Belt and Road Initiative
Čínský projekt nové Hedvábné stezky, známý také pod názvem „Belt and Road Initiative“ (BRI), představil prezident Xi Jiping v září 2013. Ambiciózní projekt se skládá ze dvou hlavních pilířů. První část se zaměřuje na budování pevninské infrastruktury napříč Střední Asií a vytvoření Ekonomického pásu hedvábné stezky (Silk Road Economic Belt). Kromě výstavby silnic, železnic a přístavů má také zahrnovat ropovody či plynovody a další druhy infrastruktury. Druhá část iniciativy se pak obrací na moře, konkrétně se orientuje na rozvoj námořních dopravních tras skrze Indický oceán a Perský záliv (Maritime Silk Road).
Důležitou součást BRI rovněž představuje mezinárodní konference Belt and Road Fórum, která má za cíl propagovat a prohloubit vzájemnou spolupráci zainteresovaných států na vlajkovém projektu čínské zahraniční politiky. První Belt and Road Fórum se uskutečnilo, za velké účasti řady významných politiků, v Pekingu v roce 2017. Prezident Xi Jinping během svého projevu oznámil, že se tato multilaterální akce bude konat pravidelně každé dva roky.
Do projektu BRI, jehož vizí je propojit obchodní vztahy mezi Čínou a ostatními státy, se různými způsoby zapojilo více než 60 zemí z Asie, Afriky a Evropy. Největší projekty jsou realizovány v zemích Jihovýchodní Asie. Česká republika se do projektu oficiálně zapojila 26. 11. 2015 podepsáním bilaterálního memoranda o porozumění. Vedle memoranda existuje i BR Centrum, které slouží k výměně informací a monitoringu projektů česko-čínské spolupráce. Mezi největší priority ČR v rámci BRI patří navázání bližší bilaterální spolupráce a prohlubování Všeobecného strategického partnerství EU a Číny.
BRI má svůj předobraz v původní Hedvábné stezce, která vznikla v době západní expanze čínské dynastie Han (2. století př.n.l.) a upevnila obchodní sítě napříč územím dnešních států Střední Asie. Tyto obchodní cesty se pak dále prodlužovaly až do Evropy.