english  latviski  česky 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo X logo Facebook logo LinkedIn logo

V Rize poprvé vyjely české vlaky ŠKODA

Dne 15. prosince 2023 se v Lotyšsku uskutečnila slavnostní premiérová jízda nových příměstských vlaků Škoda Vagonka na trase Tukums, Aizkraukle a Skulte. Cesty do Jelgavy začaly v sobotu 16. prosince. Slavnostní zahajovací akce poblíž nástupiště číslo dvě na hlavním vlakovém nádraží v Rize se 15. prosince zúčastnil ministr dopravy Kaspars Briškens, předseda představenstva společnosti PV Rodžers Jānis Grigulis, výkonný místopředseda Evropské komise Valdis Dombrovskis a člen představenstva Škoda Group Zdeněk Sváta. Po slavnostním zahájení, kterého se zúčastnil i zástupce Velvyslanectví ČR v Rize, se přesně podle jízdního řádu v 10:59 rozjel nový elektrický vlak Škoda Vagonka z Rigy do Dubulti.

Pro Lotyšsko se jedná o přelomovou modernizaci osobní železniční dopravy, jelikož na lotyšských tratích dosud jezdily staré sovětské vlaky, které již dlouhou dobu neodpovídaly standardům kladeným na moderní evropské příměstské cestování.

Lotyšsko si objednalo celkem 32 elektrických vlaků za více než 250 mil. eur, což je historicky jedna z největších zakázek pro českou firmu v Lotyšsku i širším regionu. 

Nové vlaky začnou postupně jezdit na všech elektrifikovaných tratích – na trati Aizkraukle a Skulte, na trati Tukums a později také na trati Jelgava.

Lotyšský osobní železniční dopravce obdrží všech 32 elektrických vlaků plně připravených pro osobní vlakovou dopravu do poloviny roku 2024. První dva elektrické vlaky vyrobené v České republice byly do Rigy dodány v červnu 2022.

Každý z nich se skládá ze čtyř vagónů. Jeden elektrický vlak je dlouhý 109 metrů. Každý vlak má místa k sezení pro 436 cestujících a místa k stání pro 454 cestujících. Nové vlaky jsou zarovnány s nástupišti, aby se zlepšila přístupnost. Přizpůsobení veškerých nástupišť na uvedených tratích je plánováno postupně během roku 2024.

Konstrukční rychlost nových vlaků je až 160 km/h (v současnosti 120 km/h). Maximální rychlost bude možné vyvinout tam, kde to železniční infrastruktura dovolí.

Celkové náklady na celý projekt nového elektrického vlaku činí 257,889 milionu EUR a je plánován nákup 23 nových konfigurací elektrických vlaků se spolufinancováním z Fondu soudržnosti Evropské unie ve výši 114,211 milionu EUR.

Cestující se novými elektrickými vlaky měli svézt již koncem léta 2023, poté bylo jejich uvedení odloženo. Dohoda mezi lotyšskou státní železniční společností JSC "Pasažieru vilciens" (osobní vlak) a českou společností "Škoda Vagonka" o nákupu 32 nových elektrických vlaků byla podepsána v roce 2019. Vzešla však z tenderu vypsaném v roce 2015. Zpoždění dodání bylo způsobeno nejprve pandemií Covid a poté válkou na Ukrajině, což vedlo k zpřetrhání dodavatelských řetězců.