Gaming v Německu
17.05.2023 / 16:34 | Aktualizováno: 17.05.2023 / 16:47
Herní průmysl a e-sport jsou v Německu stále velmi oblíbené volnočasové aktivity. I v současném post pandemickém období obliba počítačových her na mimořádně atraktivním německém trhu neklesá. Hlad po novinkách je velký a zákazníci jsou připraveni za nové zážitky adekvátně zaplatit. Vývoj her se těší dokonce politické a dotační podpoře.
Popis trhu
Německo představuje největší herní trh v Evropě a pátý největší trh na světě, po Číně, USA, Japonsku a Jižní Koreji. V Německu žije 49 milionů pravidelných gamerů. V roce 2021 utratili hráči 9,7 mld. EUR, z čehož jen 4,2 mld. EUR bylo utraceno za vnitroherní převody a virtuální příslušenství.
Německý trh s videohrami si mezi vydavateli a vývojáři drží vysokou prioritu, takže mnoho (ne-li všechny) zde vydané počítačové hry jsou pečlivě lokalizovány a dabovány, podobně jako filmy. To je samozřejmě doprovázeno dodatečnými výrobními náklady, pro vydavatele ovšem němečtí zákazníci představují lukrativní byznys s ročním objemem prodeje nových her ve výši přes 5,5 mld. EUR.
Pořadí nejprodávanějších herních titulů za rok 2022 ukazuje, jak je rozmanitá a široká herní nabídka na německém trhu.
- FIFA 23 (Electronic Arts)
- Pokemon Legends: Arceus (Nintendo)
- Elden Ring (Bandai Namco)
- Call of Duty: Modern Warfare II (Activision Blizzard)
- LEGO Star Wars: The Skywalker Saga (Warner Bros. Interactive)
- Gran Turismo 7 (Sony Interactive Entertainment)
Vzhledem k velikosti trhu je poměrně překvapivé, že domácí herní studia drží jen 5% tržní podíl a jen několika málo studiím se podařilo prorazit na mezinárodní scéně. Většinou němečtí gameři hrají zahraniční hry.
Ani německému trhu se nevyhýbají globální trendy, ještě do roku 2017 patřila PC mezi nejoblíbenější herní prostředek, po nástupu Free2Play a mobilních her se však trh rychle mění. Mobilní přístroje a konzole jsou stále oblíbenější, čemuž je třeba přizpůsobit i stále dražší produkci her. Vlastní podpora gamingu a s tím spojeného digitálního vývoje je obsažena i v programovém prohlášení současné vlády.
Dotační podpora vývoje her
V Německu lze čerpat dotace pro podporu vývoje počítačových her. Počítačový gaming se považuje za zásadní příspěvek k rozvoji digitálních schopností jako je aplikace grafiky, 3D-modelování, vývoj virtuální reality a v neposlední řadě příležitost pro uplatnění náročného programování. Podpora z národního programu „Computerspielförderung des Bundes - Spolková podpora počítačových her“ je určena na překlenutí vnímané nevýhody domácích vysokých mzdových nákladů. Dotace jsou určeny na tuzemskou realizaci prací umožňujících rozvoj technických schopností zapojených vývojářů. Jako způsobilý výdaj dotačního programu je však možné uplatnit i náklady na kompozici hudby a herního zvuku.
S podporou z programu je možné financovat dvě aktivity, a to: vývoj prototypů a vývoj vlastních počítačových her. V části vývoje prototypů program podporuje vývoj fyzických prototypů v hodnotě 30-400 tis. EUR, u podpory vývoje her lze čerpat pomoc na vývoj her v očekávané hodnotě alespoň 100 tis. EUR. V obou případech se očekává minimální spoluúčast žadatele ve výši 50 %.
Aktuálně program pro podporu gamingu spravuje Spolkové ministerstvo hospodářství a ochrany klimatu (BMWK), které jej převzalo od Spolkového ministerstva dopravy a digitální infrastruktury (BMVI). Administraci aktuálních výzev a žádostí o podporu se věnuje Německé centrum pro letectví a kosmonautiky (DLR). Program dosahuje od roku 2020 roční alokace 50 mil. EUR. Žádosti ze současné druhé výzvy předpokládají dokončení do konce roku 2023.
V rámci hodnocení žádostí se kromě nezbytné technické inovativnosti a komplexnosti vývoje, tzn. rozsahu vývojových prací, hodnotí i kulturní hodnota podpořeného díla. Nedílnou součástí hodnocení je tedy kromě nutného finančního zdraví žadatele i tzv. kulturní test.
Dotace na vývoj her jsou tedy poskytovány nejen na technický vývoj a rozvoj odborných schopností vývojářů, ale i na propagaci německé kultury a historie. Vlastní děj hry se musí odehrávat v Německu, obsahovat prvky německé kultury a historie, přičemž alespoň jedna verze hry musí být publikována v německém jazyce.
Nutné je, aby příjemcem podpory byla společnost se sídlem v Německu, s tím že minimálně polovina týmu rovněž fyzicky pracuje z Německa. Vlastní programování, tvorba grafiky, modelování, kompozice použité hudby a grafiky musí být alespoň z poloviny rovněž provedena v Německu a vynaložené prostředky tím přispět k rozvoji místního kulturního a kreativního prostředí.
