Jak obchodovat s OSN
Organizace spojených národů představuje celosvětový trh s více než 15 miliardy USD ročně, jenž je otevřený pro téměř všechny typy produktů a služeb. Pro oslovení tohoto trhu je třeba porozumět portálu The United Nations Global Marketplace (dále jen UNGM), který je Vaší vstupní bránou pro obchodování s OSN.
UNGM slouží jednotlivým organizacím OSN jako databáze dodavatelů - až 99% zakázek jednotlivých organizací OSN vychází z této databáze. Registrace skrze UNGM tedy pro firmy z celého světa představuje téměř jediný způsob, jak se ucházet o dodávky do organizace OSN.
UNGM firmám rovněž umožňuje držet krok s požadavky organizací OSN, a to díky sdílení informací o nadcházejících tendrech. Objednají-li si společnosti službu Tender Alert Service, mohou získávat informace o aktuálních tendrech v oblasti jejich zájmu přímo e-mailem. UNGM tak usnadňuje výměnu informací mezi organizacemi OSN a jednotlivými firmami.
PŘÍLEŽITOST PRO ČESKÉ FIRMY: vyplněním jednoho registračního formuláře na webových stránkách OSN se firma může zařadit do seznamu dodavatelů, jejichž produkty a služby jsou dále nabízeny různým organizacím, státům a regionům v rámci OSN.
JEDNOTLIVÉ KROKY
A. PROCES REGISTRACE
Jak mohu zaregistrovat svou firmu na UNGM?
Aby bylo možné se zaregistrovat jako potenciální dodavatel organizací OSN, je nutné postupovat podle níže uvedených pokynů:
-
Otevřte si webové stránky www.ungm.org.
-
Klikněte na pole „Login and New registration“ – (Přihlášení a registrace nového zákazníka) nebo na „Register“ (Zaregistrovat), které se nachází v pravém horním rohu stránky.
-
Klikněte na pole „New registration“ (Nová registrace).
-
Vyberte typ registrace kliknutím na příslušné políčko. Dále prosím zvolte pole „Companies“ (Společnosti).
-
Uveďte údaje o své firmě a přijměte „UN Supplier Code of Conduct“ (Kodex chování dodavatele OSN). Poté klikněte na tlačítko „Register“ (Registrovat).
-
Po vytvoření účtu jej bude nutné aktivovat. Přejděte do své osobní e-mailové schránky odpovídající e-mailové adrese uvedené při vytváření účtu. Mezitím byste měli obdržet aktivační e-mail. Účet bude aktivní až po kliknutí na aktivační odkaz uvedený v příchozím e-mailu.
Pokud narazíte na jakýkoli problém s aktivací účtu, postupujte podle následujících pokynů:
Pokud jste neobdrželi aktivační e-mail:
O aktivační e-mail, jenž má být doručen na Vaši emailovou adresu, je možné opětovně požádat. Po přihlášení se ke svému účtu klikněte na ikonu obálky v pravém horním rohu stránky a otevřete aktivační e-mail. Klikněte na tlačítko „Znovu poslat“ na pravé straně zprávy. E-mail bude opět přeposlán na Vaši osobní e-mailovou adresu. Podívejte se do své osobní e-mailové schránky, případně klikněte na odkaz uvedený v tomto e-mailu.
Pokud jste stále neobdrželi aktivační e-mail, zkontrolujte si složku „Spam“ ve Vaší emailoové schránce.
Obrdželi jste aktivační e-mail, ale aktivační odkaz nefunguje: V tomto případě doporučujeme, abyste zkusili odkaz otevřít v jiném prohlížeči, např. Google Chrome, Firefox nebo v nejnovější verzi aplikace Internet Explorer.
Může se také stát, že po kliknutí na aktivační odkaz bude i nadále tlačítko aktivačního pole žluté. Pokud tomu tak je, doporučujeme aktualizovat stránku nebo použít jiný prohlížeč.
Po aktivaci účtu klikněte na odkaz „Registration“ (Registrace) v levém menu, abyste získalu přístup do registračního formuláře. Dokončete svůj dodavatelský registrační formulář v UNGM. Po dokončení nezapomeňte kliknout na tlačítko „Submit“ (Odeslat).
Doporučujeme také přečíst si odkaz „Registration Process“ (Registrační proces) po levé straně nabídky s dalšími informacemi a podrobným návodem, jak postupovat, abyste mohli dokončit svou UNGM registraci.
