Americký trh si žádá více chytrých přístrojů a „smart“ řešení centrálně řízené domácnosti
11.04.2018 / 22:33 | Aktualizováno: 11.04.2018 / 22:42
Výstavní prostory budovy McCormick v Chicagu v první polovině března každoročně hostily mezinárodní veletrh kuchyňských domácích spotřebičů a kuchyňského vybavení, The International Home + Houseware Show (IHA). Firmy zde prezentovaly i nejnovější typy domácích spotřebičů i očekávané trendy do budoucna.
Veletrh IHA je jedním z největších veletrhů tohoto zaměření na světě s účastí více než 2200 vystavovatelů ze 45 zemí. Zhruba 400 firem se prezentovalo na veletrhu vůbec poprvé. Česká republika nebyla bohužel na veletrhu zastoupena žádnou firmou, účastnili se již tradičně pouze zástupci firmy Fast ČR mající ve svém portfoliu na americkém trhu úspěšnou značku Sencor.
Veletrh IHA se i letos soustředil na inteligentní domácnosti a rozšířil pavilon IHA Smart Home o 25 vystavovatelů v souvislosti s rostoucí poptávku amerického trhu po chytrých domácích spotřebičích a jejich vzájemnou konektivitu. V současnosti 25 milionů amerických domácností vlastní minimálně jeden chytrý domácí spotřebič a 50 % amerických domácností si chce do 12 měsíců nějaký chytrý domácí spotřebič pořídit. Do roku 2020 podle expertních odhadů asociace IHA prodej vzájemně propojených přístrojů v USA vzroste dokonce až na 445 mil. kusů.
Co spotřebitelé vyžadují od konceptu „smart home“ v letošním roce? Asistované vaření neboli využití chytrých domácích spotřebičů, které jsou vybaveny sensory na monitorování času, teploty dokonce i vlhkosti potřebné k uvaření pokrmu, přístroje na monitorování kvality vzduchu a vody, inteligentní osvětlení při vykonávání jednotlivých činností a chytré přístroje na zabezpečení domů. V kategorii bezpečnostních technologií je pak enormní zájem o chytré zámky, chytré kamery, chytré zvonky, inteligentní poplachové zařízení a detektory oxidu uhličitého.
Americký trh se připravuje na masové přijetí inteligentního domácího ekosystému, který elegantně integruje všechny funkce domácí automatizace a kontroly, jehož výsledkem bude pohodlné a vysoce ekonomické využití. Zásadní přínos spočívá v tom, že domácí systémy jsou propojené, komplexně ovladatelné, nastavitelné a dálkově ovládatelné i z míst mimo domov. Inteligentní dům tedy spoří, stará se o bezpečnost, organizuje a ulehčuje obsluhu celé domácnosti.
Jednu z klíčových kategorií v USA představují produkty určené pro dodržování pitného režimu. Zdravý životní styl představuje i nadále trend na americkém trhu, což se promítá do poptávky po dalších inovativních produktech. Jednu takovou novinku představila americká firma Hidrate, Inc. ve formě cestovní pitné lahve Hidrate Spark. Tento produkt se chlubí zabudovaným senzorem na monitorování množství vypité vody a konektivitou k chytrým hodinkám, chytrým telefonům a aplikací Hidrate spolu s technologií Bluetooth. Navíc je stylově vybaven světlem, které uživatele společně s notifikací v chytrých přístrojích upozorní na doplnění tekutin.
Podle vypracované studie Mezinárodní asociace výrobců domácích spotřebičů (IHA) spotřebitelé budou stále více využívat technologií pro zlepšení a prevenci svého zdraví a budou klást důraz zejména na tzv. wearables neboli „nositelnou elektroniku“. U tohoto segmentu se předpokládá celosvětové zvýšení prodeje ze 105 mil. kusů v roce 2016 na 241 mil. kusů v roce 2021. V návaznosti na zlepšení a prevenci zdraví 60 % amerických domácností v současnosti požaduje systémy vzdálené zdravotní péče za využití virtuálních technologií, poskytování lékařských služeb online a video chatu se zdravotnickým personálem, a to vše z komfortu domova.
Pravděpodobně největší zkušenost z působení na trhu USA v uvedeném sektoru má česká firma FAST ČR, která výrobky své vlajkové značky Sencor úspěšně prodává v největších amerických řetězcích zaměřených na prodej domácích spotřebičů. Nicméně se jedná spíš o tradičního výrobce domácích spotřebičů, kterým je na veletrhu stále věnován dostatečný prostor a bude tomu tak zcela jistě i do budoucna.
S ohledem na výše uvedené vyzýváme potenciální zájemce z řad českých firem k účasti na veletrhu IHA v příštím roce v termínu od 2. do 5. března 2019. Bližší informace o možné účasti na výstavě naleznete na níže uvedených webových stránkách. S případnou registrací je připraven pomoci ekonomický úsek Generálního konzulátu České republiky v Chicagu.
Více informací na Housewares.org
Zpracoval: Tomáš Trnka, Generální konzulát Chicago
sledujte nás na