
Připravované změny v kyperském turistickém sektoru nabídnou nové obchodní příležitosti
13.02.2017 / 09:50 | Aktualizováno: 16.05.2019 / 14:55
Uplynulá sezóna 2016 přinesla na Kypru rekordní příjmy, současně ale ukázala limity dalšího rozvoje ostrovní turistiky. Vláda proto připravuje ambiciózní strategii dalšího rozvoje, která by měla přivést na Kypr více turistů, rozšířit nabídku služeb a současně vytvořit nové obchodní a investiční příležitosti pro zahraniční partnery.
Kyperská ekonomika se úspěšně zotavuje z otřesu v roce 2013 a velký podíl na tom má turistický ruch, který zaznamenal v roce 2016 výjimečnou sezónu. Na ostrov přijelo rekordních 3,2 milionu turistů, což představuje 20% nárůst jen oproti roku 2015. Vedle tradičních předností Kypru (perfektní klima, čisté moře a dlouhá sezóna) k tomu přispěla i zhoršená bezpečnostní situace v některých tradičních středomořských destinacích. Kyperská vláda si uvědomuje, že současný model turistického ruchu naráží na své limity a chtěla by podnítit jeho modernizaci a podpořit stabilní růst klíčového sektoru ekonomiky v dalších letech.
Turistický ruch se dnes podílí 14% na HDP země, zajišťuje pětinu pracovních míst a váže na sebe řadu přímých zahraničních investic. Podle většiny odborných studií ale Kypr zdaleka nevyužívá svůj potenciál a trpí řadou nedostatků, které zbytečně omezují další rozvoj turistiky. Země zůstává příliš závislá na zájmu britských a ruských návštěvníků (61% všech hostů), dominantně se zaměřuje na přímořské pobyty organizované velkými cestovními kancelářemi a nemá osobitý profil, který lákal turisty i mimo hlavní letní sezónu. Stejně jako v dalších zemích i na Kypru dlouhodobě klesá útrata na jednoho návštěvníka z důvodu rostoucí obliby all inclusive zájezdů.
Od letních dovolených k celoroční turistice
Kyperská vláda připravuje ve spolupráci se soukromým sektorem strategii rozvoje turistiky pro období 2017-2030, která by měla přinést řadu změn ve struktuře i zaměření tohoto klíčového segmentu ekonomiky. Mezi hlavní cíle patří rozšíření nabídky služeb o zážitkovou turistiku, větší propagace kyperských památek a propagaci svébytné značky „Kypr“, které by nalákaly turisty mimo pobřežní resorty a motivovaly je navštěvovat ostrov i mimo hlavní sezónu.
Vláda sama chce investovat do vnitrozemské dopravní infrastruktury a zasadit se o zlepšení i leteckého dopravního spojení na Kypr, které vázne zejména v zimě. Kyperská turistická organizace, dnes polovládní propagační agentura, se do budoucna transformuje na samostatný koordinační resort v čele s vládním náměstkem přímo podřízeným prezidentovi. Kabinet si stanovil ambiciózní cíl do roku 2030 zdvojnásobit podíl turistiky z dnešních 14% na 28% HDP, přilákat na Kypr až 5 milionů návštěvníků ročně (z toho třetinu mimo hlavní sezónu), vytvořit 47 tisíc nových pracovních míst a přivést na ostrov 20 mld. EUR nových investic. Vláda chce současně rozšířit portfolio zemí, odkud turisté na Kypr přijíždějí a motivovat náročnější klientelu na novou kvalitu služeb.
Kyperský kabinet spoléhá zejména na soukromé investory, pro které chce vytvořit příznivější podmínky a otevřít jim nové oblasti podnikání. Letos by měl například udělit licenci na výstavbu největšího integrovaného kasina v regionu. Zcela nový impuls by turistický sektor získal v případě úspěšného sjednocení ostrova, o kterém nyní obě kyperské komunity vyjednávají.
Očekávané rozsáhlé investice do turistické infrastruktury otevírají řadu potenciálních příležitostí pro české exportéry i zájemce o přímý kapitálový vstup do projektů.
Martin Kubeček, obchodní rada, Velvyslanectví ČR v Nikósii