Elektromobilita v Lotyšsku
06.09.2023 / 16:56 | Aktualizováno: 06.09.2023 / 17:32
V posledních letech vzrostl počet elektrických vozidel registrovaných v Lotyšsku v obrovských objemech za jeden rok – o několik set. Počet elektromobilů se v posledních osmi letech každoročně zvyšuje, byť zpočátku byl nárůst relativně malý – jen několik desítek elektromobilů ročně. Podle nejnovějších údajů Ředitelství pro bezpečnost silničního provozu (CSDD) bylo v červenci 2023 v Lotyšsku registrováno 5252 elektromobilů, což je o 33 % více než na začátku letošního roku.
V roce 2020 bylo v Lotyšsku registrováno 672 elektrických automobilů, o rok později - 1240 elektrických automobilů, ale o rok později - 2174. Nejprudší nárůst počtu elektromobilů byl zaznamenán v letošním roce – na začátku roku se na lotyšských silnicích pohybovalo 3941, o několik měsíců později – 4495, ale nyní se počet těchto vozů zvýšil o dalších 757, přičemž celkový počet elektromobilů v Lotyšsku již přesáhl pět tisíc. Nárůst poptávky tak přímo souvisí s rozvojem infrastruktury a mechanismy státní podpory.
V Rize, v kancelářském komplexu Jaunā Teika, byla nově otevřena největší nabíjecí stanice pro elektromobily v zemi. Nabízí 28 portů s nabíjecím výkonem 22 kW na třech stanicích vytvořených společností Elektrum Drive ve spolupráci s EfTEN Capital.
V segmentu nových automobilů je v Lotyšsku nyní poptávka po elektromobilu vyšší než poptávka po dieselovém automobilu. To přináší změny jak v nejnovějším bytovém fondu, tak v nabídce kanceláří, s projekty zahrnujícími možnosti nabíjení elektrických vozidel, aby obyvatelé i zaměstnanci mohli v budoucnu uspokojit své potřeby. Otevření největšího nabíjecího centra pro elektromobily v Lotyšsku v New Teika tak představuje významný krok směrem k udržitelné mobilitě a klimatické neutralitě.
Estonský investor v Lotyšsku
V letošním roce investuje 5 mil. EUR do rozšíření sítě nabíjecích stanic pro elektromobily v Lotyšsku energetická společnost Enefit, která v sousedním Estonsku provozuje síť stanic Enefit Volt. Cílem společnosti je spolupráce s lotyšskými společnostmi na vytvoření více než 100 veřejných nabíjecích stanic pro elektromobily a vytvořit v příštích několika letech nejširší síť nabíjecích stanic v Pobaltí.
V roce 2023 je plánováno vybudování deseti rychlonabíjecích stanic Enefit Volt na pěti místech na dálnicích Ventspils, Bauska a Tallinn s maximální možnou kapacitou - 300 kilowattů. Jedná se v současné době o jedno z nejvýkonnějších nabíjecích řešení dostupných na světě, které umožní nabít baterii elektromobilu na přibližně 20% za pouhých 80 minut. Každá nabíjecí stanice bude mít dvě nabíjecí jednotky, které nabídnou nabíjení čtyř elektromobilů současně.
Stanice budou umístěny na transevropské dopravní síti (TEN-T) spojující Lotyšsko, Litvu, Estonsko a Polsko, v místech, kde majitelé elektrických automobilů zůstávají po dlouhou dobu a pravidelně - v blízkosti supermarketů, obchodních center a hotelů. Stejně jako v současné době v Estonsku budou moci zákazníci v Lotyšsku platit pomocí aplikace Enefit Volt na nabíjecích stanicích a platit za využité kilowatthodiny namísto doby nabíjení.
Veřejná infrastruktura pro nabíjení elektromobilů Enefit Volt se v současné době v Estonsku, kde bylo instalováno 197 veřejných nabíjecích stanic, aktivně rozvíjí. Během tohoto roku plánuje mateřská společnost Enefit Eesti Energia zahájit výstavbu téměř 1000 nových veřejných nabíjecích stanic v Pobaltí a Polsku a stát se tak největším provozovatelem nabíjecích stanic v regionu. Na druhé straně, v Lotyšsku se v příštích několika letech plánuje vytvoření nabíjecí infrastruktury na územích s nejhustším počtem uživatelů elektrických automobilů - především v Rize a Pierīze, rozšiřující se také ve směru Ventspils, Jelgava, Bauska a Daugavpils. Zavedení dobíjecí sítě v Lotyšsku je tak důležitým krokem v podpoře elektromobility s cílem zajistit komplexní dobíjecí infrastrukturu v Pobaltí i mimo něj.
