Kvalitní udržitelná doprava jako klíč k příštímu růstu Indonésie
03.04.2024 / 07:21 | Aktualizováno: 17.04.2024 / 06:07
Rozvoj infrastruktury v regionu ASEAN v sobě skrývá, při silné populační křivce a hospodářstvích postavených na spotřebě, doslova hybnou sílu ekonomiky. Zvláštní zřetel patří jihovýchodoasijským megapolím, které v posledních letech spojuje především vysoká míra urbanizace, a ve kterých se dle odhadů ADB bude utvářet až 80 % HDP. Zejména kvalitní městská hromadná doprava jim tak může být účinným urychlovačem hospodářského rozvoje, v opačném případě pak zkázou téhož. Vysoká míra motorizace sice snad zlepšila mobilitu osob, zboží i služeb, ale přinesla i řadu negativních jevů – vysokou míru znečištění, zneschopňující dopravní kolony i celkové zhoršení kvality života ve městech. Indonésie si v oblasti udržitelné dopravy klade vysoké cíle a reflektuje v nich i své klimatické závazky. Bez zahraniční pomoci jim ovšem nemůže včas dostát.
ASEAN nejen jako epicentrum růstu ale hub udržitelné dopravní infrastruktury
Indonésie v loňském roce předsedala uskupení ASEAN s důvtipným mottem „ASEAN epicentrum růstu“, v něm se měla odrážet nejen snaha o zlepšení energetického sektoru tažné síly zejména pak indonéské ekonomiky, ale také snahy o zelenou tranzici v podobě rozvoje elektromobility, a potažmo udržitelné konektivity regionu. Doprava přispívá k uhlíkovým emisím přibližně v 25 % celkového emitovaného objemu, a tak není divu, že indonéský rezort dopravy sleduje klimatické cíle a vývoj na poli uhlíkové neutrality, a je tak nucen si klást dílčí cíle právě v oblasti uhlíkově neutrální elektromobility, a to nejen pro městskou dopravu, ale i individuální a nákladní dopravu. Městská hromadná doprava skýtá dle expertů řadu pozitiv, kdy je indonéská vláda motivována k jejímu rozvoji nejen s ohledem na snížení uhlíkových emisí a zprůchodnění města, ale také s ohledem na tvorbu pracovních, kdy se má za to, že s každou další proinvestovanou miliardou USD vzniká bezmála 50 000 pracovních míst. Pro zemi s extrémním populačním přírůstkem a věkovým mediánem 29,9 let tak zkvalitnění MHD představuje řešení hned několika palčivých problémů současně. Neoddiskutovatelným plusem je konečně pětinásobná návratnost investic do hromadné dopravy, která může kýženému urychlení hospodářského růstu jedině prospět.
Stav dopravní infrastruktury v Indonésii přes veškeré snahy zůstává i v roce 2024 výzvou. Právě v souostrovním státě se evidují zdaleka nejvyšší náklady na logistiku v rámci regionu. Nízká hustota železniční sítě, neodpovídající kvalita silnic a časté výpadky proudu často i v hustě obydlených oblastech společně s pár stovkami přetížených letišť a podobným stavem v přístavech, dále pak neefektivní či zcela chybějící městská hromadná doprava jsou brzdou dalšímu vývoji. Přesto se i Indonésii v rozvoji dopravy v jistém směru daří. V Jakartě byla nedávno uvedena do provozu další linka LRT, stejně jako byla rozšířena síť autobusové dopravy. Město si ostatně již v roce 2021 vysloužilo ocenění Sustainable Transport Award za posílení integrace městské hromadné dopravy a pozitivní kroky v implementaci elektromobility. Ocenění jako motivace k dalším udržitelným krokům však nic nemění na skutečnosti, že tráva je u sousedů zelenější. Podle statistických údajů ASEAN Portal disponuje Indonésie pouhými 13 000 jednotkami autobusů, kdy si s Thajskem, které vládne zhruba pětinásobným počtem téhož, určitě nezadá. Závistivě také Indonésie pohlíží na blízkého souseda, jakkoliv nesrovnatelné proporce, do Singapuru. Jeho věhlasná regulace registrace osobních vozů, která udržuje konstantní počet automobilů v zemi s výjimkou extrémně vysokého daňového a celního zatížení, ruku v ruce s jedním z nejlepších systémů městské hromadné dopravy nejen v Asii, ale i na světě, vede dlouhodobě k účinnému snižování emisí, čistšímu ovzduší a zprůchodnění městské mobility.
