english  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Karel Pažourek
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo Facebook logo

Not Just Once aneb Prima sezóna v Los Angeles

Markéta Irglová a Glen Hansard po letech znovu společně koncertují. Na závěr srpnového turné po USA se dočkali nadšených ovací ve vyprodaném divadle Orpheum na losangeleské Broadwayi.
 

Glen Hansard je jedním z nejlepších rockových písničkářů naší generace. Na koncertech hraje a zpívá jako o život své často až bolestně silné autorské skladby.  Počátkem století často objevoval v Česku, kde se svou skupinou The Frames vydal i album. Příběh o tom, jak se stal hudebním mentorem, koncertním a posléze načas i životním partnerem dcery valašského promotéra Markéty Irglové, obletěl svět.

Markéta Irglová se od skromného hostování v roli klavíristky a doprovodné zpěvačky na Hansardových koncertech postupně emancipovala ve svébytnou popfolkovou písničkářku s ústředními tématy lásky, naděje a útěchy.

Hansard a Irglová díky uvěřitelnosti autorského přednesu písniček a díky autenticky nehereckému ztvárnění sobě podobných postav v irském hudebním filmu Once v roce 2007 oslnili na filmovém festivalu Sundance a skromný film se stal nečekaným hitem sezóny.

Za společně napsanou filmovou píseň Falling Slowly získali Oscara. Nasměrovalo je to k hudební nesmrtelnosti, k veleúspěšné muzikálové adaptaci filmu na newyorské Broadwayi, ke Grammy a k několikaletému turné po celém světě v hudební formaci pojmenované podle Škvoreckého knihy The Swell Season (Prima sezóna).

Jejich životní i tvůrčí cesty se poté rozešly. Markéta se vdala na Island, porodila tři děti a vydala tři sólová alba.  Glen pokračoval v sólové dráze rockového písničkáře, vydal čtyři alba a vloni se oženil do Helsinek. V roce 2022 obnovili společné koncertování sérií šesti nadšeně přijatých koncertů v USA, což je povzbudilo k sebevědomě koncipovanému letošnímu turné ve velkých koncertních sálech. V srpnu projeli Spojenými státy od východu na západ se 14 koncertními zastávkami v auditoriích o velikosti a s věhlasem pražské Lucerny, jako jsou Radio City Music Hall v New Yorku nebo Orpheum v Los Angeles.

Koncert v Los Angeles v neděli 27. srpna, podobně jako polovina ostatních během turné, byl vyprodaný dva měsíce předem. Není divu, tohle velkoměsto má stejný počet obyvatel jako Česko a držitelé Oscarů tady zažívají domácí atmosféru, což při koncertu reflektovala i pohotová interakce Hansarda s publikem na téma probíhající stávky scénáristů.

Když se po první hodině vyplněné předskokany objevili na pódiu Irglová s Hansardem a doprovodnými hudebníky, diváci vyskočili z divadelních sedaček a na české poměry nevídaně vřele vítali návrat starých známých i první takty skvělé Hansardovy písně Lies z filmu Once. Hansarda s kytarou a Irglovou u klavíru doprovázeli pravidelní spoluhráči Marja Gaynor na housle, Bertrand Galen na cello, Joe Doyle na baskytaru, za bicími se střídali Piero Perelli  a  Chad Smith.

Hned od druhé písně The Answer is Yes bylo znát, že hudební partnerství Hansada a Irglové v této nové Prima sezóně je mnohem vyváženější, než si pamatujeme z dřívějška.  Markétu Irglovou, tehdy sedmnáctiletou, jsem poprvé viděl hostovat ve dvou závěrečných písních Hansardova koncertu na brněnské hvězdárně v roce 2005.  Dvojhlas v písni Star Star jim krásně ladil, ale šlo jen o pěknou ozdobu na hotovém dortu. 

O tři roky později při předávání Oscarů už bylo znát, že to zdaleka není jen „ta holka, kterou šéf s sebou vzal na večírek“. Tehdy se s Oscarem v ruce nedostala k mikrofonu, než Hansardovo poděkování přerušila hudba. Ovšem režisér programu se zastyděl a bezprecedentně ji po několika minutách dodatečně zavolal na pódium znovu, čehož teeenagerka Irglová spatra využila k nejpůsobivějšímuch projevu večera.  

