PUSAN (Busan) – česká sekce na 15. Mezinárodním filmovém festivalu
15.10.2010 / 09:52 | Aktualizováno: 26.02.2018 / 08:55
Ve dnech 7.-15. října 2010 proběhl už 15. ročník Pusanského mezinárodního filmového festivalu – nejen největší filmové přehlídky v Asii, ale dnes jedné z deseti nejvlivnějších světových filmových přehlídek na světě vůbec. Fakt, že součástí letošního ročníku byla i samostatná „česká sekce“, kterou pro názvem „Czech Film Now: Cinema of Liberalism“ připravilo České filmové centrum z šestice nejlepších českých filmů posledních dvou let, je na mezinárodním poli na filmovém festivalu této důležitosti naprosto výjimečným úspěchem.
(zleva): režisérky Jitka Rudolfová a Irena Pavlásková, Markéta Šantrochová z Českého filmového centra velvyslanec ČR v KR Jaroslav Olša, jr.
Pusan International Film Festival (PIFF – www.piff.org) sice chybí ona tradiční nálepka festivalu „kategorie A“, ale svým vlivem v Asii (a nejen zde), i počtem profesionálních návštěvníků a filmových fanoušků se mu ale rovnat může jen málokterý světový festival. Letos se na něm představilo 308 filmů (z toho 103 premiéry) ze 67 zemí a festival navštívilo ve třech multikinech po celém městě 182 tisíc účastníků. Mezi stovkami filmových hostů od režisérů z Iráku po producenty z Argentiny byli ale také hvězdy jako Oliver Stone, Carlos Saura, Abbás Kiarostamí či Juliette Binocheová – a to nemluvíme o režisérských či hereckých hvězdách z Číny, Japonska, Filipín a pochopitelně Korejské republiky. Není tak překvapením, že PIFF je tradičně vnímán jako největší každoroční kulturní akce v Korejské republice.
Letošní patnáctý ročník byl v mnoha ohledech výjimečný – s funkcí ředitele PIFF se loučil zakladatel, bývalý náměstek ministra kultury a filmař Kim Tong-ho (Kim Dong-ho), který festival nejen vymyslel, ale doslova vydupal ze země a byl klíčovou osobou pro jeho celosvětový úspěch. Jihokorejský filmový průmysl je stále silnější a ve světě úspěšnější a je to pochopitelně vidět i na festivalu jako takovém. Jména jako Pak Čchang-uk (Park Chang-wook – režisér řady úspěšných filmů, např. Oldboy) nebo Čon To-jon (Jeon Do-yeon – herečka, nejen ze seriálu Milenci z Prahy, ale také v Cannes oceněná za roli ve filmu Skryté paprsky slunce /Secret Sunshine/) možná stále nejsou v ČR tak známá, jejich díla ale už uspěla i u českých filmových diváků.
V příštím roce se festival ještě posune dál, když bude otevřeno obrovské filmové centrum Dureraum, jehož stavba stála více než 130 milionů USD a v němž bude probíhat většina filmových projekcí i akcí. Současně bude zprovozněn i online systém prohlížení filmů pro festivalové hosty a účastníky, což přinese naprosto novou kvalitu tomuto festivalu, který – když v roce 1996 – vznikl, nebyl víc než jednou z mnoha malých a nepříliš viditelných kulturních akcí.
Samostatná prezentace české kinematografie na některém z největších světových festivalů je podle filmového publicisty Michala Procházky, který se pusanského festivalu letos zúčastnil už potřetí opravdová „událost (…) pro český polistopadový film ojedinělá, nepočítáme-li například uvedení tzv. trezorových filmů zkraje 90. let na Berlinale.“ Možná má v něčem pravdu, např. i v tom, co se dozvěděl od nás – a totiž že „dost možná za to vděčíme víc zálibě, kterou Korejci z jižní části poloostrova našli v Praze či v české kultuře, než dílům samým. Vždyť v Soulu najdete síť českých restaurací, poloviční kopii staroměstského orloje či domácí muzikály v korejském znění.“ (cit. podle www.lidovky.cz). Druhá část pravda je pak ještě trochu jiná – založená na zvláštní spřízněnosti – osobní – která spojia před více než desetiletím tehdy malý a začínající pusanský festival s Českem.
Představení šestice nejnovějších českých filmů z loňského a letošního roku navazuje na prakticky každoroční účast českého filmu na PIFF. V posledních pěti letech se v Pusanu promítaly dokument Heleny Třeštíkové Marta (v roce 2006), o dva roky později hrané Děti noci a opět Třeštíkové dokument René a vloni pak česko-slovenské koprodukce Lištičky a Nedodržený slib. Letošní česká prezentace pod názvem Czech Film Now: Cinema of Liberalism je tak nadlouho největším představením českého filmu na tomto festivalu. Pozitivní je, že všechny české filmy byly prakticky vyprodané.
Kromě Markéty Šantrochové z Českého filmového centra do Pusanu přijely i dvě režisérky – Irena Pavlásková a Jitka Rudolfová – které na více než hodinových setkáních s diváky hovořily o svých představených filmech, o České republice, její historii apod. Účastnily se také řady dalších akcí v průběhu festivalu. České filmové centrum se dále – jako tradičně – účastnilo také stánkem v rámci veletrhu European Film Promotion a také souběžně probíhajícího veletrhu filmových lokací BIFCOM.
Dne 11. října 2010 pak České filmové centrum za přispění Velvyslanectví ČR v KR zorganizovalo českou party, jíž se v průběhu více než tří hodin zúčastnilo ke dvěma stům lidí, včetně ředitele festivalu Kim Tong-ho a řady dalších. Poděkování za zdařilou akci patří také sponzorům - korejskému zastoupení firmy SAB Miler (pivo Pilsner Urquell) a restaurací Castle Praha.
Představené české filmy:
Kawasakiho růže (Jan Hřebejk, 2009)
Zemský ráj to napohled (Irena Pavlásková, 2009)
Zoufalci (Jitka Rudolfová, 2009)
Tři sezóny v pekle (Tomáš Mašín, 2009)
Pouta (Radim Špaček, 2010)
Katka (Helena Třeštíková, 2009)
Česká účast na PIFF 2010:
Irena Pavlásková – režisérka
Jitka Rudolfová – režisérka
Markéta Šantrochová – České filmové centrum (www.filmcenter.cz)
Viera Langerová – za MFFKV (www.kviff.com)
Marta Lamperová – producent, Film Europe (www.filmeurope.eu)
Tomáš Prášek – producent, Eventival (www.eventival.com)
Michal Procházka – filmový publicista
Jaroslav Olša, jr. – velvyslanec ČR v KR
ředitel PIFF Kim Tong-ho na české akci