Na městském úřadě DKI Jakarta se zástupci stakeholderů v oblasti rozvoje dopravní sítě a představiteli DKI Jakarta
Efektivnější doprava s českou pomocí
Docílit uhlíkové neutrality v roce 2060 a elektrifikovat 90 % flotily státního dopravního podniku PT Transjakarta – k takovým cílům chce přispět i česká dopravní společnost Škoda Group. Ta se do regionu v období posledních měsíců vydala již dvakrát a v zastoupení svého nejvyššího vedení hovořila se všemi relevantními stakeholdery. Prvotní zájem o rozvoj železniční dopravy prostřednictvím konkrétních projektů na Sumatrě, Sulawesi i na Jávě v oblasti Surabaye, vystřídal průsečík společného zájmu o posílení elektromobility ve velkých indonéských městech. Záběr know-how firmy SG a její celosvětové reference jsou skutečně široké a indonéskému rozvoji dopravní sítě mohou v mnoha směrech prospět. Zajímavé jsou projekty rozvoje MHD v mnohamilionových městech Jakartě, Bandungu, Surabaye, Solu, Semarangu, Denpasaru, Jogyakartě, Medanu, Palembangu či Makassaru. Indonésie je emitentem CO2 doslova na světové úrovni a v transformačních projektech zaměřených na dopravu ji dnes štědře pomáhá mezinárodní komunita skrze finanční instituce, jakými jsou ADB, Světová banka či EIB. Projektů na rozvoj mobility tak neustále přibývá a objevují se mezi nimi i pro Indonésii dosud netypická řešení v podobě tramvajové sítě, či zájmu o trolejbusy.
Indonésie nezačíná, jak se říká, z ničeho a nabízí i vhodné partnery s výrobními kapacitami regionálního významu. Státní podnik PT INKA je na příklad v regionu ASEAN jedinečným hráčem v oblasti výroby dopravních prostředků. Portfolio vlakových souprav navíc v posledních letech doplnil o pilotní projekt výroby elektrického autobusů. Delegace Škoda Group se však seznámila i s řadou dalších soukromých firem aktivních v oblasti konstrukce dopravních vozidel. Vedení firmy Škoda Group nemohlo vynechat zdvořilostní setkání s indonéským ministrem rezortu dopravy Budi Karyou Sumadim, který se těšil z dlouhodobého zájmu firmy o spolupráci s indonéskými partnery a vyslovil svou podporu spolupráci české firmy se státním podnik PT INKA. Kladného přijetí se firma dočkala i na rezortech zahraničních věcí či státních podniků. S ohledem na decentralizovaný indonéský rozpočet, jehož podstatnou část v kapitole rozvoje dopravní sítě si spravují municipality a provinční vlády samy, se delegace vydala i na návštěvu regionů, kde pro svou nabídku získala silné spojence v osobě guvernéra Východní Jávy Adhy Karyono a starosty města Surabaya E. Cahyadi, či u starosty provinčního města Bogor pana Bima Arya Sugiarto. Konečně o inovativní ekologická řešení dopravy firmy Škoda Group projevilo zájem i vedení teprve vznikajícího nového hlavního města Ibu Kota Nusantara, projektu, kterému konvenují smart řešení pro inteligentní města, jichž má být IKN světovou výkladní skříní. Možná i tam brzy nebudou chybět elektrické autobusy, trolejbusy či dopravní prostředky na vodíkový či elektrický pohon z dílny SG.
Mgr. Alena Štojdlová, MBA, ekonomický diplomat, Velvyslanectví České republiky v Jakartě