
Generace Z mění zvyky Kanaďanů – trendem jsou nealkoholické nápoje
13.02.2025 / 17:59 | Aktualizováno: 13.02.2025 / 18:03
Nealkoholické varianty piva a dalších nápojů zažívají v Kanadě velký boom a spotřebitelé je stále více vyhledávají na pultech obchodů. Jejich oblibě odpovídá i rostoucí nabídka domácích výrobců a příležitost mají i zahraniční produkty. Nealkoholická piva a cidery se na celkovém prodeji nealkoholických variant nápojů dohromady podílí 76 %, daleko za nimi je nealkoholické víno s 16 % a nealko destiláty s 8 %. Meziročně největší růst zaznamenaly nealko destiláty, prodeje vzrostly o 68 %. Tento segment získává na síle, protože spotřebitelé hledají sofistikované alternativy k tradičním lihovinám.
Historicky byly v Kanadě nealkoholická piva, vína nebo destiláty oblíbené prakticky jenom během tzv. sober holidaysjako je lednové Dry January. V posledních letech jsme však svědky výrazného nárůstu obliby v průběhu celého roku. Ať už se jedná o oslavu narozenin, rodinné setkání doma nebo večerní odpočinek u televize, Kanaďané stále častěji upřednostňují nealkoholická piva nebo vína.
Podle zprávy kanadské marketingové agentury NIQ prodeje těchto nápojů v posledních dvou letech nabraly významnou dynamiku. Mezi červnem 2023 a červnem 2024 došlo k nárůstu prodejů o 24 % ve srovnání s předchozím obdobím. Růst odvětví nealkoholických nápojů odpovídá dlouhodobějším kanadským trendům. Nealkoholické nápoje oslovují především spotřebitele v mladším věku (Generation Z), kteří kladou velký důraz na své zdraví a životní styl a též na náklady (ceny alkoholických nápojů, zejména těch konzumovaných v restauracích, prudce ovlivnila vysoká míra inflace). Příslušníci generace Z pijí méně alkoholických nápojů než všechny předchozí žíjící generace (o 20 % méně než mileniálové, nejvíce alkoholu na hlavu statisticky pijí tzv. boomers, tj. osoby narozené v prvních dvou dekádách po skončení druhé světové války).
Tento závěr potvrzuje i průzkum kanadského statistického úřadu z roku 2023. Z něj vyplývá, že dvě třetiny Kanaďanů ve věku 18 až 22 let během posledního týdne nepily žádné alkoholické nápoje, zatímco ve všech ostatních věkových skupinách byla tato hodnota mezi 51 a 57 %. Pro mladé Kanaďany platí i jedno omezující specifikum týkající se spotřeby alkoholu a to je nulová tolerance alkoholu pro řidiče do 22 let, která byla v uplynulé dekádě zavedena prakticky ve všech kanadských provinciích a teritoriích.
Dynamický růst prodejů nealko nápojů dokazují i statistiky z nejlidnatější provincie Ontario. Společnosti LCBO (Liquor Control Board of Ontario), která se svojí sítí necelých 1100 obchodů s alkoholickými a nealkoholickými nápoji působí po celé provincii, stouply prodeje nealkoholických nápojů meziročně o 73 %, ve srovnání s rokem 2022 dokonce až o 189 %.
Nejvíce prodejů těchto nápojů táhnou velká kanadská města. Pět z nich (Montréal, Toronto, Vancouver, Quebec City a Ottawa) se na celkovém objemu prodejů podílí z 34 %. Největší část prodejů zaujímají nealkoholická piva a cidery s 76 %, vína s 16 % a destiláty s 8 %. Pokud se však podíváme na meziroční tempo – největší nárůst zaznamenaly nealkoholické destiláty a to o 68 %. Až za nimi byly piva a cidery (o 23 %) a vína (o 14 %).
Pokud jde o nabídku, spotřebitelé začínají teprve objevovat nealko varianty nejrůznějších stylů piv, jako jsou nejenom ležáky, ale i kyselá piva (sour), stouty nebo India Pale Ale. V obchodech naleznete také červená, bílá a růžová nealkoholická vína. Nealkoholické destiláty napodobují chuť rumu, ginu nebo dokonce absinthu.
Nové trendy směrem k preferenci nealka tak pro české exportéry v této kategorii nápojů skrývají velké příležitosti na kanadském trhu. Zaměřit se mohou nejenom na tradiční nebo moderní styly nealko piv nebo vín, ale také na stále více populární ready-to-drink koktejly nebo nealkoholické destiláty.
Velvyslanectví ČR v Ottawě je připraveno českým nápojářským firmám ve snaze proniknout na kanadský trh napomoci.
Filip Lameš, Marino Radačič, Velvyslanectví ČR v Ottawě