Na níže uvedeném videu naleznete návod, jak úspěšně zaregistrovat svou firmu na UNGM
B. VYŽADOVANÉ DOKUMENTY
Většina organizací vyžaduje registraci dodavatelů pouze na základní úrovni (BASIC). V některých případech je však po firmách požadována také registrace na ÚROVNI 1 (LEVEL 1) nebo na ÚROVNI 2 (LEVEL 2). Tyto úrovně vyžadují doplnění dalších informací, případně doložení dalších dokumentů, a jsou určeny výší peněžní hodnoty potenciálních zakázek.
V současné době existují tři úrovně zápisu v UNGM:
-
Základní úroveň
-
Úroveň 1
-
Úroveň 2
Klasifikace podniků do tří úrovní slouží organizacím OSN, které se díky němu účinněji a efektivněji orientují na trhu dodavatelů.
ZÁKLADNÍ VYŽADOVANÉ ÚDAJE (BASIC)
-
Název společnosti, identifikační číslo, adresa, telefonní číslo, kontaktní osoba a její údaje.
-
Země, ve kterých daná společnost působí.
-
Klasifikace zboží a služeb.
ÚDAJE VYŽADOVANÉ PRO ÚROVEŇ 1 (LEVEL 1)
-
Výše uvedené tři body v rámci základní registrace.
-
Výpis z obchodního rejstříku či rovnocenný doklad potvrzující právní postavení.
-
Údaje a e-mailové adresy alespoň 3 nezávislých, nepřidružených firem, se kterými firma v minulosti spolupracovala.
-
Jména majitelů a ředitelů (včetně mateřské společnosti, dceřiných společností/poboček, generálního ředitele a dalších osob s kontrolními pravomoci). Dále jména zprostředkovatelů, agentů a/nebo konzultantů (jsou-li k dispozici) používané v souvislosti se smlouvami nebo v rámci nabídek/návrhů s OSN.
ÚDAJE VYŽADOVANÉ PRO ÚROVEŇ 2 (LEVEL 2)
-
Výše uvedené body pro základní úroveň a úroveň 1.
-
Referenční dopisy od alespoň 3 nezávislých, nepřidružených klientů/společností, se kterými firma v minulosti spolupracovala. Referenční dopisy by měly být v angličtině a od tří nezávislých, nepřidružených klientů/společností, kterým firma prodala své výrobky a/nebo služby v průběhu posledních 12 měsíců, pokud možno s popisem projektu či vykonané práce, datem zahájení/dokončení a hodnotou projektu. Referenční dopisy by měly být vyhotoveny (s podpisy) na hlavičkovém papíru klienta, který referenční dopis sepsal.
-
Finanční dokumenty (ověřené/certifikované účetní závěrky nebo jejich ekvivalenty) za poslední tři roky.
Jak nahrát dokumenty na účet UNGM?
Pro úspěšné nahrání Vašich dokumentů v rámci UNGM postupujte podle pokynů níže:
-
Klikněte na odkaz „Vendor Documents“ (Dokumenty dodavatele) v levém horním sloupci.
-
Klikněte na „Add files from your computer“ (Přidat soubory z počítače), vyberte dokumenty a klikněte na „Open“ (Otevřít) a vyberte soubor.
-
Soubor se nyní zobrazí v tabulce. Přidejte popis nebo název souboru, díky kterému bude identifikace snadnější.
-
Klikněte na „Start“ a nahrajte soubor.
-
Tento postup opakujte pro všechny dokumenty, které chcete nahrát.
-
Nyní klikněte na odkaz „Level“ (Úroveň) v levém sloupci, kde je nutné vložit požadované dokumenty. Klikněte na „Select file“ pro Úroveň 1 nebo „Add another“ (Přidat další) pro Úroveň 2 a přidejte dokumenty.
-
Buďtě si vědomi toho, že pro skutečné vložení dokumentu je nutné kliknout na „Use this file“ (Použít tento soubor). V opačném případě dokument zůstane na Vašem dodavatelském úložišti a nebude přístupný organizacím OSN.
Postupujte podle pokynů v níže uvedeném videu „Vendor Documents“ (Dokumenty dodavatele), abyste mohli úspěšně nahrát své dokumenty na UNGM
C. CO JSOU TO UNSPC KÓDY?
UNGM používá pro klasifikaci produktů a služeb tzv. United Nations Standard Products and Services Code (dále jen UNSPSC), což je kódové označení výrobků a služeb dle zákoníku Organizace spojených národů. Kódy používané v UNGM byly sestaveny na základě informací z příslušných organizací OSN a měly by reprezentovat, jaké výrobky a služby si organizace kupují. Více informací o zakázkách organizací OSN je možné získat z Annual Statistical Report on UN Procurement. Jedná se o statistickou ročenku o zakázkách OSN, která je dostupná on-line.
