česky  english  中文 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Velvyslanectví v Pekingu
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo LinkedIn logo

Čínský trh domácích mazlíčků roste, dovoz krmiv ale klesá

Mezi čínskou populací setrvale roste zájem o chov domácích mazlíčků, díky čemuž se trh s chovatelskými potřebami těší značnému růstu a také jeho budoucí vyhlídky jsou hodnoceny pozitivně. Do roku 2035 by měl počet domácích mazlíčků v Číně dosáhnout 300 milionů. Proto se tomuto odvětví věnuje nedávno zveřejněná zpráva amerického ministerstva zemědělství. 

V roce 2024 trh potřeb pro psy a kočky meziročně vzrostl o 7,5 % a dosáhl celkové hodnoty 41,9 miliard USD, přičemž jeho převážnou část (52,8 %) tvořil segment krmiv. Mezi motory dalšího růstu trhu se budou pravděpodobně řadit faktory, jako jsou postupující urbanizace, stárnutí obyvatelstva, ale také příchod nové generace s menším zájmem o zakládání rodin. Očekává se, že čínští chovatelé budou v letošním roce ve větší míře vyhledávat funkční krmiva se zdravotními benefity (posílení imunity, podpora zažívání, zdraví srsti). Vzhledem k tomu, že je kolem 23 % psí populace starší sedmi let, věnují chovatelé zvýšenou pozornost krmivům diferencovaným pro různé věkové skupiny.
Přestože si dříve převážná část lidí volila za mazlíčky spíše psy, v posledních letech začal rychle růst počet chovatelů koček, které nyní dominují. Preference chovu koček vyplývá z jejich relativně nižší náročnosti a rostoucím restrikcím na chov psů ve městech. Nicméně průměrné náklady na chov psa nadále převyšují náklady na chov kočky. Za rok 2024 spotřebitelé za psa utratili průměrně 411 USD, za kočku to bylo 285 USD. Obě položky zaznamenaly meziroční růst, konkrétně o 3 a 4,9 %. Chovatelé koček mají tendenci utrácet více za výživové doplňky a další produkty s prospěšnými účinky.
Dovoz pet foodu do Číny v roce 2024 hodnotou dosáhl necelých 500 milionů USD, což představuje meziroční pokles o 11,4 %. Zhoršující se pozice zahraničních vývozců se dá přičíst na vrub tvrdší konkurenci ze strany čínských výrobců, neboť řada nových domácích značek vstoupila do segmentu střední a nižší třídy. Zároveň však také od ledna Čína navýšila prozatímní celní sazby pro pet food podle doložky nejvyšších výhod ze 4 na 10 %.
Na domácí produkci se ze 70 % podílejí provincie Šan-tung a Che-pej, rapidní růst však zaznamenal také Tchien-ťin a provincie Che-nan. Ke konci roku 2024 v Číně fungovalo téměř 94 tisíc obchodů s domácími mazlíčky a potřebami pro ně. Nejvyšší počty se jich nachází v provinciích Kuang-tung a Ťiang-su. Mezi městy je na první příčce hlavní město provincie S‘-čchuan, Čcheng-tu. Nicméně i přes vysoký počet fyzických prodejen představuje klíčový kanál, jehož prostřednictvím realizují čínští spotřebitelé své nákupy, e-commerce. Ze zprávy amerického ministerstva zemědělství vyplývá, že zde probíhají zhruba tři čtvrtiny všech transakcí. 

 

Ondřej Plaček, zemědělský diplomat, Velvyslanectví ČR v Pekingu