Program dosud podpořil přibližně 300 žadatelů. Za velmi úspěšné projekty se považuje vývoj strategie „Trivian Legend“ s celkovou podporu 1.042.054,- EUR provedená v Mnichově nebo kombinovaná desková a počítačová hra „One hundert and two light years away“ s výší podpory 96.748,- EUR realizovaná v saském Halle (Salle).
Cena pro nejlepší německou hru
Za neotřelý způsob podpory lze označit každoroční soutěž o nejlepší německou počítačovou hru pořádanou společně herním svazem Game.de a Spolkovým ministerstvem hospodářství a ochrany klimatu. O udělení ceny rozhoduje odborná 35-členná porota složená ze zástupců německých herních studií, médií, politiky a podpůrných institucí. Ceny pro vítěze jsou dotovány celkovou částkou 800 tis. EUR s tím, že vítěz v každé z 15 oceňovaných kategoriích obdrží částku 40 tis. EUR. Pro vítěze v královské kategorii Nejlepší německá hra roku je pak určeno 100 tis. EUR, další v kategorii nominovaní vývojáři se mohou těšit na 30 tis. EUR.
V roce 2023 bylo nominováno 27 nových, v předešlém roce vyvinutých her. V královské kategorii „nejlepší hra“ si nakonec hlavní cenu odnesla hra „Chained Echoes“ (publishing trailer), vývojáře Mathiase Lindy vydaná prostřednictvím vydavatelství Deck 13 Spotlight. Dalšími nominovanými byly hry Beholder 3 a Signalis.
Zemská centra
Tradičními baštami vývoje počítačových her jsou Berlín/Braniborsko, Bavorsko, Severní Porýní – Vestfálsko a Hamburk. Každá z těchto zemí má zřízenu veřejnou instituci, která se zabývá rozvojem audiovizuálního a mediálního průmyslu v daném regionu. Jako podpora jsou pořádány oborové, networkingové akce, odborné přednášky a poskytuje se specializovaná zemská finanční podpora. Ve většině případů se podpora poskytuje nejen hernímu vývoji, ale i dalším audio-vizuálním oborům jako je lokální produkce filmů.
Za zmínku rozhodně stojí iniciativa Cologne Game Lab Kolínské technické univerzity, která se zaměřuje na experimentální herní vývoj a výuku digitálního vývoje v bakalářských, magisterských, a dokonce doktorských studijních programech. Většina oborů se soustřeďuje na práci s digitální grafikou. Univerzita provozuje i vlastní technologický inkubátor, ve kterém aktuálně pracuje na svých projektech 6 vývojových týmů.
1. Berlín / Braniborsko
Herní studia: Wooga, Ubisoft Berlin, Kolibri Games, Yager, Softgames
Zemská podpora: Medienboard Berlin-Brandenburg
2. Bavorsko
Herní studia: Travian Games, CipSoft, Upjers, HandyGames, Mimimi Games
Zemská podpora: FilmFernsehFonds Bayern (FFF Bayern)
3. Severní Porýní – Vestfálsko
Herní studia: Piranha Bytes, Ubisoft Düsseldorf, Egosoft, Gaming Minds
Zemská podpora: Film- und Medienstiftung Nordrhein-Westfalen
Specializovaná vysoká škola: Cologne Game-Lab
4. Hamburk
Herní studia: Goodgame Studios, InnoGames, Xyrality, Daedalic Entertainment, Rockfish Games
Zemská podpora: Gamecity Hamburg
Gamescom - největší evropská akce gamingu
Největší evropský veletrh gamingu Gamescom se každoročně koná v srpnu v Kolíně nad Rýnem. V odborné a veřejné sekci akce každoročně přivítá desetitisíce účastníků. Zatímco česká účast na minulých ročnících byla podpořena prostřednictvím PROPED, pro letošní rok se připravuje přímo národní stánek zařazený mezi české oficiální účasti. Akce společně připravovaná GDA CZ, Generálním konzulátem České republiky v Düsseldorfu, agenturou CzechInvest a ministerstvy průmyslu a obchodu a zahraničí nabídne českým herním studiím kromě možnosti prezentace i doplňující odborný, networkingový program. Česká studia budou moci srovnat svou tvorbu se světovou konkurencí, představit své novinky a navázat spolupráci s předními vydavatelstvími. Navštívit největší evropský festivalu gamingu a setkat se s gamery z nejbonitnějšího herního trhu se určitě vyplatí.
Zdroje:
- https://www.game.de/games-foerderung/
- https://projekttraeger.dlr.de/de/foerderung/foerderangebote-und-programme/computerspielefoerderung-des-bundes
- https://www.bmwk.de/Redaktion/DE/Dossier/games.html
- https://deutscher-computerspielpreis.de/
- https://www.game.de/en/these-are-the-most-successful-new-games-in-germany-in-2022/
- https://www.pcgameshardware.de/Spiele-Thema-239104/Specials/Made-in-Germany-1394892/
- https://www.gamescom.global/en
Autor: Pavel Chovanec/CzechInvest a Petra Appelbaum/GK Düsseldorf