български  česky  english 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Občanský průkaz ČR

Od 1. 4. 2025 bylo mezi pověřené zastupitelské úřady, na kterých lze podat žádost o občanský průkaz, zařazeno i Velvyslanectví ČR v Sofii. Občané ČR si je však mohou i nadále vyřizovat na území ČR bez ohledu na to, zda mají v ČR trvalý pobyt nebo nikoliv. 

O vydání občanského průkazu může požádat:

  • občan ČR starší 15 let
  • zákonný zástupce za občana mladšího 15 let; namísto zákonného zástupce může požádat pěstoun, osoba, které byl občan mladší 15 let svěřen do péče, anebo ředitel zařízení pro výkon ústavní výchovy, které pečuje na základě soudního rozhodnutí o občana mladšího 15 let. Tyto osoby připojují k žádosti souhlas zákonného zástupce s jeho ověřeným podpisem;
  • soudem určený opatrovník za občana, jehož svéprávnost je omezena tak, že není způsobilý k podání žádosti;

Občanský průkaz se vydává:

  • občanům mladším 15 let s dobou platnosti na 5 let,
  • občanům starším 15 let s dobou platnosti na 10 let,
  • občanům starším 70 let s dobou platnosti na 35 let,
  • občanům starším 12 let, u nichž je dočasně fyzicky nemožné pořídit otisky prstů, s dobou platnosti na 1 rok.

Náležitosti žádosti

Žadatel o vydání prvního občanského průkazu s trvalým pobytem na území ČR je povinen při podání žádosti předložit rodný list; vzniknou-li důvodné pochybnosti o jeho státním občanství ČR, rovněž doklad o státním občanství vydaným po 1. 1. 2014 nebo listinu o nabytí státního občanství ČR nikoliv starší 1 roku nebo cestovní pas ČR se strojově čitelnými údaji a s nosičem dat s biometrickými údaji.

V případě dětí (mladších 15 let) musí zákonný zástupce prokázat svou totožnost a předložit český rodný list dítěte.  

Fotografie žadatelů pořizujeme bezplatně přímo na konzulárním oddělení Velvyslanectví ČR v Sofii, a to v průběhu podání žádosti o občanský průkaz.

Převzetí  občanského průkazu

Občanský průkaz, o nějž bylo požádáno na pověřeném zastupitelském úřadě, si lze převzít pouze u tohoto zastupitelského úřadu, nikoliv u jiného pověřeného zastupitelského úřadu. Pokud o to žadatel při podání žádosti výslovně požádal, pak si může občanský průkaz namísto našeho velvyslanectví převzít u obecního úřadu obce s rozšířenou působností příslušného podle místa trvalého pobytu občana nebo posledního trvalého pobytu na území České republiky (úřad, jenž občanský průkaz nechá zhotovit a jinak by jej zasílal našemu velvyslanectví poštou), nebo u Magistrátu města Brna, neměl-li žadatel o vydání občanského průkazu nikdy místo trvalého pobytu v ČR nebo nelze-li místo jeho trvalého pobytu zjistit. Nebo opačně.

Žadatel starší 15 let přebírá doklad osobně, za občany mladší 15 let přebírá občanský průkaz jejich zákonný zástupce, přičemž účast občana mladšího 15 let se při převzetí dokladu nevyžaduje.  Pokud o to žadatel požádá, ověřitelným způsobem prokáže důvod hodný zvláštního zřetele  (omezení osobní svobody, nemohoucnost) a úřad v ČR, který občanský průkaz vystavuje to nezpochybní, může jej převzít zmocněnec na základě plné moci s úředně ověřeným podpisem zmocnitele, žadatele o občanský průkaz.  Pokud si chce občanský průkaz dítěte převzít druhý rodič (než ten, který o něj požádal), musí kromě své totožnosti prokázat i rodičovství rodným listem  dítěte.

Správní poplatky

1. Za žádost o občanský průkaz podanou na ZÚ s převzetím na stejném ZÚ se hradí správní poplatek ve výši 500 CZK, v případě občanů mladších 15 let ve výši 300 CZK (platit lze  v hotovosti  v BGN dle aktuálního kurzu ČNB nebo platební kartou v CZK).

2. Poplatek za přijetí žádosti o vydání občanského průkazu u zastupitelského úřadu s převzetím u obecního úřadu obce s rozšířenou působností podle místa trvalého pobytu nebo posledního trvalého pobytu činí 300 CZK, v případě občanů mladších 15 let 200 CZK.

3. Poplatek za umožnění převzetí občanského průkazu u zastupitelského úřadu, pokud byla žádost podána u obecního úřadu obce s rozšířenou působností, činí 200 CZK, v případě občanů mladších 15 let 100 CZK.

Poplatek za poskytnutí součinnosti při správě státních dat pro elektronické využití občanského průkazu zastupitelským úřadem činí 100 CZK.

Zneplatnění občanského průkazu z důvodu změn a další informace

Upozorňujeme, že platnost občanského průkazu končí okamžitě v případě ukončení trvalého pobytu na území ČR. V případě změny místa trvalého pobytu v ČR nebo změny jména, příjmení, rodinného stavu (manželství/partnerství/rozvod/vdovství apod.), tedy údajů zapsaných povinně či nepovinně (rodinný stav)  v jinak platném občanském průkazu, končí jeho platnost již 45 dnů od právní moci takovéto změny. Pokud si takovou změnu občan nezaregistroval v základním registru osob, nelze o nový občanský průkaz požádat do doby, než to zajistí. Typicky se jedná o matriční události, které nastaly v cizině a občan si u Zvláštní matriky v Brně nevyřídil jejich zápis.

Opětovně v této souvislosti připomínáme povinnost občanů ČR s trvalým pobytem v ČR mít platný občanský průkaz. Porušení této povinnosti je ze zákona přestupkem.  

Komplexní informace k řízení o občanských průkazech poskytuje odpovědný orgán Ministerstvo vnitra ČR. Jsou rovněž dostupné na Portálu veřejné správy. Pravidla pro vyřízení občanských průkazů ze zahraničí jsou stejná u všech pověřených zastupitelských úřadů, které postupují dle zákona v koordinaci zajišťované Ministerstvem zahraničních věcí ČR.