česky  english 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Argonne National Laboratory
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Pozvánka k účasti na dubnovou automobilovou misi do Chicaga a aktuální vývoj elektromobility v USA

GK Chicago ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR připravuje misi do USA zaměřenou na elektromobilitu a autonomní řízení koncem dubna 2020. Akce bude realizována v rámci projektů na podporu ekonomické diplomacie (PROPED).

 

Generální konzulát ČR v Chicagu připravuje misi do Chicaga a Detroitu v termínu od 19. do 25. dubna s cílem prezentovat české technologie v oblasti autonomních vozů a elektromobility. Účastníci mise budou mít příležitost navázat perspektivní kontakty s firmami a výzkumnými institucemi v daných oborech a zároveň navštívit veletrh WCX20 (World Congress Experience), který se uskuteční od 21. do 23. dubna 2020 v Detroitu. Jedná se o jeden z nejprestižnějších veletrhů v oboru mobility automobilového průmyslu zaměřený na výše uvedené trendy.

Zájemci o účast na misi mohou kontaktovat Generální konzulát České republiky v Chicagu, konzula pro obchodně-ekonomické otázky T. Trnku na tomas_trnka@mzv.cz či na T:+1 312 966 5883. Na vyžádání zašleme aktuální verzi programu.

Rozvoj elektomobility v USA, aktuální data a vývoj v roce 2020

Nástup elektromobility v USA nepostupuje zdaleka tak rychle ani přes poměrně štědrou finanční podporu na federální úrovni USA platnou od roku 2010. Rok 2019 nebyl v USA ve srovnání s rokem 2018 v počtu registrací nových elektrických vozů příliš úspěšný. Zatímco v roce 2018 se prodalo 361 tisíc elektrických vozů, což představovalo zhruba 2,1% podíl na trhu, v roce 2019 se prodalo pouze 330 tisíc (odhady), což by znamenalo pokles pod 2% hranici. Přesto americké automobilky do elektromobility stále významněji investují.

Jen koncem ledna 2020 byly oficiálně oznámeny dvě velké investice u Chicaga a v Detroitu, kam má namířeno i chystaná mise v dubnu 2020. Nejprve oznámila investici ve výši 2,8 mld. USD do výstavby své vůbec první továrny startupová firma Rivian se zaměřením na elektrické pick-upy (v plánu mimo jiné produkce více než 100 tisíc dodávek pro společnost Amazon v roce 2021 s produkcí nedaleko Chicaga), aby se jen o pár hodin připojila se svými plány automobilka General Motors s avizovanou investicí ve výši 2,2 mld. USD do svého závodu v Detroitu. GM také oznámil investici dalších 800 mil. USD do podpory svých dodavatelů a dalších projektů spojených s elektrickými nákladními vozy. Tedy jen během jediného dne byly oznámeny investice ve výši 150 mld. Kč. V případě GM se bude jednat o první závod automobilky, který se bude soustředit výhradně na výrobu elektrických vozů. Spolu s jihokorejskou společností LG Chem plánuje GM také postavit jeden z největších závodů na baterie pro elektrická auta na světě. Firmy na konci minulého roku vytvořily společný podnik na výrobu bateriových článků, který plánuje investovat 2,3 mld. USD do nového závodu na baterie v Ohiu a do jejich dalšího vývoje.

Pokles registrací elektrických vozů v USA v roce 2019 a jeho příčiny

Jak to tedy vypadá s prodejem elektrických (dále EV) a plug-in hybridních (dále PHEV) vozů v USA? Rekordním rokem prodejů EV a PHEV vozů, na které se vztahuje finanční podpora, je 2018. Od července 2019 pak prodeje postupně klesaly, aby nakonec skončily 6% poklesem oproti roku 2018. Co je příčinou tohoto vývoje?

Od ledna 2010 začalo platit federální schéma, které zavedlo daňové zvýhodnění na nákup všech EV a PHEV vozidel v maximální výši 7 500 USD v případě EV, 3 750 USD v případě PHEV. Vedle této federální podpory zavedly finanční podporu i jednotlivé státy USA. Daňové zvýhodnění v plné výši tak může čerpat pouze ten, jehož roční daňový odvod je minimálně 7 500 USD. Tato finanční podpora není neomezená ani z pohledu automobilek. V momentě, kdy automobilka dosáhne prodeje 200 tisíc EV a PHEV vozidel, se tato podpora snižuje nejprve na polovinu a následně na další polovinu (viz podrobněji tabulka níže).