Opatření lotyšské vlády pro rozvoj infrastruktury pro dobíjení elektromobilů
Lotyšská vláda si je vědoma důležitosti vytvoření stabilní dobíjecí infrastruktury pro elektromobily a přijala řadu opatření na podporu jejího rozvoje. Jedním z nejdůležitějších přijatých opatření je realizace Národního plánu rozvoje dobíjecí infrastruktury. Plán se zaměřuje na rozšíření dobíjecí sítě po celé zemi, se zvláštním zaměřením na městské oblasti, silnice a veřejná parkoviště. Na podporu růstu dobíjecí infrastruktury vláda také podpořila spolupráci se soukromými společnostmi a mezinárodními partnery. Byla navázána partnerství veřejného a soukromého sektoru s cílem přilákat znalosti a investice do zavádění dobíjecích stanic. Cílem tohoto přístupu ke spolupráci je vytvořit dobře propojenou a udržitelnou síť dobíjecích stanic v celém Lotyšsku. Co se týče dostupnosti veřejných dobíjecích stanic v Lotyšsku, byl v posledních letech zaznamenán významný pokrok. Nabíjecí stanice jsou strategicky umístěny v různých městských centrech, nákupních oblastech a oblíbených destinacích. Takové uspořádání umožňuje majitelům elektromobilů snadný přístup k nabíjecím zařízením při provádění každodenních činností, jako je nakupování nebo relaxace. Vláda také zavedla koncept interoperability, což znamená, že majitelé elektromobilů mohou přistupovat k více nabíjecím sítím prostřednictvím jedné platební karty nebo mobilní aplikace. Tato bezproblémová integrace nabíjecích sítí zlepšuje dostupnost a pohodlí majitelů elektrických vozidel tím, že eliminuje potřebu více předplatných nebo karet pro přístup k různým nabíjecím stanicím.
Snadný přístupu k více než 300 nabíjecím připojením v lotyšské nabíjecí síti e-mobi poskytuje aplikace Elektrum Drive. Tato spolupráce zlepšuje dostupnost a kvalitu dobíjecí infrastruktury. Státní energetická společnost Latvenergo otevřela v roce 2010 první veřejnou nabíjecí stanici pro elektromobily a podporuje nabíjecí síť e-mobi. Nabíjecí stanice Elektrum Drive jsou strategicky umístěny v různých městech Lotyšska a poskytují široké pokrytí. K dispozici jsou flexibilní možnosti platby, včetně okamžité platby nebo paušální faktury.
Lotyšská vláda podporuje i instalaci domácích nabíjecích stanic. Domácí nabíjení umožňuje majitelům elektromobilů pohodlně nabíjet svá vozidla přes noc pomocí tarifů elektřiny mimo špičku, což snižuje náklady na nabíjení ve srovnání s používáním veřejných nabíjecích stanic. Instalace domácí nabíjecí stanice přispívá k větší energetické nezávislosti a stabilitě sítě. Majitelé elektromobilů se mohou rozhodnout, že budou k nabíjení svých vozidel využívat obnovitelné zdroje energie, jako jsou solární panely, čímž sníží svou uhlíkovou stopu a podpoří přechod k udržitelné energetické budoucnosti. Domácí nabíjecí stanice poskytují pohodlí a ziskovost a dávají majitelům elektrických automobilů možnost nabíjet svá vozidla podle svého pohodlí, aniž by se spoléhali pouze na veřejnou infrastrukturu.
Využitím národního plánu rozvoje dobíjecí infrastruktury a spoluprací se soukromými společnostmi se Lotyšsko snaží vytvořit síť dobře propojených a dostupných nabíjecích stanic po celé zemi, podporovat rozsáhlé šíření elektromobilů a podporovat udržitelnou dopravu. Prováděním strategického plánování, spoluprací se soukromými subjekty a zajištěním dostupnosti veřejných nabíjecích stanic je cílem Lotyšska podpořit rozsáhlé rozšíření elektromobilů a vytvořit udržitelný dopravní systém pro budoucnost.
Příležitost pro česká řešení
S ohledem na podporu rozvoje elektromobility ze strany lotyšské vlády, zásadní navýšení vládních cílů v této oblasti a související infrastruktury, investice a aktuální data a trendy se nabízejí příležitosti pro uplatnění českých řešení zejména v oblasti veřejných dobíjecích stanic, dobíjecích stanic pro domácnosti, rezidenční a kancelářské budovy či elektrobusy. Další zajímavé příležitosti se otvírají v oblastech s dobíjením souvisejících jako např. jejich propojení s platebními aplikacemi, on-line služby a údržba související s provozem stanic, interaktivní mapy dobíjecích bodů apod. Rostoucí prostor se nabízí i pro spolupráci v oblasti jednotlivých komponentů bateriových systémů. S nárůstem elektromobility v Lotyšsku obecně poroste i poptávka po jednotlivých komponentech elektropohonů, řídících jednotek, převodovek apod.
Vypracovala: Veronika Sidó, zástupkyně velvyslance, ZÚ Riga
6.9.2023