
MZV odstartovalo iniciativu „Dobré ráno Česko“
20.06.2025 / 10:46 | Aktualizováno: 20.06.2025 / 14:04
V sídle české diplomacie, Černínském paláci, proběhlo ve čtvrtek 19. června 2025 slavnostní představení iniciativy Dobré ráno, Česko. Projekt se zapojením široké veřejnosti si klade za cíl posílit obraz České republiky doma i v zahraničí. Na jeho realizaci se vedle Ministerstva zahraničních věcí ČR podílí Česká centra, agentury CzechInvest, CzechTourism, CzechTrade, Dům zahraniční spolupráce a Národní sportovní agentura. Zásadním partnerem je český byznys, spolek Druhá ekonomická transformace, nadace Blížksobě a agentura STEM.
Iniciativa reaguje na slabé vnímání Česka v zahraničí, které dlouhodobě ukazují sociologické průzkumy. Česko si svět v pozitivním světle spojuje především s přírodou, kulturním dědictvím a pivní tradicí. Podstatně menší část zahraniční veřejnosti si nás ale dokáže spojit například s inovacemi, vědou nebo bezpečím.
„Uvědomujeme si, že Česko by mělo na mezinárodní scéně vystupovat jednotně a mít v ruce silný, sdílený nástroj pro dlouhodobé budování svého obrazu ve světě. Právě proto jsme na Ministerstvu zahraničních věcí v loňském roce spustili tvorbu národní značky – ve spolupráci se státními propagačními agenturami. Projekt je klíčovým krokem v rámci sjednocování zahraniční prezentace naší země,” uvádí zvláštní zmocněnec MZV pro jednotnou prezentaci Česka v zahraničí Marek Pyszko
Široká veřejnost se může zapojit do vytvoření našeho národního příběhu. V unikátním projektu Dobré ráno, Česko bude hledat to, co nás charakterizuje, spojuje a co o sobě chceme říct světu. Zároveň zaštítí aktivity, které posilují obraz naší země v zahraničí. Do tvorby unikátního příběhu, který má ukázat světu, že Česko je výjimečnou a nadprůměrnou zemí, se může zapojit už teď každý. A to na webu Dobré ráno, Česko vyplněním dotazníku o tom, na co může být Česko pyšné.
„Musíme se vyhrabat z naší oblíbené plebejské pozice a dobýt svět. A k tomu nutně potřebujeme dobrý český brand, což není jen značka, která umožní zvýšit marže exportérů a příjmy české ekonomiky, není to jen slogan, který k nám přivábí turisty a nebo investory, je to i něco, co nám pomůže vydefinovat češství a na co můžeme být hrdí. A tenhle balíček pak bude Česko představovat jako hrdou, sebevědomou ekonomiku, což se projeví na naší budoucí prosperitě,” zdůrazňuje Martin Wichterle, z Wikov Industry a ambasador Druhé ekonomické transformace.
Zkušenosti ze zahraničí ukazují, že cestou, jak cíleně zlepšovat obraz země v zahraničí, je tvorba národní značky, která představuje komunikační rámec využitelný v diplomacii, turismu, exportu, kultuře, vzdělávání i sportu.
Dobré ráno, Česko je celospolečenská iniciativa zaměřená na posílení obrazu České republiky doma i v zahraničí. Koordinují ji Ministerstvo zahraničních věcí ve spolupráci s Českými centry a dalšími agenturami státu: CzechInvest, CzechTourism, CzechTrade, Dům zahraniční spolupráce a Národní sportovní agentura. Součástí iniciativy je český byznys i odborná a občanská veřejnost. Cílem je vytvořit sdílený, autentický a strategicky ukotvený příběh Česka, který bude základem pro dlouhodobou komunikaci i posílení národní identity. Iniciativa staví na participaci veřejnosti a expertním zázemí a inspiruje se osvědčenými přístupy ze zahraničí.