Informace o propagaci českých zdravotnických technologií a výrobků v Turecku
04.05.2012 / 10:56 | Aktualizováno: 04.05.2012 / 15:58
(Archivní článek, platnost skončena 05.05.2013 / 02:00.)
Generální konzulát v Istanbulu ve spolupráci s CzechTrade realizoval ve dnech 12.-17. dubna 2012 projekt ekonomické diplomacie zaměřený na podporu českého exportu ve zdravotnickém sektoru.
Pro zajištění propagace českých zdravotnických technologií a výrobků byl využit 19. mezinárodní zdravotnický veletrh EXPOMED, přičemž účast českých podnikatelů na veletrhu byla doplněna dalšími akcemi: prohlídkou zóny volného obchodu Çatalca, jež je zaměřena na zdravotní oblast, a zejména návštěvou města Samsunu, které patří mezi nejdůležitější centra tureckého zdravotnictví (včetně výrobních podniků). České firmy měly možnost během veletrhu, v rámci prezentací a při jednání typu B2B jednat o konkrétní spolupráci s tureckými partnery. Vzhledem k vysokému dovozu zdravotnických zařízení a léků do Turecka je tento sektor jistě perspektivní pro české firmy.
Cílem projektu bylo zejména informovat turecké městské a státní orgány a podnikatelskou sféru o českých špičkových technologiích a výrobcích ve zdravotní oblasti, umožnit firmám navštívit veletrh EXPOMED a využít společný stánek České republiky, provést propagaci v regionálním měřítku (mimo Istanbul), podpořit jednání českých firem s tureckými partnery osobní účastí představitelů generálního konzulátu (GK) včetně generální konzulky.
Projektu se zúčastnili pracovníci GK, CzechTrade a představitelé těchto firem a institucí: BORCAD CZ s.r.o.(na veletrhu byly vystaveny dva exponáty gynekologické a porodnické křeslo), G.M.Project s.r.o., MP Klasik, s.r.o.; ESWT, s.r.o.; EXATHERM, s.r.o. Akce se zúčastnila i zástupkyně banky UniCreditBank, která při jednáních českých firem s tureckými partnery nabízela výhodné pojištění pro financování projektů. Na výstavě EXPOMED se vlastním stánkem zúčastnily i dvě další české firmy: LINET a společnost BTL.
Vlastní realizace projektu začala na veletrhu EXPOMED na výstavišti TÜAP. Stánek pod hlavičkou České republiky měl 44 m2, takže firmy měly dostatek prostoru pro prezentaci svých exponátů a pro jednání. Vzhledem k tomu, že se jednalo o nejdůležitější zdravotnický veletrh v Turecku, slavnostního otevření se zúčastnil ministr zdravotnictví Recep Akdağ a další významní turečtí představitelé. Ve svém projevu mimo jiné uvedl, že vláda bude podporovat rozvoj zdravotnictví, přičemž za jeho hlavní centra označil Ankaru, Istanbul a Samsun.
První doprovodnou akcí veletrhu mimo Istanbul byla návštěva zóny volného obchodu Çatalca, kterou zorganizoval GK ve spolupráci s tureckou hospodářskou komorou DEIK. Při jednání o bilaterální spolupráci se ukázalo, že místní firma chce rozšířit svoji výrobu, a do budoucna se proto jeví nadějná spolupráce s českou společností G.M.Project. V této souvislosti sehrála velmi pozitivní roli skutečnost, že v delegaci byla i zástupkyně české pobočky banky UniCredit, která informovala o možnostech poskytnout výhodný úvěr z české strany na společný projekt.
Po skončení veletrhu česká mise odcestovala do Samsunu, který je ekonomicky 16. nejdůležitější provincií Turecka z celkových 81 a spravuje region s 1,5 milionem obyvatel. Samsun je významným střediskem zdravotnictví a sídlem Medical Industry Cluster MEDIKÜM, jenž údajně patří mezi největší klastry na světě. Samsun již dříve obchodoval s Českou republikou právě v oblasti farmaceutik a zdravotnických zařízení, takže realizovaný projekt měl na základě předchozích referencí velkou šanci spolupráci rozšířit. Po úvodním zasedání s představiteli Obchodní a průmyslové komory proběhlo jednání typu B2B. Pro zástupce českých podniků pak byly zorganizovány prohlídky různých zdravotnických institucí a výrobních firem tohoto sektoru. Tyto návštěvy měly za cíl seznámit účastníky mise se standardem zejména tureckých nemocnic a jejich vybavení s cílem identifikovat možnosti pro český export. Místní rehabilitační instituce měla vážný zájem o nákup zařízení pro svůj provoz s tím, že fyzioterapie v ČR je na výborné úrovni a navrhla spolupráci při výuce lékařů. GK Istanbul bude tuto záležitost dále sledovat. Nemocnice MEDICANA International (jeden z největších řetězců soukromých nemocnic v Turecku) už dříve objednala zařízení firmy BORCAD a má zájem o další dodávky od této společnosti. Během jednání bylo diskutováno o misi do ČR, která by zjistila další možnosti pro import. Slibná byla i návštěva místní výrobní firmy, která předala seznam položek, co by potřebovala dovézt, přičemž není vyloučen ani nákup obráběcího stroje (záležitost bude dále řešit CzechTrade). Důležitou součástí pobytu v Samsunu bylo i setkání s guvernérem provincie, které napomohlo propagaci přítomných firem, ale mělo by též vést k hlubší spolupráci s touto významnou provincií i v dalších průmyslových sektorech. Již nyní má GK výbornou spolupráci s místní Obchodní a průmyslovou komorou, která se na organizaci akce podílela.
Pro zhodnocení projektu lze stručně uvést, že záměry byly realizovány, český stánek na veletrhu přitáhl velkou pozornost tureckých odborných návštěvníků a firmy měly mnoho dvoustranných jednání. Návštěva zóny v Çatalca byla účastníky velmi kladně hodnocena a v Samsunu během jednoho a půl dne proběhlo mimo jednání B2B na místní komoře pět návštěv zdravotních institucí, což bylo zřejmě maximum možného. Vystavené exponáty na veletrhu EXPOMED, prezentace firem při řadě jednání na veletrhu a v Samsunu dává reálný podklad pro tvrzení, že projekt byl úspěšný. Nabízené technologie a výrobky měly vysokou úroveň a kromě zvýšení image ČR ve zdravotní oblasti lze očekávat export. Nezanedbatelné není ani to, že české firmy získaly na veletrhu a návštěvou řady institucí reálnější představu o tureckém zdravotnictví a své nabídky mohou nyní poskytovat cíleně. Mediální ohlas a fotografie z akce budou k dispozici na webu MZV ČR a webu GK Istanbul.
Při realizaci projektu významně spolupracovala kancelář CzechTrade v Istanbulu. Na tomto projektu se jasně ukázalo, že kooperace generálního konzulátu s jeho kontakty na vrcholné orgány provincií a celostátní komory s agenturou CzechTrade (s jejími vztahy na podnikatelskou sféru) je velmi prospěšná a výrazně může napomoci úspěchu nejen při realizaci projektu, ale i v následných fázích při rozpracování kontaktů vzniklých během akce. Vzhledem k tomu, že do Turecka se dováží naprostá většina zdravotnických zařízení a léků, je turecký trh v tomto sektoru pro české firmy velmi perspektivní a lze doporučit věnovat mu pozornost.