnoho let. Sektor vodárenství na potřebné reformy teprve čeká. Cena vody pro domácnosti je v řadě míst za sociálně únosnou hranicí (za posledních 25 let vzrostla cena vody někde téměř stonásobně), a i přesto se nedostává prostředků na údržbu a modernizaci zařízení. Některá města, například Plzeň nebo Praha, se snaží prodanou infrastrukturu zase vykoupit zpátky. Za posledních 80 let se v ČR milion hektarů půdy cíleně vysušil. Zemědělská i lesní půda měly dřív mnohem lepší schopnost zadržovat vodu. Dneska je jejich zadržovací kapacita asi na 50 procentech. Zemědělská půda je v důsledku uvedeného rovněž náchylnější k erozi.
Ve zpracování pevného odpadu může ČR na druhou stranu nabídnout Izraeli rozsáhlé zkušenosti. Ve skládkování odpadu došlo v uplynulých letech k výraznému poklesu na aktuální podíl 47 % (s cílem snížit tento podíl až na 15 %) z celkového objemu komunálního odpadu. V současnosti se v ČR cca 800 tisíc tun odpadu využívá na výrobu tepelné a elektrické energie. V komunálním odpadu ročně vyprodukujeme přibližně 550 kg na osobu. Z uvedeného množství je 12-13 % zpracováno v energetice, zbytek se třídí, recykluje, resp. odváží na skládku. I v rámci EU si v dané oblasti ČR nevede špatně, ve třídění odpadu nám patří šesté místo, u plastů se se 70ti procenty jedná dokonce o druhé místo. Papírového odpadu se vytřídí ještě o 10 % více. Na 99 % měst a obcí v ČR má funkční systém třídění odpadu.