Webové stránky UNSPSC jsou také užitečným zdrojem informací.
Jak používat kódy UNSPSC ke klasifikaci svých výrobků a služeb?
Při registraci na základní úrovni bude nutné vybrat kódy, které nejlépe vystihují výrobky a/nebo služby, které může Vaše společnost poskytnout.
Níže jsou uvedeny některé základní principy pro výběr kódu:
-
Nevybírejte hlavní kód skupiny, jako je 10000000, 20000000, atd.
-
Řádný UNSPSC kód by měl být v ideálním případě alespoň 3-úrovňový, tj. 12300000. Co nejpodrobnější kódování je možné poskytnout výběrem z „listů“ v hierarchii stromu.
-
Je-li třeba k pokrytí/definování Vašeho výrobku či Vaší služby vybrat více kódů, učiňte tak. Je třeba zvolit veškeré kódy, které se k danému výrobku či dané službě vztahují.
-
Vybraný kód by měl již na první pohled zapadat do kontextu celkové struktury klasifikace kódů.
-
Je nutné brát v potaz především povahu produktu, tedy to, co je pro Vaše výrobky nebo služby charakteristické.
Seznam kódů - hlavní sektory a jejich podsektory:
A - Suroviny, chemikálie, papír, paliva
10000000 - Živé rostliny a živá zvířata, jejich zásoby a doplňky
11000000 - Minerální, textilní a nepoživatelné materiály rostlinného a živočišného druhu
12000000 - Chemické látky včetně bio chemikálií a zemního plynu
13000000 - Materiály z pryskyřice a dalších podruhů, gumy, pěny, tenkého filmu a elastomerů
14000000 - Papírové materiály a výrobky
15000000 - Paliva a palivové přísady, maziva a materiály proti korozi
B - Průmyslová zařízení a nástroje
20000000 - Těžební a vrtné strojní zařízení a příslušenství
21000000 - Strojní zařízení a příslušenství pro zemědělství, rybolov, lesnictví a myslivectví
23000000 - Průmyslová výroba a výroba strojů a příslušenství
24000000 - Strojní zařízení, jejich příslušenství a doplňky pro manipulaci s materiálem,
jeho klimatizaci a skladování
26000000 - Strojní zařízení a příslušenství sloužící k výrobě a distribuci elektřiny
27000000 - Další nástroje a strojní zařízení
C - Komponenty a doplňky
30000000 - Stavební a výrobní komponenty a doplňky
31000000 - Výrobní komponenty a doplňky
32000000 - Elektronické komponenty a doplňky
39000000 - Elektrické systémy a osvětlení, jejich součástky, příslušenství a doplňky
D - Stavebnictví, doprava, vybavení a doplňky
22000000 - Stavební stroje a doplňky
25000000 - Komerční, vojenské a soukromé dopravní prostředky, příslušenství a komponenty
40000000 - Rozvody a klimatizační systémy, jejich zařízení a součásti
95000000 - Pozemky, budovy, stavby a dopravní tepny
E - Lékařské, laboratorní a testovací zařízení, doplňky a farmaceutika
41000000 - Zařízení pro laboratorní činnost, měření, pozorování a testování
42000000 - Zdravotnické vybavení, příslušenství a doplňky
51000000 - Léky a farmaceutické výrobky
F - Potraviny, čisticí a obslužné vybavení a zásobování
47000000 - Čisticí zařízení a doplňky
48000000 - Obslužná strojní zařízení, vybavení a doplňky
50000000 - Potraviny, nápoje a tabákové výrobky
G - Obchodní, komunikační a technologické vybavení a doplňky
43000000 - Informační technologie, rozhlasové a televizní vysílání a telekomunikace
44000000 - Kancelářské potřeby, příslušenství a doplňky
45000000 - Tiskařské, fotografické, audio a vizuální zařízení a doplňky
55000000 - Publikované produkty (nakladatelství)
H - Obrana, bezpečnost, bezpečnostní vybavení a systémy
46000000 - Obrana, vymáhání práva a bezpečnosti, bezpečnostní vybavení a doplňky
I - Osobní, domácí a spotřební zařízení a systémy
49000000 - Sportovní a rekreační zařízení, doplňky a příslušenství
52000000 - Domácí zařízení a doplňky, elektronické spotřební zboží
53000000 - Oděv, zavazadla a produkty osobní péče
