česky  english 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: T. Trnka
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

České sportovní letouny přitáhly opět velkou pozornost na veletrhu ve Wisconsinu

Projekt ekonomické diplomacie podpořil prezentaci českých výrobců malých sportovních letadel na veletrhu EAA Airventure Oshkosh ve Wisconsinu koncem července 2019. Domácím výrobcům se od roku 2005, kdy byla otevřena letecká kategorie malých sortovních letadel v USA, mimořádně daří a dlouhodobě zaujímají téměř čtvrtinový podíl na vysoce konkurenčním americkém trhu.

Realizace projektu na podporu prezentace výrobců malých sportovních letadel (tzv. kategorie letadel S-LSA letadel do 600 kg váhy) byla finančně podpořena prostřednictvím projektu ekonomické diplomacie Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR a Ministerstvem zahraničních věcí ČR. Projektu se zúčastnili výrobci malých sportovních letadel pod firemními názvy používanými na trhu USA: Bristell Aircraft (BRM AERO, s.r.o.), Czech Aircraft Works (Czech Sport Aircraft), Evektor-Aircraft, JMB Aircraft, Aeropilot USA (Aeropilot s.r.o.), SportirUSA LC (Zlin Aviation, s.r.o.) a TL-Ultralight (TL-Ultralight s.r.o.). Generální konzulát v Chicagu mohl díky projektu uspořádat pro české firmy a jejich americké partnery společenskou akci a seminář v rámci veletrhu.

Na počátku vzniku kategorie lehkých sportovních letadel (kategorie S-LSA) v roce 2005 měli výrobci z České republiky třetinový podíl na trhu USA. Tento podíl se postupně snižoval s příchodem nových letounů americké konkurence, která začala objevovat tento poměrně úzký segment. Nicméně pro české výrobce zůstává trh USA i nadále jedním z hlavních odbytišť, někteří z nich směřují do USA i více než 50% své roční produkce. V současné době nabízí v kategorii S-LSA více než 80 výrobců téměř 150 různých modelů letadel, která plní certifikaci v USA. Poslední roky proto vedou k postupné koncentraci trhu, kde 15 hlavních výrobců drží více než 80% prodejů. Naštěstí jsou mezi nimi i dvě firmy z České republiky: Czech Aicraft Works s letadlem SportCruiser a firma Bristell BRM s letadlem Bristell. Úspěšných českých firem, kterým se daří prodávat ročně zhruba deset letadel s cenovkou převyšující 3 mil. korun, je ale více.

Kategorie letadel S-LSA od svého vzniku v roce 2004 v USA naplňovala velká očekávání u tradičních výrobců letounů, která se však nepodařila zcela naplnit. Prvotní odhady mluvily o ročních prodejích v řádu tisícovek letadel, nicméně dnešní realita je mnohem skromnější. V průměru se v posledních letech prodeje stabilizovaly na cca 300 letadlech ročně. Američtí prodejci avizovali vyšší prodeje především s argumentem přetrvávající prosperity americké ekonomiky a díky růstu reálných mezd americké střední třídy po letech stagnace po krizi z období 2008-2010 i v roce 2019. Nic zásadního se však nemění na skutečnosti, že fenomén létaní prochází v USA obdobím menšího zájmu ve srovnání se zlatým obdobím 70. a 80. let, kdy bylo vydáno mnohem více leteckých průkazu než v současné době. Právě proto se na výchovu mladých pilotů v leteckých školách zaměřují nejen firmy z ČR a snaží se těmito školami úzce spolupracovat. Trendem je, že americké letecké školy kupují více letadel v kategorii S-LSA než soukromí klienti. Existuje velká pravděpodobnost, že si takový novopečený pilot s leteckým průkazem koupí výrobek, na kterém se učil létat. Právě proto se projekt zaměřil i na tyto zástupce leteckých škol a jejich asociací s cílem blíže je seznámit s tradicí a kvalitou výroby letadel v České republice.

Jedním z problémů českých výrobců jsou odlišné parametry pro kategorii S-LSA v USA a pro evropskou kategorii tzv. ultralightů. Výrobci tak mohou používat pro obě kategorie jen minimum shodných komponentů. Pro srovnání, v americké kategorii S-LSA je vzletový váhový limit 600 kg (650 kg se záchranným systémem), zatímco evropské ultralighty mají váhový limit pouze 450 kg (472,5 kg se záchranným systémem). S těmito obtížemi se čeští výrobci dokázali vypořádat a prosadili se na trhu USA.

Pro představu vývoje trhu USA v kategorii S-LSA přikládáme statistiku registrací dle jednotlivých výrobců a modelů letadel (Pozn.: Počty registrací se nemusí shodovat s deklarovanými počty prodaných letadel jednotlivými výrobci. Jedná se o informaci z databáze DanJohnson).

 

Light Sports Aircrafts

Light Sports Aircrafts

Galerie


EAA Airventure Oshkosh 2019