česky  english 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo LinkedIn logo

Kyperská republika ukončila čerpání finanční pomoci od tzv. trojky mezinárodních věřitelů

Na konci března 2016 Kyperská republika formálně vystoupila z ekonomického nápravného programu a ukončila čerpání záchranné půjčky z dubna 2013 dojednané mezi kyperskou vládou a tzv. trojkou mezinárodních věřitelů (EK, ECB a MMF). Postupně čerpaná půjčka a nápravný program odvrátily tehdy bezprostředně hrozící kolaps kyperského bankovního systému a zásadním způsobem stabilizovaly státní pokladnu.
 

Zavedení nápravného programu a dohledu věřitelů na Kypru předcházel několikaletý nezdravý finanční a fiskální vývoj v zemi, který dramaticky vyústil v druhé polovině března 2013 v uzavření bank po dobu téměř dvou týdnů a dočasné přerušení veškerých finančních transakcí. Bezprecedentním krokem bylo vedle poskytnutí záchranného úvěru a naordinování ozdravných/nápravných kroků (tzv. bail-out) také přistoupení ke krácení bankovních vkladů (a určitých vlastnických podílů) u dvou nejvíce postižených finančních domů s cílem jejich sanace (tzv. bail-in). Paralelně s výše uvedenými kroky byly v zemi zavedeny přísné restrikce na finanční a peněžní transakce, jejichž poslední zbytky byly zrušeny v březnu 2015. Během tří let nápravného programu kyperská ekonomika a společnost prošla na místní poměry silnou ekonomickou krizí. Propad byl naštěstí mírnější, než bylo na počátku nápravného programu očekáváno. Ekonomiku podepřely dva z jejích hlavních nosných sektorů: profesionální služby (obchodní, účetní a daňové) poskytované především zahraničním subjektům na ostrově a cestovní ruch. HDP ve stálých cenách za rok 2013 poklesl o 5,9% a v roce 2014 o 2,5%, ostrov se potýkal (a potýká) s vleklou deflací. Krize na několik let paralyzovala do té doby nezdravě bující stavební a realitní sektory. Finanční krize a následné reformy výrazně zredukovaly velikost bankovního sektoru v zemi (z někdejších 550% HDP na současných 350%), který se podařilo díky razantním krokům stabilizovat. Ohrožení některých bank ve střednědobé perspektivě však přetrvává, zejména v důsledku vysoké míry nesplácených úvěrů, které se stále pohybují blízko hranice 50%. Jejich celková výše v září 2015, dle dostupných zdrojů, dosahovala 27,9 mld. euro, což představovalo 160% HDP.

Kyperské straně se podařilo prosadit řadu důležitých reformních kroků a úsporných opatření. V letech 2014 a 2015 primární fiskální přebytek (před splácením úroků)dosáhl 2,6% a 2,7% HDP. Z původně dohodnutého záchranného úvěru ve výši 10 mld. euro bylo kyperskou vládou nakonec vyčerpáno 7,25 mld. Podíl celkového veřejného zadlužení vůči HDP v roce 2015 se pohyboval mírně přes 110%, což je výrazně méně než původně předpovídaných 126%. Během roku 2015 se v Kyperské republice podařilo obnovit ekonomický růst a ekonomika vzrostla o 1,6%. Růst HDP v podobné výši je předpokládán i v dalších letech.  Nedaří se však podstatněji snížit nezaměstnanost, která se stále pohybuje kolem 15%. Kypřané se snaží doplnit svůj stávající ekonomický model a zvýšit jeho efektivitu. Vedle rozvoje nových kapacit, zejména v cestovním ruchu, jsou velká očekávání vkládána do energetiky v souvislosti s předpokládanou těžbou zemního plynu v kyperské výlučné ekonomické zóně jižně od ostrova. Zachování ekonomické stability země však kyperské ministerstvo financí podmiňuje pokračováním započatých reforem a ozdravných kroků. Nutné je též třeba pracovat na odstranění přetrvávajících strukturálních problémů. V hodnocení úvěrové spolehlivosti Kypr nadále zůstává tři body pod tzv. investičním stupněm (S&P: dlouhodobý raiting BB-, krátkodobý B). Evropský stabilizační mechanismus (ESM) na Kypru přechází do fáze tzv. post programového dohledu do doby, než bude splaceno alespoň 75% poskytnutého objemu záchranného úvěru. Dohled ESM nad fiskálním a ekonomickým vývojem tak zde může trvat přinejmenším do roku 2029.

Internetové zdroje:

http://www.esm.europa.eu/assistance/cyprus/

http://ec.europa.eu/economy_finance/assistance_eu_ms/cyprus/index_en.htm

http://www.mof.gov.cy/mof/mof.nsf/financial_assistance_en/financial_assistance_en?Open Document

 

Petr Kaván, rada-vyslanec, ZÚ Nikósie