54000000 - Starožitnosti, šperky a šperkařské produkty
56000000 - Nábytek a bytové vybavení
60000000 - Hudební nástroje, hry, hračky, produkty uměleckých řemesel a vzdělávací materiály,
příslušenství a doplňky
J - Služby
64000000 - Finanční nástroje, produkty, smlouvy a dohody
70000000 - Smluvní služby v oblasti zemědělství, rybolovu, lesnictví a myslivectví
71000000 - Služby týkající se těžby ropy a zemního plynu
72000000 - Služby týkající se stavební a konstrukční činnosti, zařízení a údržby
73000000 - Průmyslová výroba a výrobní služby
76000000 - Průmyslové úklidové služby
77000000 - Služby na ochranu životního prostředí
78000000 - Doprava, skladování a poštovní služby
80000000 - Služby manažerské, obchodní a administrativní
81000000 - Technické, výzkumné a technologicky zaměřené služby
82000000 - Služby týkající se redakční činnosti, designu, grafického a výtvarného umění
83000000 - Veřejné služby a služby související s veřejným sektorem
84000000 - Finanční a pojišťovací služby
85000000 - Zdravotnické služby
86000000 - Vzdělávání a školení
90000000 - Cestování, stravování, ubytování a zábavní služby
91000000 - Osobní a domácí služby
92000000 - Národní obrana, veřejný pořádek, bezpečnost a bezpečnostní služby
93000000 - Politika a občanské záležitosti
94000000 - Organizace a kluby
D. TRADE ALERT SYSTEM
Jedním ze způsobů, jak získávat stálé informace z UNGM, je předplacení si stálé služby zvané Trade Alert System. Nemáte-li čas a možnosti si sami vyhledávat informace o nových tendrech, je možné je za poplatek automaticky a pravidelně získávat přímo z ústředí.
V případě zájmu o přihlášení do Tender Alert Service uvádíme možnosti plateb:
Za Tender Alert Service můžete zaplatit buď bankovním převodem nebo platební kartou (Visa, MasterCard, Maestro a JCB). Cena služby Tender Alert Service odpovídá hodnotě 250 USD ročně.
Pro předplacení služby Tender Alert Service, postupujte podle pokynů níže:
Dáváte-li přednost platbě bankovním převodem, níže jsou uvedeny údaje pro platbu:
Název banky: Danske Bank
Název účtu: UNOPS
Měna: US dollar (USD)
Číslo účtu: 4073 4777308238
IBAN: DK08 3000 4777 308238
Adresa banky: Frederiksberggade 1, 1459 Copenhagen K, Denmark
SWIFT: DABA DKKK
Použijte svoje UNGM číslo a název společnosti. Například: UNGM # 123456 (NÁZEV_SPOLEČNOSTI)
Služba Tender Alert Service bude aktivována pouze tehdy, pokud protistrana obdrží Vaši platbu na svůj bankovní účet.
Pro dokončení platebního procesu a aktivaci služby je nutné po převodu finannčních prostředků ještě splnit několik jednoduchých kroků, aby bylo možné aktivovat službu:
Přihláste se přes www.ungm.org
Klikněte na tlačítko „Tender Alert Service“ a potom na „Payment“ (Placení).
Přijměte obchodní podmínky UNOPS.
Klikněte na „Pay by Bank transfer planned“ (Plánovaná platba bankovním převodem).
V odkazu „TAS payment reference used at your bank“ (TAS platební detaily použité u Vaší banky) vyplňte požadované informace.
Dokončete proces kliknutím na „Advice of payment“.
-
Přejděte na www.ungm.org a přihlaste se ke svému účtu na UNGM.
-
Klikněte na odkaz „Tender Alert Service“, který naleznete v levém menu. Poté klikněte na tlačítko „Subscribe now“ (Přihlásit se k odběru).
-
V záložce „UNSPSC codes“, přidejte kódy UNSPSC, jejichž informace a tendry Vás zajímají.
-
V záložce „Contacts“ (Kontakty) případně přidejte své kolegy a spolupracovníky, u nichž si přejete, aby také dostávali upozornění na tendry.
-
Poté je nutné akceptovat obchodní podmínky pro využívání UNGM Tender Alert Service.
-
Následně přejděte k platbě. Pokud se rozhodnete platit kreditní kartou, prosím následujte pokyny pro on-line platební proces.