Do fáze snížení finanční podpory se zatím dostaly pouze tři automobilky - Tesla, Cadillac a Chevrolet. Ke snížení podpory dojde od začátku druhého kalendářního čtvrtletí od momentu prodeje uvedených 200 tisíc EV a PHEV vozidel. Společnost Tesla s ohledem na své prodeje především nového modelu Tesla Model 3 je tak první automobilkou, která od 1. ledna 2020 již prodává všechny své modely bez federální finanční podpory. Právě snížení této podpory vysvětluje pokles celkových prodejů EV a PHEV vozidel za rok 2019, protože prodej tohoto konkrétního modelu Tesly představuje více než 50% amerického trhu s EV vozidly.

Lze očekávat, že po tomto zaváhání a předzásobení se, se prodeje EV a PHEV vozidel v roce 2020 vrátí k růstové trajektorii. K zamyšlení ale určitě je, proč dalších více než 40 dalších modelů všech značek představuje zbývajících 50% prodejů.

Electric Vehicles (EV)

Federální daňová podpora

BMW i3

$7,500

Chevrolet Bolt

$7,500 (1/1/19-3/31/19) ($3,750, 4/1/19-9/30/19. $1,875, 10/1/19-3/31/20)

Fiat 500e

$7,500

Ford Focus Electric

$7,500

Hyundai Ioniq Electric

$7,500

Kia Soul EV

$7,500

Mercedes Benz B-class EV

$7,500

Nissan Leaf

$7,500

Tesla Model 3

$3,750 (1/1/19-6/30/19) ($1,875, 7/1/19-12/31/19)

Tesla Model S

$3,750 (1/1/19-6/30/19) ($1,875, 7/1/19-12/31/19)

Tesla Model X

$3,750 (1/1/19-6/30/19) ($1,875, 7/1/19-12/31/19)

VoVolkswagen e-Golf

$7,500

Plug-In Hybrids (PHEV)

Federální daňová podpora

Audi A3 e-tron

$4,205

BMW i3 with range extender

$7,500

BMW i8

$3,793

Chevrolet Volt

$7,500 (1/1/19-3/31/19) ($3,750, 4/1/19-9/30/19. $1,875, 10/1/19-3/31/20)

Chrysler Pacifica

$7,500

Ford C-Max Energi

$4,007

Ford Fusion Energi

$4,007

Honda Clarity Plug In Hybrid

$7,500

Hyundai Ioniq Plug-In Hybrid

$4,543

Hyundai ISonata Plug-In Hybrid

$4,919

Kia Optima Plug-In

$4,919

Mini Countyman SE All4

$4,001

Toyota Prius Prime

$4,502

Volvo XC90 T8

$4,585

Vedle federální podpory nabízí jednotlivé státy USA také svoji vlastní podporu, např. v Kalifornii nabízí nad rámec federální daňové úspory další ještě slevu ve výši 2 500 USD na nákup EV vozidel. Podrobněji ke státním podporám ZDE.

 

Další rozvoj podpory elektromobility v USA

Další vývoj prodejů EV a PHEV vozidel v USA se tak bude vyvíjet do značné míry od další podpory na federální a státní úrovni s ohledem na skutečnost, že prodeje EV a PHEV vozidel jsou v USA, stejně tak jako na jiných trzích, teprve v zárodku. Jejich podpora je tak zcela zásadní pro jejich další rozšíření. Jasným důkazem z trhu USA je pak Kalifornie, která je v mnoha ohledech specifická s ohledem na velikost, kupní sílu, koncentraci technologických firem včetně sídla Tesly, která má s podporou prodeje EV a PHEV více než dekádu zkušenost a podporuje jejich prodej zdaleka nejvíce ve srovnání s dalšími státy USA. Podíl registrací EV a PHEV vozidel zde tak dosahuje 10% všech registrací a v podstatě 50% amerického trhu. Zatímco další úmysly podpory federální vlády prodeje EV a PHEV vozidel zůstávají minimálně nejasné, přičemž prozatím se aplikuje schéma platné od roku 2010, automobilky samotné oznamují obrovské investice do elektromobility a samořiditelných vozů. Uvidíme tedy, co přinese rok 2020, který je mnohými považován za zlomový z pohledu dalšího rozvoje elektromobility, a snad i bližšímu pochopení pomůže v úvodu avizovaná mise do USA.

 

Zpracoval: T. Trnka, vedoucí obchodně-ekonomického úseku, Generální konzulát Chicago