na_celou_sirku
Foto: P2X Solutions

​Rozmach vodíku a dalších alternativních paliv ve Finsku

Po prudkém rozvoji větrné energie ve Finsku, na kterém se úspěšně podílí i česká investiční společnost BHM Group, se země soustředí i na využití solární energie a výrazně se rozvíjí též sektor produkce zeleného vodíku. Právě zde Finsko v poslední době zaznamenalo hned několik významných iniciativ, které mají i širší evropský přesah a mohou být příležitostí i pro české firmy a investory. S rozvojem vodíku jdou ruku v ruce i plány na výrobu dalších alternativních paliv typu metan či metanol, která mohou být do budoucna řešením snižování uhlíkových emisí v námořní, letecké i nákladní silniční dopravě. Zejména zelená syntetická výroba tzv. e-metanu se zdá zajímavou a poměrně lehce prosaditelnou alternativou, a to zejména proto, že pro jeho přepravu lze využít již existující infrastrukturu a že bude primárně využíván v sektorech, kde se plná elektrifikace minimálně nyní nezdá jako technicky proveditelná a udržitelná možnost.

V únoru 2024 ve svém závodu v Harjavaltě finská společnost P2X Solutions instalovala první velký průmyslový elektrolyzér v zemi s výkonem 20 MW. Jedná se o tlakový alkalický elektrolyzér dodaný německou firmou Sunfire a v rámci Finska se jedná o významný milník na cestě k průmyslové produkci zeleného vodíku. Soustředit se bude na dodávky zeleného vodíku pro chemický průmysl, pro který bude schopen vyrábět cca 400 kg vodíku za hodinu. Odběratelskou smlouvu již nyní podepsala firma Danisco Sweeteners, která si takto chce snížit svou uhlíkovou stopu při výrobě xylitolu. Nový závod by měl být uveden do provozu již v druhé polovině tohoto roku a kromě soukromých prostředků byl podpořen i ze strany finské vlády částkou 36 mil. EUR.

Finská státní společnost Gasum nedávno uzavřela smlouvu s firmou Ren-Gas, která jí bude od roku 2026 dodávat synteticky vyrobený e-metan, jenž bude využit jako palivo pro námořní a silniční nákladní dopravu. E-metan Ren-Gas bude vyrábět výhradně s využitím větrné energie, za jejíž pomoci vyrobí zelený vodík, a biogenního oxidu uhličitého vzniklého provozem spalovny energetické společnosti Tampereen Energia. E-metanu by mělo zpočátku být vyráběno 160 GW hodin ročně a měl by být v běžném provozu plně zaměnitelný za zemní plyn či bioplyn a ve zkapalněné podobě za LNG, díky čemuž odpadnou náklady na novou infrastrukturu. Tepelná energie jako vedlejší produkt by pak měla být plně využita v rámci městského vytápění v Tampere.

Další plány má P2X Solutions s energetickou  společností Oulun Energia, se kterou by měla vybudovat výrobnu vodíku s výkonem 100 MW, závod pro zachytávání a skladování oxidu uhličitého a další závod na zpracování metanu a metanolu. Hlavní cílovou skupinou jsou společnosti v oblasti námořní, silniční nákladní a letecké dopravy, které budou přecházet na nefosilní alternativní paliva. Vedlejším produktem bude cca 200 – 400 GW hodin tepelné energie, která bude použita v rámci dálkového vytápění v regionu Oulu. Tento záměr je významný nejen ve finském, ale i v celoevropském měřítku. Projekt je aktuálně ve fázi plánování a očekává se, že během r. 2025 bude otevřen i zahraničním firmám a investorům.

Nepochybně zajímavá je rovněž technologie společnosti Hycamite založená na pyrolýze metanu, jehož štěpením se produkuje vodík, a to pouze s 13 % potřebné energie ve srovnání s výrobou pomocí elektrolyzéru. Štěpením metanu vzniká kromě vodíku uhlík v pevné průmyslově využitelné podobě, využitelný např. při výrobě baterií, elektroniky či kompozitních materiálů.

Jak je vidět, Finsko i přes sílící skeptické hlasy nevzdává svůj velmi ambiciózní cíl dosáhnout uhlíkové neutrality již v roce 2035. S masovým rozvojem výroby obnovitelné energie, včetně skokového nárůstu produkce větrné energie, u jejíchž objemů se brzy předpokládá násobný převis nad současnou poptávkou po elektřině, úzce souvisí rozvoj právě vodíkového klastru, ale i dalších alternativních paliv. Finsko má do roku 2030 ambici vypracovat se na dodavatele minimálně 14 % veškerého zeleného vodíku v rámci EU. Vodíkový sektor je tudíž i jednou z významných vládních priorit a finský stát řadu slibných projektů finančně podporuje. Využití vodíku je zaměřeno zejména na oblast průmyslu, dopravy a energetiky. Nemalé úsilí je věnováno nejen výrobě samotného vodíku a jeho budoucímu exportu, ale i souvisejícím technologiím, které mají do budoucna rovněž tvořit významný finský vývozní artikl. Byť se Finsko své ambice snaží naplnit zejména prostřednictvím domácích firem, je zřejmé, že je zde mimořádný potenciál pro zahraniční společnosti a širší mezinárodní spolupráci.

Daniel Horák, zástupce velvyslance, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Helsinkách