english  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Alessandro Vecchi
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo X logo

Nizozemský zemědělský komplex a možnosti spolupráce s ČR

(Archivní článek, platnost skončena 01.05.2019 / 02:00.)

Nizozemský zemědělský komplex vytváří 8 % národní hrubé přidané hodnoty země a zaměstnává 8 % pracovní síly. Důležitý podíl na aktivitách zemědělského komplexu má vývoz zemědělských produktů, kdy závislost se u jeho jednotlivých částí pohybuje od 2/3 u orného zemědělství až po 4/5 v případě skleníkového zahradnického komplexu.

Vývoz zemědělských produktů Nizozemska představoval v r. 2017 hodnotu 91,7 mld. Euro, což oproti předcházejícímu roku představuje nárůst o 7 %. Zemědělské dovozy dosáhly výše 62,6 mld. Euro, což je o 9 % výše než v r. 2016. V obou případech se jedná o rekordní úroveň. Plných 78 % vývozů směřovalo do zemí EU, u dovozů byl podíl EU nižší a představoval 59 %. Hlavními destinacemi vývozů byly Německo, Belgie, Spojené království a Francie; rovněž u dovozů byly klíčovými partnery sousední země.

Největším exportérem zemědělského zboží jsou USA, ovšem Nizozemsko figuruje již na druhém místě, následované Německem, Čínou, Brazílií a Francií. Nizozemsko je také čistým vývozcem zemědělských produktů – v tomto případě mu v absolutních hodnotách celosvětově patří třetí příčka (po Brazílii a Argentině). Tradičně vysoký podíl zahraničního obchodu Nizozemska zabírají reexporty, které jsou však s porovnáním s ostatními sektory hospodářství nižší – 30 % z objemu zemědělských vývozů (v případě celkového NL exportu představují reexporty již více než polovinu). Hlavní komodity NL zemědělských vývozů byly produkty zahradnictví (9,1 mld. Euro), mlékařství (8,9 mld. Euro), masné produkty (8,3 mld. Euro) a zelenina (6,7 mld. Euro).

V případě bilaterálního obchodu ČR s NL zaujímá zboží dle třídy 0 klasifikace SITC – potraviny a zvířata – 10,5 % v dovozu a 2,5 % ve vývozu ČR. Zdaleka největší položku ve vzájemném obchodu představuje třída 7 – stroje a dopravní prostředky a zde je také prostor pro uplatnění českých vývozců do Nizozemska v oblasti spojené se zemědělstvím – dodávky zemědělských strojů a strojů pro potravinářství. Aktuálně tyto položky představují ve vzájemném obchodu zanedbatelné množství (méně než 1 % celkového obratu) – vzhledem k významu zemědělství v nizozemské ekonomice na jedné straně a tradici i rozmanitosti nabídky českého průmyslu na straně druhé je zde nesporně prostor pro vyšší objemy.

Perspektivní oblastí pro uplatnění českých firem je zejména trh s organickými potravinami a nápoji, který je 9. největším trhem na světě a aktuálně představuje nejdůležitější rostoucí trh v holandském potravinářském průmyslu. Produkty s nejvyšším potenciálem růstu jsou 100 % organická šťávy, organické omáčky, dresinky a koření. Zde je namístě také zmínit významný podíl výrobků privátních značek, který aktuálně představuje přes 30 % celkového objemu trhu.

Specifickou oblastí možné spolupráce jsou i výzkum a inovace, kde Nizozemsko zaujímá pozici jedné z vůdčích zemí. Wageningen University je dle různých hodnocení považována za celosvětově nejlepší zemědělskou univerzitu, v Nizozemsku mají svá centra výzkumu přední světové firmy jako Danone, Heinz, aj.


Petr Kvaček, ekonomický diplomat velvyslanectví ČR v Haagu