Pivní partnerství mezi Českou republikou a Vietnamem
24.09.2024 / 10:24 | Aktualizováno: 24.09.2024 / 10:48
V rámci jihovýchodní Asie je dnes Vietnam zemí s nejvyšší spotřebou piva na obyvatele a v tomto odvětví dále roste co by do spotřeby ale i významnosti. Průměrná roční spotřeba piva na obyvatele dosahuje přibližně 45 litrů. Vietnam zůstává jedním z nejdynamičtějších pivních trhů v regionu, s rostoucím zájmem nejen o masově vyráběné značky, ale také o prémiová a řemeslná piva.
Vietnamské pivovarnictví má bohatou historii sahající až do konce 19. století a po ekonomické liberalizaci v 90. letech 20. století zaznamenalo výrazný růst. Jakkoli může být pivní kultura Vietnamu oproti té české alternativní (například praktikou servírování piva s kostkami ledu), jistě se neliší svým účelem společenské relaxace a preferované volnočasové aktivity oblíbené napříč všemi vrstvami společnosti.
Trh s pivem ve Vietnamu, jehož hodnota v roce 2023 činila 3,1 miliardy USD, by měl růst složenou roční mírou růstu (CAGR) 7,60 % a do roku 2030 dosáhnout hodnoty 5,2 miliardy USD. Objemově se trh v roce 2023 odhaduje na 3,8 miliardy litrů, přičemž se očekává, že do roku 2030 dosáhne 6,1 miliardy litrů a poroste tempem 6,80 %. Rostoucí disponibilní příjmy, zejména u mladých lidí ve městech, jsou hnacím motorem poptávky, neboť rostoucí střední třída vyhledává prémiovější a rozmanitější pivní produkty. Také turisté významně přispívají k poptávce, zejména po místních a řemeslných pivech, což podporuje expanzi trhu. V neposlední řadě jsou to též zahraniční pivovary, které projevují zvýšený zájem o vietnamský trh, což vede k rostoucí konkurenci mezi domácími a mezinárodními značkami.
V současné době je v zemi více než 45 minipivovarů, z nichž většina vyrábí piva inspirovaná českými pivovary a část je ovlivněna německými pivovarnickými postupy. Historické vazby Vietnamu s bývalými spojenci Československem a východním Německem podpořily v těchto zemích významné komunity a mnoho moderních pivovarníků strávilo nějaký čas v České republice, odkud si přivezli neocenitelné pivovarnické techniky a tradice. Vietnamští sládci, kteří věnují výrobě kvalitního piva značný čas a úsilí, již často dovážejí chmel a slad z České republiky a Německa.
Česká republika může přispět vietnamskému pivovarnictví ve všech podkategoriích odvětví produkce piva. Navzdory zdejší pivní kultuře a novodobé tradici však Vietnam nedisponuje vlastními surovinami pro výrobu piva, tedy chmelem a sladem a zde je značná příležitost pro české exportéry, kteří mohou nabídnout své nejen tradiční, ale i nové odrůdy těchto produktů, jimž jsou vietnamské pivovary otevřeny. Oproti typicky hořkému pivu dle české receptury vietnamský spotřebitel preferuje piva lehčí, méně hořká a často je otevřen aromatičtějším tónům chuti. Vietnamské pivovary, včetně největšího Habeca, tak český chmel zajímá a mnohdy jej již odebírají. Nejsou to však jen tyto tradiční základní složky piva, které mohou české firmy z oboru pivovarnictví Vietnamu nabídnout. Čím dál více vietnamské firmy kladou důraz na technologie, které produkci piva zefektivní, a těmi mohou být úsporná chladící zařízení, filtrační, plnící, balící zařízení a jiné. S nárůstem popularity minipivovarů se nabízí příležitosti pro maloobjemové varny piva na klíč, ale i výčepní systémy. Česká republika se ve Vietnamu těší pověsti země s kvalitním pivem a to našim firmám vždy pomůže.
V rámci PROPED se ve spolupráci Velvyslanectví ČR v Hanoji a Ministerstva Zemědělství ČR v září 2024 uskutečnila incomingová mise zástupců vietnamských firem z oboru produkce piva do ČR, kde navštívili několik českých firem vyrábějících pivní technologie, slad a chmel. Mise potvrdila, jak blízko mají obě dvě země k pivu a jak může tento nápoj a jeho kultura propojovat nejen lidi, ale i business.
Nikola Sichlerová, ekonomická diplomatka Velvyslanectví České republiky v Hanoji a Jan Kallus, stážista