The Answer Is Yes jako signální píseň k celému turné a k obnovení The Swell  Season složila Irglová. Glen v ní Markétě zpívá druhý hlas a po celý koncert se autorsky i pěvecky střídají a vzájemně si zpívají druhé nebo doprovodné hlasy.  Výmluvný je i videoklip k písni, natočený v domovském studiu Markétina manžela na Islandu, kam Glen přijel s novomanželkou a malinkým synem na pár dní práce, aby zůstali dva týdny.

Jestli prvotní úspěch Hansarda a Irglové byl podpořen i jejich reálným romantickým vztahem, pak současná vzájemná chemie je stejně uvěřitelná. Jsou to bývalí partneři, kterým se zacelily rány po rozchodu a dokážou a chtějí spolu přátelsky vycházet, spolupracovat a dokonce se vzájemně podporovat. U písničkářů je klíčové, aby kromě originality tvůrčího výrazu a hloubky textového poselství posluchač uvěřil, že co a jak zpívají, není jen průmyslový kalkul. Těmhle dvěma to věřím.

Hansard je veliký rocker, kterého přednes vlastní i převzaté tvorby chytne, až na pódiu zahoří jasným plamenem. V Orpheu to nejlépe předvedl ve své kultovní písni When Your Mind´s Made Up nebo na závěr až s klukovskou radostí v cover verzi raných metalových ACDC. Silnými momenty byly i jeho procítěný přednes skladby The Moon, framesovská klasika Fitzcarraldo  nebo stylová připomínka buskerských začátků, když bez mikrofonů sólově přednesl píseň Say It to Me Now.

Irglová překvapila většinu publika výběrem ze své rozsáhlé písňové tvorby, včetně jímavé písně I Leave Everything To You napsané během tohoto amerického turné. Ohromila i tím, jak se proti původní The Swell Season posunula autorsky i v pěveckém výrazu.

Jedna z jejích nejstarších písní If You Want Me získala s postupně nabytým autorčiným nadhledem a zkušenostmi nový význam. Sama Irglová to stručně komentovala slovy, že píseň se vyvíjela spolu s ní, jak se z dívky proměnila v ženu. Jejím vrcholným příspěvkem večera pro mě byla písnička  My Roots Go Deep s tématem budování sebejistoty a sebeuvědomění: „Jsem vysoký a silný strom, dokážu přečkat každou bouři“.

Hansard a Irglová se společně podělili o bouřlivě aplaudovaný přednes coveru nejslavnější Van Morrisonovy písně Into the Mystic. Hostující Olivia Vedder připomněla, že je Dcera svého otce (Eddieho Veddera) stejnojmennou písničkou. Očekávaným vrcholem pro všechny byla skvěle předvedená oscarová Falling Slowly.  Při posledních pěti písničkách publikum z divadelních sedaček vstalo a nadšeně si užívalo finále vydařeného večera.  

Letošní americké turné Irglové a Hansarda bylo v kontextu české populární hudby výjimečné. Podobně výrazného, byť ojedinělého úspěchu dosáhl v USA Jan Hammer, když jeho elektrorocková znělka televizního seriálu Miami Vice Theme dobyla v roce 1985 první příčku hitparády Billboard Hot 100. K věhlasu Irglové v USA se v první éře The Swell Season přiblížila jen další písničkářka, Čechoaustralanka Lenka (vlastním jménem Lenka Křipáč) s hity The Show a Everything at Once, kterou znal každý uživatel nových Windows 8. Hvězda současného indiepopu Caroline Polachek má kořeny slovenské.

Markéta Irglová je Ester Ledeckou české popmusic. Je její první představitelkou, která vyprodávala a opět vyprodává prestižní koncertní sály během několikatýdenního turné po celých USA i po Evropě, aniž by se podřídila obvyklé cestě k domácímu úspěchu.

Karel Pažourek