Mechanismus komoditní rovnováhy je novou výzvou pro export do Indonésie
07.02.2023 / 06:31 | Aktualizováno: 07.02.2023 / 06:53
Jakkoliv indonéská vláda ráda deklaruje ochotu k liberálnímu obchodu, stejně jako určitou politickou nevyhraněnost vůči obchodním stranám, a to vše na příklad podpoří i příznivě znějícími legislativami o investičním prostředí, i pod svícnem bývá tma. Z řady nepříjemných obchodních překážek nově vystupuje relativní novinka, známá jako mechanismus komoditní rovnováhy. Co je jeho cílem, komu pomůže, a komu uškodí?
Indonéská vláda zavádí mechanismus komoditní rovnováhy, který obnáší reformu vydávání jak dovozních, tak vývozních licencí. Další protekcionistické opatření opět cílí na pokrytí domácí spotřeby pokud možno primárně z vlastních tuzemských zdrojů, a potažmo průmyslový rozvoj země. V roce 2022 se pilotně mechanismus v indonéské bahase známý pod zkratkou „NK“ odzkoušel na 5 položkách – cukru, soli, masu, rýži a rybích produktech. Již tehdy se hovořilo o potenciálu této obchodní překážky zregulovat dovoz a vývoz až 4 000 produktů. Kromě zjevného rozporu s pravidly WTO, je zde pochybnost nad systémovostí nástroje, kdy o udělení licencí budou rozhodovat odborné rezorty společně s Ministerstvem obchodu na ad hoc bázi. Při znalosti spolupráce různých rezortů při vydávání naprosto operativní dokumentace při zdánlivě zaběhnutých postupech souvisejících na příklad s procesy při odbavování na Celní správě, pak lze očekávat, že půjde o nadmíru zdlouhavý rozhodovací proces hraničící s praktickým zákazem vývozu/dovozu daného HS kódu.
Ambicí mechanismu komoditní rovnováhy je být do budoucna nejen podkladem pro vydávání licencí, avšak hlavním nástrojem pro tvorbu zahraničně-obchodních politik, plánování tuzemské výroby, a centrální databází statistik o národní spotřebě, v konečném důsledku pak poslouží jako referenční databanka pro rozvoj průmyslu. Po technické rovině se o licence bude žádat skrze systém známý pod zkratkou SNANK, která v indonéštině jinak znamená šťastný. Odtud pak jízlivé vtipy o paradoxním neštěstí systému, který především stojí na správě dat, která ale v Indonésii jinak tradičně pokulhává v ohledu odhadu národní produkce, ale i produktivity. Při jejím stanovení, ať už s jakoukoliv akurátností bude pravděpodobně preferována domácí produkce nad dovozem a stanovená dovozní kvóta bude očekávatelně zlomkem potřeby tuzemského trhu. Plnému spuštění mechanismu zatím bránilo jen dosud nepřijaté rozhodnutí Ústavního soudu k zákonnosti legislativy Omnibus Law, v jehož rámci nařízení vznikalo. Jejím nahrazením prezidentským dekretem v prosinci 2022 se však cesta k tomuto protekcionistickému nástroje odblokovala.
Rok 2023 představuje mezník v implementaci mechanismu komoditní rovnováhy, který se nyní rozšiřuje na 24 komodit (nových 19 položek blíže v tabulce).
2. fáze Mechanismu komoditní rovnováhy (platná od 1/2023) |
|
||||||
1. |
ocel, legovaná ocel a návazné výrobky |
|
|
|
|||
2. |
pneumatiky |
|
|
|
|
|
|
3. |
plast jako surovinový materiál |
|
|
|
|
||
4. |
suroviny pro výrobu alkoholických nápojů |
|
|
|
|||
5. |
mobilní telefony, tablety, příruční počítače |
|
|
|
|||
6. |
elektronika |
|
|
|
|
|
|
7. |
barevné tiskárny, kopírovací stroje, další přístroje s barevným tiskem |
|
|||||
8. |
kukuřice |
|
|
|
|
|
|
9. |
lubrikanty jako surovinový materiál |
|
|
|
|
||
10. |
sacharin a cyklamát |
|
|
|
|
|
|
11. |
slínkový cement a cement |
|
|
|
|
||
12. |
obuv |
|
|
|
|
|
|
13. |
vstupy pro výrobu roušek a roušky |
|
|
|
|
||
14. |
textil TPT |
|
|
|
|
|
|
15. |
batik a textil s motivy batiku |
|
|
|
|
||
16. |
oděv a oděvní doplňky |
|
|
|
|
||
17. |
jiná paliva |
|
|
|
|
|
|
18. |
olejové palivo |
|
|
|
|
|
|
19. |
zemní plyn |
|
|
|
|
|
|
Zdroj: ZÚ Jakarta z dat EuroCham Indonesia
Nařízení připomínající časy válečné ekonomiky nikterak nevychází ani z hospodářské ani z potravinové krize, koresponduje spíše s dlouhodobým protekcionistickým trendem obchodní politiky Indonésie. Ta se nyní výrazně propsala především do ocelářského byznysu. Tomu dlouhodobě konkuroval levný dovoz, často údajně překračující hranice pod jiným HS kódem, s jinou dovozní celní sazbou, či rovnou „pančovaný“ resp. legovaný o příměs bóru či pryskyřice, a tím konkurující tuzemsky vyráběné oceli o téměř čtvrtinu nižší cenou. Právě indonéský ocelářský průmysl má na nařízení profitovat nejvíce. Odborníci se však přou o nárůst nákladů výroby při vyřazení levné čínské oceli, stejně jako o nedostatečné tuzemské kapacity.
Mgr. Alena Štojdlová, ekonomický diplomat, Velvyslanectví České republiky v Jakartě