tiếng việt  česky  english 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: vinfast.vn
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo X logo Facebook logo

Vietnam masivně investuje do rozvoje domácího automobilového průmyslu

Rozvoj automobilového průmyslu ve Vietnamu je v posledních letech velmi bouřlivý. Díky dynamickému růstu střední třídy a celkové kupní síly obyvatel trvale roste poptávka po osobních automobilech a místní výrobci masivně rozšiřují své výrobní kapacity. Ve Vietnamu se dnes ročně vyrobí zhruba 240 tisíc automobilů v licenci patnácti velkých zahraničních značek a připravuje se také spuštění výroby první vietnamské domácí značky VinFast. Rychlý růst automobilového průmyslu ve Vietnamu nabízí řadu příležitostí také pro české firmy. Výrobu lehkých nákladních vozů ve Vietnamu například připravuje majitel české značky Avia.

Za posledních pět let se objem prodeje osobních automobilů ve Vietnamu více než zdvojnásobil a v minulém roce dosáhl 272 750 prodaných kusů. Odhaduje se, že do dvou let se prodeje  automobilů ve Vietnamu vyhoupnou na 400 tisíc aut ročně a v horizontu patnácti let by mohly překonat hranici 1,5 miliónu.  

Nárůst domácí poptávky po automobilech a rychle se rozvíjející automobilový trh v ostatních zemích ASEAN vyvolává potřebu nových rozsáhlých investic do vietnamských výrobních kapacit, které jsou dnes realizovány téměř výhradně vietnamskými domácími investory. Například vietnamská investiční skupina VinGroup, která v příštím roce plánuje zahájit sériovou výrobu první vietnamské značky Vinfast, investovala v posledních dvou letech do vývoje značky a výstavby výrobních kapacit téměř 3,5 mld. USD. Tato investice umožnila firmě vybudovat v přístavním městě Haiphong na severu Vietnamu nový supermoderní výrobní závod postavený ve spolupráci s renomovanými německými technologickými podniky. Na říjnovém autosalónu v Paříži následně firma představila své první dva modely SUV a sedanu vyvinuté na platformě vozů BMW. Do roku 2025 by měla automobilka značky VinFast vyrábět 500 tisíc aut ročně.

Navýšení investic do nových výrobních kapacit nedávno oznámil také největší vietnamský producent automobilů firma THACO vyrábějící automobily značky Kia, Mazda, Hyunday a Peugeot. Do průmyslového parku Chu Lai v provincii Quang Nam hodlá investovat do roku 2021 celkem 6 mld. USD.

Z prudkého růstu automobilového průmyslu ve Vietnamu mohou těžit také české firmy. Například český výrobce nákladních vozů Avia připravuje ve spolupráci s vietnamským investorem firmou Thanh Dat spuštění linky na výrobu lehkých nákladních vozů značky Avia ve vietnamském Danangu. České firmy se však mohou zapojit i do nově vznikajících výrobních řetězců ve Vietnamu formou dodávek komponentů nebo naopak v rámci outsourcingu odebírat některé nákladově zajímavé části z Vietnamu, což se už se v některých případech i děje. V roce 2017 byly z Vietnamu do ČR například dovezeny převodovky a airbagy v hodnotě 30 mil. USD.

Další růst obchodní výměny v sektoru automobilového průmyslu mezi ČR a Vietnamem lze očekávat v příštím roce, kdy by měla vstoupit v platnost Dohoda o volném obchodu mezi EU a Vietnamem. Dohoda předpokládá postupné snižování vietnamských dovozních cel na automobily (v současné době ve výši 70-80%) a jejich úplnou eliminaci do 10 let. Cla na dovoz náhradních dílů budou odstraněna už do sedmi let.

Součástí strategie vietnamské vlády na podporu rozvoje domácího automobilového průmyslu a budování prestiže domácích značek je také záměr otevřít v Hanoji nový okruh formule 1 a v roce 2020 spustit první závod „Velké ceny Vietnamu“. Pořadatelé závodů F1 společně s vietnamskou vládou tento týden oficiálně potvrdili konání „Velké ceny Vietnamu“ na nově budovaném okruhu v Hanoji již v dubnu 2020. Hlavním partnerem a sponzorem F1 ve Vietnamu je samozřejmě nová vietnamská automobilka VinFast.

David Jarkulisch, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Hanoji