
Mittelstand – motor německé ekonomiky se musí digitalizovat
03.04.2023 / 13:59 | Aktualizováno: 03.04.2023 / 14:19
Německo a jeho ekonomika čerpá z dlouhé nepřerušené tradice středně velkých firem – tzv. Mittelstandu. Tyto mnohdy rodinné firmy musí nyní digitalizovat, investovat do ekologických technologií i automatizace.
Německo je známé svými obřími firmami s celosvětovým záběrem, jako je VW, BASF, Siemens či RWE. Okolo 42 % HDP země ale přitom plyne z malých a středních firem (do 249 zaměstnanců a obratu 50 milionů EUR), které také zaměstnávají okolo 55 % zaměstnanců v zemi. Zvláštní kategorii mezi firmami představuje Mittelstand.
Mittelstand jsou firmy, které jsou výjimečné hned z několika hledisek. Většinou jsou to strojírenské a technologické firmy, které sídlí v menších německých městech. Často se je dařilo udržet je v rukách původní rodiny či rodin zakladatelů nebo dlouholetého managementu. Pro Mittelstand je typické, že firmu vlastní stejní lidé, kteří ji vedou. Firmy Mittelstandu jsou výjimečné také svou specializací. Jsou často velmi úzce zaměřené na niche produkt, ve kterém jsou mnohdy nejlepší na světě. Trhem pro ně není jen německý trh nebo Evropa, ale aby mohly udržet špičkovou kvalitu a specializaci produktu, mnoho z nich musí vyvážet po celém světě.
S rodinnou tradicí souvisí také to, že jsou z podstaty konzervativní, vyhýbají se rizikům a sledují dlouhodobé cíle a ne jen rychlou maximalizaci zisku. Nejsou nakloněny externím investicím a nenajímají si externě špičkové manažery. I proto dodnes není zdaleka pravidlem, že se s vedením Mittelstandu dá domluvit anglicky. Naopak je nutné mít připravené velmi dobré materiály v němčině a hlavně obchodníky, kteří nemají potíž komunikovat německy. Pro Mittelstand je ideální mít také připravené reference z německy mluvících zemí. Rodinná struktura firmy přináší zase výhodu ve flexibilitě rozhodování na rozdíl od hierarchizovaných korporací. Kromě toho je mnoho firem v Mittelstandu aktivní v nejrůznějších svazech a hospodářských komorách, jejichž členství je v Německu pro firmy povinné. Střešním svazem Mittelstandu je Svaz středního podnikání – BVMW. Udržují si tak kontakty s podobnými podnikateli a přes jednu rodinnou firmu je možné získat doporučení k jiné.
Poměrně pomalu firmy Mittelstandu přecházejí na digitalizaci, byť velká část z nich deklaruje, že do nových technologií plánuje investovat. I v souvislosti s kovidovou pandemií se řada z nich do nových technologií pustila, ale to se týká především větších a středních firem v segmentu Mittelstandu. Aby udržely krok s konkurencí, čelily vysokým cenám práce v SRN a obecně nedostatku pracovních sil, i tyto firmy musí investovat do automatizace, zavádění robotů a nových technologií vedoucích k zefektivnění výroby. Jsou ohroženi tím, že jejich produkty s větším či menším úspěchem okopíruje levná konkurence z Asie. Ani konkurence s menší tradicí nespí a tak Mittelstand musí neustále investovat do inovování svých produktů.
Mittelstand je tak nyní v době, kdy je nutné v SRN pečlivě sledovat ceny energií a efektivitu výroby, celkem zajímavý cíl pro firmy, které nabízejí možnosti, jak modernizovat a ušetřit. Řada firem nyní hledá možnosti využití obnovitelných zdrojů energie a budují si lokální elektrárny. Stejně tak je v tomto segmentu firem poptávka po zefektivnění výroby a její digitalizaci, efektivní správa budov či logistiky. Speciální kategorií je potom digitalizace v administrativě. Takové nástroje mohou být pro Mittelstand zvlášť zajímavé, protože malé a střední firmy trpí zátěží spojenou s extrémně rozbujelým byrokratickým systémem a povinností dodávat úřadům nejrůznější výkazy.
Autorka: Helena Schulzová, ekonomická diplomatka, Velvyslanectví ČR v Berlíně