Bavorsko zažívá transformaci automobilového průmyslu
03.01.2024 / 11:45 | Aktualizováno: 03.01.2024 / 11:55
Automobilový průmysl v Bavorsku jakožto klíčové průmyslové odvětví prochází zásadní proměnou. Souvisí to s přechodem na alternativní pohony a s rostoucím podílem výkonných a cenově dostupných elektromobilů na evropských i světových silnicích. BMW v minulém roce ukončilo výrobu spalovacích motorů v Německu, zahájilo plány na výstavbu další bavorské továrny na autobaterie a na severu Mnichova buduje tzv. Talent Campus pro automobilovou budoucnost. Další bavorská automobilka Audi přestane vyvíjet nové modely vozů se spalovacími motory již za dva roky. Bavorsko si uvědomuje změny v globálním automobilovém průmyslu a pečlivě se na ně připravuje. Bavorská vláda přechod na alternativní pohony obsáhle podporuje. Investice spjaté s transformací automobilového průmyslu v Bavorsku představují atraktivní příležitost také pro české firmy.
Situace v automobilovém průmyslu je pro kondici bavorské ekonomiky zásadní. Toto odvětví generuje skoro třetinu (32,24 %) z celkového obratu bavorského průmyslu. 1.100 firem v této branži, mezi nimi mimo jiné giganti BMW a Audi a známí dodavatelé automobilových součástek Bosch, Brose, Schaeffler a Webasto, zaměstnává v Bavorsku 208.000 lidí. Jednou z aktuálně největších ekonomických výzev pro Bavorsko je udržení síly a jedinečného přínosu automobilového průmyslu i po postupném přechodu na alternativní pohony.
Bavorská vláda si je této problematiky vědoma. Premiér Markus Söder intenzivně kritizoval plánovaný zákaz automobilů se spalovacím motorem v Evropské unii. Postupné snížení fosilních paliv je dle Södera správné, je však nutné alespoň umožnit čisté spalovací motory využívající tzv. e-fuels - synteticky vyrobená paliva pomocí obnovitelné energie. Výjimku pro e-fuels nakonec spolková německá vláda na půdě Evropské unie prosadila.
Vládní koalice stran CSU a Svobodných voličů v Bavorsku je zastáncem souběžného využití různých typů pohonů, zároveň ale podporuje zejména rozvoj elektromobility, který je v koaliční smlouvě uzavřené po zemských volbách v minulém roce označen jako jedna z hlavních ekonomických priorit. Bavorská vláda mimo jiné plánuje obsáhlou výstavbu dobíjecích stanic, do roku 2030 se jejich počet v Bavorsku má zvýšit ze současných 16.000 na 100.000.
Bavorské automobilky Audi a BMW se sídlem v Ingolstadtu resp. v Mnichově se k transformaci na alternativní pohony postavily čelem a postupně zvyšují počet nabízených elektromobilů a hybridů. Vzájemně se však liší v dlouhodobých plánech ohledně další nabídky klasických automobilů na benzín a naftu. Audi oznámilo, že již od roku 2026 nebude vyvíjet nové modely se spalovacím motorem a dlouhodobě počítá s tím, že bude prodávat výhradně elektromobily. Také další známé automobilky plánují kompletní přechod na elektromobilitu, např. Fiat, Ford a Opel.
BMW zastává jiný postoj. Předseda představenstva Oliver Zipse oznámil, že jeho společnost neplánuje v dohledné době zastavit výrobu automobilů se spalovacím motorem a dlouhodobě počítá s prodejem vozů s různými pohony. Přesto i u BMW dochází k výraznému rozvoji v nabídce elektromobilů, momentálně disponuje ve svém portfoliu 28 elektrickými modely a jejich podíl na celkovém prodeji v posledních letech výrazně roste. V roce 2023 by měl u BMW podíl elektromobilů na celkovém prodeji dosáhnout 15 %, cílem je tento podíl zvýšit do roku 2030 na 50 %.
V listopadu loňského roku vyrobilo BMW poslední vůz se spalovacím motorem v Německu. Po 60 letech sjel z německého výrobního pásu poslední osmiválec BMW. Další výroba spalovacích motorů BMW bude probíhat již pouze v Rakousku a ve Velké Británii. BMW také loni uspělo v občanském referendu a v bavorském Straßkirchenu bude od roku 2026 provozovat další továrnu na autobaterie. Na severu Mnichova buduje BMW tzv. Talent Campus, kde bude vzdělávat svých 40.000 zaměstnanců a připravovat je na automobilovou budoucnost. Některé závody BMW už brzy budou vyrábět výhradně elektromobily, od roku 2030 např. také hlavní závod v Mnichově. Kromě toho se bavorské automobilky připravují na nové telekomunikační technologie či umělou inteligenci; BMW od loňského roku úspěšně provozuje testovací okruh autonomní mobility v Sokolově.
K přetrvávajícím problémům v sektoru elektromobility patří kromě nedostatečné výstavby dobíjecí infrastruktury též menší dojezdová vzdálenost a hlavně stále vysoká kupní cena. Průměrná kupní cena nového elektromobilu v Německu je 52.700 Eur. Elektromobily jsou proto některými kritiky označovány za luxusní produkt, který si průměrný občan nemůže dovolit. Celkově je v Německu registrováno 1,5 milionu elektromobilů, jejich podíl na celkovém počtu automobilů je tak zatím pouze 3 %. Velkou výzvou pro politiku i průmysl je zajištění nabídky cenově dostupných elektromobilů, které si budou kupovat občané ve všech regionech Německa a ne pouze bohatší obyvatelé větších měst.
Elektromobilita v Německu a zejména v Bavorsku přesto v posledních letech zaznamenává velký boom. Mezi 15 okresy s celkově nejvyšším podílem elektromobilů se jich nachází sedm v Bavorsku, na první příčce je bavorský okres Rhön-Grabfeld v regionu Dolní Franky s 58 %. V absolutních číslech nejvíce elektromobilů ze všech německých měst a obcí jezdí v Mnichově - cca 25.000. Ve srovnání německých spolkových zemí patří u celkového podílu elektromobilů na všech registrovaných vozech Bavorsku 4. příčka. Lze tedy Bavorsko označit za jednoho z německých premiantů v rozvoji elektromobility. Dle údajů Bavorského statistického úřadu činil celkový podíl elektromobilů v Bavorsku u nově registrovaných vozidel 17 %. Počet elektromobilů se v posledních letech v Bavorsku tedy podstatně zvyšuje. V minulém roce vzrostl o 66,2 % na 191.652. Oproti tomu se počet vozidel se spalovacím motorem mírně snížil.
Dynamický rozvoj elektromobility v Bavorsku bude velmi pravděpodobně pokračovat i v příštích letech. Vývoj a výroba elektromobilů budou pro bavorské automobilky stále větší prioritou. Lze očekávat též zintenzivnění investic a podpory ze strany bavorské vlády, např. u výstavby dobíjecí infrastruktury. Odvětví elektromobility v Bavorsku proto dlouhodobě nabízí řadu atraktivních příležitostí také pro české firmy, např. pro dodavatele součástek do elektromobilů, pro výrobce dobíjecích stanic či pro firmy provádějící zemní a instalatérské práce nutné před zprovozněním dobíjecích stanic. Nově vypsané veřejné tendry v Bavorsku jsou uvedeny na portálu Auftragsvergaben aus Bayern.
Autoři: Petr Janoušek, ekonomický expert GK Mnichov, Lukáš Opatrný, ekonomický konzul GK Mnichov