english  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: (@MZV)
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Pobřeží slonoviny zvětší a zmodernizuje přístav v San-Pédru

Plány na modernizaci druhého největšího přístavu Pobřeží slonoviny v San-Pédru se již brzy začnou naplňovat. Země totiž oznámila, že dojde k výraznému zvětšení jeho kapacity.

Na realizaci projektu se bude podílet Bilal Genral Transport ze Spojených arabských emirátů ve spolupráci se švýcarskou Mediterranean Shipping Company. Ta se o provoz terminálu stará již od roku 2008. Podle vládních zdrojů přispěje firma z Emirátů investicemi ve výši 317 milionů dolarů a švýcarská firma investuje do modernizace přístavu 207 milionů dolarů. Konečné podmínky ještě nejsou dojednány, ale vláda se zasazuje o rychlý start modernizace tak, aby práce mohly být dokončeny v roce 2019.

Významný transportní uzel pro širší region

Rekonstrukce San-Pédra je jednou z hlavních priorit, které ivorijská vláda definovala v ambiciózním národním rozvojovém programu, jelikož přístav hraje velmi významnou ekonomickou úlohu. Je významným transportním uzlem pro vývoz kakaa, slouží pro potřeby na přírodní suroviny bohatému západu země a je alternativní cestou obchodu z a do Pobřeží slonoviny i dalších afrických států, které nemají přístup k moři. Ačkoli se jedná v porovnání s největším přístavem země v Abidžanu o malý přístav (v roce 2015 celkový objem přepravy činil 4,85 milionů tun v porovnání s 22 miliony tun v případě Abidžanu), jeho ekonomický význam je velký a stále roste. Například v minulém roce se přes přístav vyvezlo na 829 000 tun kakaa a významné procento gumy a bavlny.

Současné plány na rozvoj přístavu jsou největší od jeho vzniku v sedmdesátých letech minulého století. Přístav má sjednáno technické partnerství s přístavem v Antverpách a belgická firma SEA Invest zajistí výstavbu logistického zázemí. Africká banka pro rozvoj navíc minulý rok slíbila, že poskytne půjčku ve výši 108 milionů dolarů na výstavbu silnice, která spojí San-Pédro s malijským hlavním městem Bamakem. V budoucnu by navíc v okolí přístavu mohla vyrůst zařízení pro zpracování minerálů nebo uhlovodíků.

Ačkoli s největší pravděpodobností nedojde k naplnění přespříliš optimistických výhledů a objem obchodu v San-Pédru v roce 2035 nedosáhne výše 70 milionů tun za rok, současné úsilí může mít významné dlouhodobé důsledky nejen pro Pobřeží slonoviny, ale i jeho sousedy.

Jaroslav Zukerstein, Velvyslanectví ČR v Akkře