česky  english 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: ZÚ Ottawa
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo X logo Facebook logo LinkedIn logo

Český pivovarnický sektor středem zájmu Kanady

Ve dnech 12. až 16. května 2025 uspořádalo Velvyslanectví ČR v Kanadě ve spolupráci s Velvyslanectvím ČR v Canbeře již v pořadí šestou incomingovou misi kanadských a amerických sládků do ČR. Pro letošní rok byla mise doplněna nově i o australské pivovarníky. 
 

Obchodní misi dvaceti severoamerických a australských sládků a novinářů do České republiky umožnil projekt na podporu ekonomické diplomacie finančně podpořený Ministerstvem zemědělství. Zahájení mise se uskutečnilo na Ministerstvu zemědělství, kde byl prezentován český pivovarnický sektor a jeho obchodní příležitosti. Následně se již účastníci ponořili do světa českého pivovarnictví - od surovin, přes technologie až po vaření piva. 

V průběhu týdne navštívili pivovarníci přibližně 20 českých firem a institucí, které jim představily to nejlepší z našeho oboru. Jednou z prvních zastávek byla oblast Žatecka a prezentace firem Arix, Bohemia Hop a Top Hop, které úspěšně obchodují se svým chmelem na zahraničních trzích. Návštěvy v pivovarech jako je Bernard, Budějovický Budvar, Plzeňský Prazdroj nebo Ferdinand, umožnily pivovarníkům poznat používané technologie a nahlédnout do tradičních výrobních postupů, včetně dekokčního rmutování nebo dlouhého zrání v dubových sudech.

Zajímavostí byla návštěva experimentálního pivovaru Elektrárna, kde vaří pivo v budově bývalé elektrocentrály, prohlídka minipivovaru na České zemědělské univerzitě nebo řemeslného pivovaru Pioneer. Unikátní návštěva proběhla ve sladovně Ferdinand, kde byl k vidění humnový slad vyráběný tradičním způsobem. Networking s výrobci pivovarnických technologií, jako jsou společnosti Cheops, Raveco nebo Bucher Denwel, otevřel dveře k potenciálním obchodním partnerstvím. Pivovarníci navštívili také firmu Lukr, jejíž výčepní kohouty jsou v posledních letech stále více oblíbené. A právě správné čepování, servírování piva nebo péče o něj bylo hlavním tématem prezentace zástupců Institutu pivo, Lokálu a Pultu i návštěvy školícího střediska firmy Lukr. Účastníci mise se zde seznámili se stylem podávání piva jako „šnyt“, „mlíko“ nebo „hladinka“.

Kanadský trh: rostoucí zájem o české ležáky

Kanadský pivovarnický trh zažívá v posledních letech dynamický růst, zejména v segmentu řemeslných pivovarů. Domácí produkce pokrývá 85 % prodejů piva, zatímco import tvoří zbývajících 15 %, převážně z Nizozemska, Mexika, Belgie nebo také z USA. Česká republika v roce 2024 vyvezla do Kanady pivo v hodnotě za necelých 150 mil. Kč. 

V roce 2023 bylo v Kanadě registrováno přes 1 210 pivovarů, což je nárůst z 1 120 v roce 2019. Přibližně 94 % tvoří pivovary produkující méně než 15 tis. hektolitrů ročně, což odráží silný rozmach řemeslných pivovarů. Provincie Ontario s více než 400 pivovary a Britská Kolumbie s přibližně 200 pivovary vedou v hustotě řemeslných pivovarů, následovány Quebecem (kolem 150 pivovarů). Tyto provincie jsou díky velké spotřebitelské základně a nadšení pro řemeslná piva klíčovými cíli pro české firmy.

Ležáky jsou nejoblíbenějším stylem piva a tvoří většinu spotřeby, která v roce 2021 dosahovala 66 litrů na osobu. Spotřebitelé stále více vyhledávají řemeslná piva s unikátními chutěmi, lokálními surovinami a autentickými postupy. To je ideální příležitost pro české pivovary, které excelují ve výrobě kvalitních ležáků. Rostoucí poptávka po prémiových a dovážených pivech, zejména mezi mladšími spotřebiteli (25–44 let) v městských oblastech, jako jsou Toronto, Vancouver nebo Montreal, je příležitostí pro české značky s důrazem na kvalitu a tradici.

Vstup na kanadský trh však vyžaduje trpělivost kvůli konzervativnímu přístupu místních obchodních partnerů a přísným regulačním požadavkům, ve kterých stále hrají klíčovou roli provinční monopoly, které řídí nákup alkoholických nápojů.

Výsledky mise: 

Incomingová mise vytvořila pevný základ pro budoucí spolupráci mezi českými exportéry a zúčastněnými severoamerickými a australskými partnery. Kanadští a američtí pivovarníci projevili zájem o dovoz českého chmele a sladu, stejně jako o pořízení českých technologií v rámci zefektivňování stávající produkce nebo s výhledem na její rozšiřování. Mise také posílila povědomí o české pivní kultuře, která je v Kanadě a USA vnímána jako synonymum kvality a tradice. České ležáky a pivovarnické know-how tak má našlápnuto k tomu, aby se staly ještě viditelnější součástí severoamerické pivní scény. 

Projektu se účastnily následující pivovary:

Kanada: 100 Acre Brewing Company, Dageraad Brewing, Eighty-Eight Brewing Co., The Establishment Brewing Company, Brasserie artisinale Gallicus, Main Street Brewing, Rafter R Brewing Company, Stray Dog Brewing Company

USA: Good Word Brewing & Public House, Holy Mountain Brewing Company, Golden Age Beer Co.  

Austrálie: Suburban Brew, Brightstar Brewing, Western Ridge Brewing & Distilling, One Drop Brewing Co., Little Blessings Brewing, Justice Brewing Co.

Projektu se účastnily následující české subjekty:

Firmy Arix, Bohemia Hop, Bucher Denwel, Cheops, Lukr, Raveco, Top Hop, pivovary Bernard, Budějovický Budvar, Elektrárna, Ferdinand (včetně sladovny), Pioneer, Plzeňský Prazdroj, U Fleků, skupina Ambiente (Lokál, Pult) a Institut Pivo, Česká zemědělská univerzita v Praze

Galerie


Incomingová mise pivovarnictví 2025