deutsch  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Pexels
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo X logo LinkedIn logo

Bavorsko hledá cestu z krize automobilového průmyslu, pomoci mohou i Češi

Pro bavorskou ekonomiku klíčový automobilový průmysl v současné době zažívá jednu z nejtěžších krizí ve své historii. Bavorské automobilky BMW a Audi prodaly v minulém roce podstatně méně vozů, celkový počet vyrobených automobilů v posledních letech výrazně klesá. Krizí zasaženi jsou také významní bavorští dodavatelé automobilového průmyslu Schaeffler a Brose, kteří oznámili plány na propouštění zaměstnanců. Transformace směrem k alternativním pohonům, zejména elektromobilům, se zatím příliš nedaří. Bavorská vláda se při řešení krize plánuje zaměřit zejména na finanční podporu inovací pomocí řady dotačních programů a na výstavbu dobíjecích stanic pro elektromobily a čerpacích stanic na vodík. Na realizaci těchto plánů se mohou podílet také české firmy a výzkumné instituce.

Těžké časy pro bavorský automobilový průmysl

V automobilovém průmyslu v Bavorsku pracuje 200.000 osob v 1000 společnostech. Toto odvětví je tak pro bavorskou ekonomiku naprosto klíčové. Současnou ekonomickou krizí je automobilový průmysl obzvláště zasažen, což se stále více projevuje. Počet prodaných vozů automobilky Audi v roce 2024 meziročně klesl o 12 %, na německém trhu dokonce o 21 %. BMW zaznamenalo meziroční pokles u prodaných vozů ve výši 2,3 %. Celkem bylo v Německu v roce 2017 vyrobeno 5,7 milionů automobilů, v roce 2023 již pouze 4,1 milionů. Krizi nepociťují pouze velké automobilky, ale také dodavatelé automobilového průmyslu. Společnost Schaeffler z bavorského Herzogenaurachu oznámila, že v příštích letech plánuje propustit 2.800 zaměstnanců v Německu. Snižovat počet pracovních míst bude již nyní také řada dalších dodavatelských firem – Brose propustí 200 osob v Bambergu, Hirschvogel 320 osob ve městech Denklingen a Schongau a Bosch Rexroth 320 ve Schweinfurtu. K hlavním příčinám krize v bavorském automobilovém průmyslu patří především celkově slabá kondice ekonomiky, nízká poptávka, vysoké ceny energií a v Německu dlouhodobě vysoké mzdové náklady. Největší výzvou pro automobilový průmysl je momentálně probíhající transformace směrem k alternativním pohonům, zejména k elektromobilům. Tento proces se však zatím příliš nedaří. V minulém roce bylo v Bavorsku nově registrováno o 23 % méně elektromobilů než v roce 2023. V celém Německu se tento počet snížil o 27 %. Důvodem je především zrušení státní prémie na nákup elektromobilů.

Plán bavorské vlády na překonání krize

Bavorská vláda si plně uvědomuje závažnost krize v automobilovém průmyslu, premiér Markus Söder se proto rozhodl 2. prosince 2024 v Mnichově uspořádat vrcholné setkání zástupců tohoto odvětví. Jednání se zúčastnili zástupci zaměstnavatelů a zaměstnanců automobilek a dodavatelských společnosti a také představitelé odborů a svazů. Cílem bylo společně vypracovat návrhy na posílení automobilek a na překonání krize. Premiér Söder označil automobilový průmysl za páteř bavorské ekonomiky a dále uvedl: „automobilový průmysl má zásadní význam pro prosperitu naší země - a tedy i pro stabilitu demokracie.“ Na celkovém obratu bavorského průmyslu má automobilový průmysl podíl ve výši 32 %.

Na konci setkání představil bavorský premiér opatření, která mají pomoci krizi překonat. Bavorská vláda plánuje zřízení transformačního fondu s objemem ve výši minimálně 100 milionů Eur. Z těchto prostředků mají být financovány projekty v kooperaci s vědeckými institucemi. Cílem je podpora inovací v automobilovém průmyslu. Již v listopadu 2024 bavorský ministr průmyslu Hubert Aiwanger informoval o dotačních programech Bavorského ministerstva průmyslu pro automobilky a dodavatelské společnosti. Jedná se mimo jiné o podporu výzkumu v oblasti pohonů využívajících obnovitelné zdroje, o dotace pro menší firmy při zavádění digitálních technologií a o podporu firem v regionech. Dále chce bavorská vláda zvýšit počet dobíjecích stanic pro elektromobily a vodíkových čerpacích stanic a také zabránit novým zákazům pro vozy s dieselovým motorem.

Příležitost pro české firmy a výzkumné instituce

Překonání krize v bavorském automobilovém průmyslu a transformace směrem k alternativním pohonům představují velkou výzvu a budou vyžadovat obrovské úsilí. Na úspěšné realizaci se mohou podílet také české firmy a výzkumné instituce. Plánovaná obsáhlá výstavba dobíjecích stanic pro elektromobily a vodíkových čerpacích stanic představuje atraktivní příležitost pro české výrobce dobíjecích a čerpacích stanic či pro firmy provádějící zemní a instalatérské práce nutné před zprovozněním těchto stanic. Nově vypsané veřejné tendry v Bavorsku jsou uvedeny na portálu Auftragsvergaben aus Bayern. České vysoké školy a jiné vědecké instituce se mohou zapojit do bavorskou vládou dotovaných výzkumných projektů na podporu inovací v automobilovém průmyslu.

 

 

 

 

Autoři:

Petr Janoušek, ekonomický expert Generálního konzulátu ČR v Mnichově

Lukáš Opatrný, konzul pro ekonomiku a politiku Generálního konzulátu ČR v Mnichově