česky  english 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: ZÚ
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo X logo Facebook logo LinkedIn logo

Česká a moravská vína dobývají kanadský trh

V říjnu 2025 se česká a moravská vína představila na kanadském trhu v rámci marketingového projektu organizovaného Velvyslanectvím ČR v Ottawě. Projekt měl za cíl posílit image českého vinařství, zvýšit povědomí o kvalitě a rozmanitosti českých a moravských vín a podpořit jejich exportní potenciál v Québecu. Výsledky předčily očekávání – česká vína získala mezinárodní uznání a otevřela si cestu na konkurenční kanadský trh.
 

Celý projekt probíhal v termínu prestižní vinařské soutěže Sélections Mondiales des Vins (SMV), která se konala od 8. do 11. října 2025 v Montréalu. Tato soutěž, jedna z nejvýznamnějších v Severní Americe, přilákala špičkové odborníky z celého světa. Česká a moravská vína zde excelovala, když získala celkem 13 medailí, přičemž víno Johanniter od Vinařství Volařík se umístilo mezi Top 50 vín soutěže. Tento úspěch nejen podtrhl kvalitu českých a moravských vín, ale také posloužil jako silný argument pro jejich zařazení do portfolií kanadských distributorů.

Projekt organizovaný Velvyslanectvím ČR v Ottawě ve spolupráci s Národním vinařským centrem & Salonem vín ČR, Vinařským fondem, Vinařstvím Špalek, distributorem Niche & Nosh a Ministerstvem zemědělství, zahrnoval tři odborné akce v Montréalu, které oslovily více než 200 kanadských profesionálů – od importérů a distributorů přes someliéry až po novináře a influencery.

Na těchto akcích se představilo 12 českých a moravských vinařství: Bohemia Sekt, Víno Marcinčák, Víno J. Stávek, Vinařství Volařík, Vinařství Válka, Vinařství Ludwig, Vinařství Baláž, Vinařství Thaya, Vinařství Špalek, Vinařství Tomáš Režný, Vinař Jiří Uherek a Vinné sklepy Kutná Hora.

1. Odborná Masterclass (9. října 2025)

Národní someliérka Klára Kollárová během přednášky představila bohatou historii českého a moravského vinařství, které sahá až do 9. století, a zdůraznila jedinečnost tradičních odrůd, ale i moderních kříženců. Během řízené degustace ochutnalo téměř 50 profesionálů výběr 12 vinařství s vysokým exportním potenciálem. Účastníci ocenili nejen kvalitu vín, ale i jejich příběh, který spojuje staletou tradici s inovativními technologiemi.

2. Prezentace a degustace vín (14. října 2025)

Tato akce cílila na kanadské nákupčí a obchodníky s vínem. Pod vedením Kláry Kollárové mělo téměř 50 profesionálů možnost ochutnat široké spektrum českých a moravských vín, od svěžích bílých po červená, unikátní oranžová nebo šumivá vína. Degustace byla rozdělena do tří časových slotů, což umožnilo intenzivní networking a individuální diskuze.

3. Prezentace a degustace oceněných vín soutěže SMV (22. října 2025)

Závěrečná akce přilákala přes 400 účastníků, kteří měli exkluzivní příležitost ochutnat všechna medailová vína ze soutěže SMV. Český stánek se stal jedním z hlavních taháků večera. Přibližně 100 návštěvníků oceňovalo nejen kvalitu vín z ČR, ale i jejich unikátní charakter a odrůdovou rozmanitost. Tato akce symbolicky uzavřela fyzickou část kampaně a zanechala silný dojem mezi kanadskými profesionály.

Paralelně s odbornými akcemi probíhala intenzivní mediální kampaň, která zahrnovala články v tištěných médiích, příspěvky na sociálních sítích a spolupráci s místními influencery. Tato kampaň zvýšila povědomí o českém vinařství a pomohla vytvořit pozitivní image značky „Czech Wine“ na kanadském trhu. Zejména v Québecu, kde je silná kultura gurmánství a zájem o vína s příběhem, tyto aktivity rezonovaly.

Québec: Atraktivní, ale konkurenční trh

Québec představuje jeden z nejatraktivnějších trhů pro vína v Kanadě. S populací přes 8,5 milionu obyvatel a silnou kulturou konzumace vína se Québec podílí přibližně 25 % na celkové spotřebě vína v Kanadě. Podle údajů SAQ (Société des alcools du Québec) - státního monopolu na distribuci alkoholických nápojů, dosahuje roční obrat trhu s vínem v Québecu více než 3,5 miliardy CAD. Spotřebitelé v Québecu preferují vína z evropských zemí, především z Francie (která drží přibližně 40 % podílu trhu), Itálie a Španělska, ale rostoucí zájem je i o vína z méně tradičních regionů, jako jsou Chile, Jižní Afrika nebo právě střední Evropa.

Québečtí spotřebitelé jsou známí svou otevřeností k novým chutím a odrůdám, což dává českým vínům jedinečnou příležitost. Důležitým faktorem je také důraz na udržitelnost a autenticitu, které jsou v souladu s hodnotami českých vinařství, jež často kombinují tradiční postupy s moderními ekologickými přístupy.

Příležitosti a výzvy pro české exportéry

Česká a moravská vína mají na québeckém trhu několik konkurenčních výhod. První je jedinečnost odrůd, které nejsou na místním trhu běžné. Druhou výhodou je příznivý poměr cena/výkon, který umožňuje českým vínům konkurovat i v prémiovém segmentu. Navíc rostoucí zájem o vína s příběhem a regionální identitou hraje českým vinařstvím do karet – moravská vína jsou často spojována s malebnou krajinou, folklórem a bohatou kulturou.

Přesto česká a moravská vína čelí i výzvám. Trh v Québecu je silně regulován prostřednictvím SAQ, což znamená složité administrativní a logistické procesy pro dovoz. Konkurence ze strany zavedených vinařských zemí, jako je Francie nebo Itálie, je značná, a česká vína musí investovat do budování značky a povědomí. Klíčem k úspěchu bude pokračování v odborných prezentacích, spolupráce s místními distributory, a cílená propagace na sociálních sítích, které mají v Québecu silný vliv na nákupní rozhodnutí.

Česká a moravská vína mají díky své kvalitě, rozmanitosti a autenticitě potenciál stát se novou hvězdou na québeckém trhu. Québec, se svou láskou k vínům a otevřeností k novým chutím, je pro české vinaře bránou k severoamerickému trhu. Celý projekt byl financován Ministerstvem zemědělství z nástroje na podporu ekonomické diplomacie.

Galerie


Marketingová aktivita - víno 2025