عربي  česky  english 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo X logo Facebook logo LinkedIn logo

Pobočka zahraniční společnosti

Zahraniční mateřská společnost může zřídit pobočku v Iráku, která funguje jako rozšíření mateřské společnosti, za předpokladu, že mateřská společnost má zajištěnou smlouvu od irácké vlády nebo smlouvu s hlavním dodavatelem, který má smlouvu s iráckou vládou. Pobočka může provozovat pouze obchodní aktivity povolené její mateřskou společností a je rovněž vázána operacemi předpokládanými smlouvou, o kterou se opírá při zřízení své přítomnosti v Iráku. 

Informace zde obsažená může obsahovat neaktualizovaný postup či neaktualizované poplatky a je uvedena spíše pro dokreslení postupu. 

Krok 1: Společnost odešle žádost.

Společnost zahájí proces registrace pobočky v Iráku podáním a odesláním registračního formuláře na OCR spolu s registračními dokumenty. Společnost musí předložit dvě vyplněné kopie tohoto formuláře. Formulář žádosti obsahuje následující informace:

  • Právní jméno (obchodní jméno bude získáno od místní obchodní komory)
  • Typ ekonomické činnosti
  • Adresa společnosti v Iráku
  • Jméno, adresa a kontaktní údaje vedoucího pobočky nebo zastoupení, který musí být rezidentem Iráku
  • Jméno, adresa a kontaktní údaje generálního ředitele mateřské společnosti (CEO)
  • Výše autorizovaného nebo základního kapitálu
  • Jména a adresy vlastníků, jejichž podíly přesahují 10 % vlastního kapitálu společnosti
  • Nepravdivé informační prohlášení podepsané jménem zahraničního subjektu.

Ke každé žádosti týkající se zahraničního subjektu, který se hodlá zapsat do obchodního rejstříku, je třeba dále předložit následující dokumenty. Společnost musí předložit všechny dokumenty v arabštině i angličtině. Dokumenty by měly být ověřeny příslušnými úřady v zemi mateřské společnosti a v Iráku .

  1. Kopie zakladatelské smlouvy a stanov společnosti nebo mateřské organizace nebo její zástupce.
  2. Kopie platného osvědčení o registraci společnosti nebo instituce v zemi usazení.
  3. Jmenný seznam členů představenstva společnosti nebo instituce a státní příslušnost každého a jména osob oprávněných podepisovat.
  4. Kopie plné moci ředitele, který má na starosti řízení pobočky v Iráku a který tam skutečně sídlí, vydané vedením společnosti nebo instituce.
  5. Kopie poslední účetní závěrky instituce nebo společnosti se zprávou představenstva připojenou k výkazu.
  6. Dopis mateřské společnosti uvádějící, že ponese veškerou finanční odpovědnost a právní důsledky pobočky nebo zastoupení před iráckými úřady.
  7. Dopis o podpoře od smluvních ministerstev, společností se smíšeným sektorem, družstevních svazů nebo syndikátů nebo společností JSC ilustrující povahu smlouvy s datem začátku a konce, celkovou částkou a dobou údržby, pokud existuje (Tato podmínka platí pouze pro společností otevírajících pobočku).
  8. Barevně naskenovaná kopie pasu (pro zahraniční osobu) nebo občanského průkazu (pro Iráčany) pro zaměstnance pověřeného OCR.
  9. Barevně naskenovaná kopie osobních dokladů osoby oprávněné jednat s OCR a vedoucí pobočky nebo zastoupení...

Krok 2: OCR kontroluje úplnost a správnost žádostí.

OCR (Office of Company Registration) ověřuje úplnost a správnost žádosti a jejích příloh. OCR pak zaznamená příjem přihlášky v případě, že splňuje zákonné požadavky (u některých činností a před registračními procedurami může záležitost vyžadovat oslovení subjektů souvisejících s činností zahraniční společnosti se žádostí o souhlas s registrací zahraniční kanceláře - např. odminování, bezpečnostní služby a telekomunikace).

Krok 3: Společnost zaplatí část registračního poplatku.

Po získání souhlasu s registrací pobočky od registrátora a od ministra obchodu, musí společnost zaplatit registrační poplatky ve výši 126 250 IQD. Platba se provádí v hotovosti nebo ověřeným šekem na OCR.

Krok 4: Společnost vyzvedne registrační osvědčení pobočky nebo zastoupení.

Společnost se po zpracování žádosti vrátí k OCR (Office of Company Registration), aby získala rozhodnutí o registraci. Poté je rozhodnutí o registraci zveřejněno v Úředním věstníku a Věstníku obchodního rejstříku. Poté společnost předloží kopii novin, kde je rozhodnutí zveřejněno. Následně OCR poskytuje kopie osvědčení o registraci společnosti Generální daňové komisi Ministerstva financí, Ministerstvu práce a sociálních věcí / Generální komisi důchodového a sociálního zabezpečení, Generální komisi pro cla, banky Rafidain a Rasheed, advokátní komoru a Irácká národní zpravodajská služba.

Potřebný čas

Doba potřebná k vyřízení žádosti společnosti o osvědčení o registraci pro zastoupení/pobočku OCR se odhaduje na:

  • 2-3 dny na registraci pobočky zahraniční společnosti
  • 5-10 dní na registraci zastoupení.

Odvolací proces v případě zamítnutí žádosti.

Pokud OCR zamítne žádost o vydání osvědčení o registraci pro zastoupení/pobočku zahraniční společnosti, může se společnost do 30 dnů od zamítnutí odvolat k ministru obchodu. Pokud ministr obchodu odvolání zamítne, může se společnost do 30 dnů od oznámení odvolat k příslušnému soudu prvního stupně.