Saský Cvikov – od Trabanta k nejmodernějšímu elektromobilu
08.11.2019 / 08:44 | Aktualizováno: 28.02.2020 / 12:10
Koncern VW začal psát novou kapitolu automobilových dějin a zahájil ve Cvikově sériovou produkci prvního zcela elektrického automobilu. Historické místo, kde byla první montovna postavena v roce 1904 a které se proslavilo výrobou bakelitových Trabantů, má být opět centrálou výroby lidového, tentokrát elektrického vozidla, které bude od příštího léta k mání za 30.000 EUR.
Model ID.3 je důležitým milníkem a do historie se má zapsat coby vnuk slavného VW Brouka a syn neméně legendárního Golfa. Jeho nově vyvinutá plochá baterie je mimořádná nejen svou kapacitou, která umožňuje dojezd až 550 km, ale právě i tvarem, díky němuž je vnitřní prostor vozu větší než u konkurentů.
Revoluční je však nejen pohon, ale i systém výroby. V továrně, která představovala investici za 1,2 mld. EUR, se pilně činí 1700 robotů, díky nimž lze hovořit o high-tech továrně budoucnosti. Technické řešení modelu ID.3, který vznikl i s využitím poznatků výzkumného pracoviště v drážďanské Skleněné manufaktuře, bude dále využito pro dalších 70 modelů, vyráběných v rámci koncernu i pod jinými značkami.
Trojúhelník Cvikov – Drážďany – Mladá Boleslav se stane největším výrobcem elektromobilů v Evropě. Jen továrna ve Cvikově, zaměstnávající již nyní 8000 zaměstnanců, má v budoucnu produkovat až 1500 elektromobilů denně, což představuje roční kapacitu až 330.000 vozů.
Spuštění sériové výroby je v Německu vnímáno jako počátek nové epochy klimaticky příznivé mobility, kterou berlínská vláda masivně podporuje. Nástup elektromobility je ze strany vlády intenzivně prosazován, v minulých dnech bylo schváleno zvýšení kupní prémie na 6.000 EUR a na plošnou podporu rozvoje dobíjecích stanic si vláda přichystala 3,5 mld. EUR. Okamžitě má být zprovozněno 50 tisíc veřejných nabíjecích míst a bude výrazně podpořeno i zřizování individuálních stanic.
Cvikov a jeho okolí tímto prožívají již druhou velkou transformaci za posledních třicet let. S ohledem na skutečnost, že dle prognózy spolkové kancléřky má být do roku 2030 v Německu v provozu až 8 milionů elektromobilů a jeden milión dobíjecích stanic, se tomuto regionu jen 50 km vzdálenému od českých hranic otevírají dveře ke světlé budoucnosti a dlouhodobé prosperitě. Velké příležitosti se chápou dodavatelé nových technologií, kteří investují v okolí. Vzhledem k tomu, že již před spuštěním výroby modelu ID.3 bylo na stole 30 tisíc objednávek, jeví se jejich zájem o tento region jako nanejvýš prozíravý.
Autorky: Markéta Meissnerová, Lenka Konšelová, Generální konzulát ČR v Drážďanech