english  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: ZÚ Akkra
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo X logo Facebook logo

Ghana – rozvoj dopravní infrastruktury

Dopravní infrastruktura je důležitým prvkem hospodářského růstu, zajišťuje mobilitu lidí a je důležitá při distribuci zdrojů. Výzkum ukázal, že stav dopravní infrastruktury má významný dopad na hospodářský rozvoj, proto většina ekonomik na celém světě zvyšuje investice do tohoto odvětví. I když bylo vynaloženo úsilí na zlepšení, infrastrukturní deficit v Ghaně a převážné části Afriky je obrovský. V roce 2005 měla subsaharská Afrika 0,002 km železniční tratě na 1 000 km2; Ghana 4,2 km, zatímco Čína měla 6,5 ​​km, Indie 21,3 km, Spojené státy 24,8 km a Evropa 50,5 km na 1 000 km2. Pokud jde o silnice, subsaharská Afrika měla v průměru 85 km silnic na 1000 km2, Ghana 239 km, zatímco Čína měla 200,6 km, Spojené státy 702,2 km a evropské země 1377,0 km na 1 000 km2. I když bylo v uplynulém desetiletí vynaloženo úsilí na změnu této situace, je toho ještě mnoho co zlepšovat.

Je jasné, že africké země jsou stále nedostatečně vybaveny dopravní infrastrukturou, a proto mezinárodní organizace v Africe obhajují rozsáhlé investice do této oblasti. Ghanské odvětví dopravy se z velké části skládá ze silniční dopravy, železnice, civilního letectví, námořní a vodní dopravy. Silniční doprava je v Ghaně  dominantním dopravním prostředkem. Pokrývá asi 95% celkového dopravního systému. Správa dopravního systému je rozdělena pod několik úřadů. Ghanský úřad pro silnice a dálnice spravuje silniční systém, zatímco železniční systém je pod ghanským železničním úřadem. Ghana Ports and Harbors Authority je vládní korporace, která řídí a provozuje různé námořní přístavy v rámci námořní a vodní dopravy. Ghanský úřad pro civilní letectví je zase regulační agenturou pro leteckou dopravu. V roce 2019 vláda zvýšila své rozpočtové alokace na infrastrukturu na GH ¢ 4,6 miliardy z GH ¢ 1,8 miliardy v roce 2018. Tento nárůst byl způsoben především vládní dohodou se společností Sinohydro Corporation Limited, kdy vláda měla nabídnout rafinovaný bauxit výměnou za 2 miliardy USD na financování silnic, železnic a další infrastruktury.

Silniční doprava

Jak už bylo řečeno, infrastruktura silniční sítě představuje hlavní část systému ghanské vnitrozemské dopravy. Odhaduje se, že představuje více než 95% veškeré osobní a nákladní dopravy a zasahuje většinu komunit v zemi. Ghanská silniční dopravní infrastruktura je navržena tak, aby se sítí asi 72 381 km spojovala celou zemi, zahrnující 13 367 km dálnic, 42 414 km přívodních silnic a 16 600 km městských silnic. Městská silniční síť, která představuje asi 18,5% celé síťové infrastruktury, hraje velmi důležitou roli v národním rozvoji, protože většina ekonomických aktivit se odehrává v městských komunitách. Podle ministerstva silnic a dálnic má pouze 23% silnic asfaltový povrch, 77% silnic je nezpevněných. Odhaduje se, že přibližně 80% ročního rozpočtu vlády na odvětví dopravy je směrováno do projektů silniční infrastruktury. Přestože vznik pandemie COVID 19 destabilizoval plány vlády, stále existují pozitivní náznaky, že vláda je otevřena, aby pokračovala ve většině svých investičních plánů v tomto roce.

Železniční sektor

Železniční síť je rozdělena do 3 divizí, západní, východní a centrální. Současná železniční síť je charakterizována starými kolejemi, nedostatečnými železničními terminály a nástupišti. V současné době zůstává v provozu jen velmi málo úseků železniční sítě. Vláda učinila několik příslibů, ale jen málo úsilí o revizi tohoto subsektoru dopravního průmyslu. Podle navrhovaného územního plánu železnice potřebuje zhruba 21 miliard USD investic, aby se mohla oživit. To by mohlo vést k vybudování železniční sítě přesahující 4 000 kilometrů po celé zemi. Ministerstvo železnic určilo celkovou délku 1 394 kilometrů železniční sítě jako prioritní projekty, které mají být vybudovány v příštích čtyřech letech. Odhadovaná investice do rozvoje železniční sítě v těchto letech  je 7,8 miliardy USD. Má jít o výstavbu nových dvoukolejových tratí, mostů, stanic, správních úřadů, parkovišť, dílen a obchodů. Nedostatečný rozvoj železničního sektoru nabízí alternativu, která by nabídla mnohem levnější formu dopravy. Soukromý sektor má  příležitosti v rozvoji železniční sítě, v poskytování souvisejících služeb a v rozvoji přidružené infrastruktury. Vláda Ghany vítá různé formy spolupráce se soukromým sektorem při rozvoji železniční sítě, poskytování železničních služeb a související infrastruktury.

Letecký průmysl

Letecký průmysl Ghany v průběhu let zesílil a nabízí příležitostí k investicím. Toto odvětví má v západoafrickém subregionu vysoké hodnocení. Region se stal přitažlivý pro dopravce jako je Air France,  Delta Airlines, Turkish Airlines, South Airways, British Airways, Emirates Airlines, Middle East Airlines, KLM Royal Dutch, Air Ivoire a America Airlines. Jedním z cílů prezidenta Nana Akufo Addo při nástupu do úřadu v roce 2017 bylo z mezinárodního letiště Kotoka vytvořit centrum „hub“ pro západní Afriku. V roce 2019 bylo letiště Kotoka se svými přibližně 5 milion cestujícími za rok hodnoceno jako jedno z nejlepších v regionu a získalo ocenění za kvalitu služeb. Letecký průmysl v Ghaně ještě před korona krizí rostl tempem 10% ročně. Stejně jako v případě železničního sektoru, současná administrativa vedená prezidentem, Nana Akuffo Addo zřídila ministerstvo pro letectví, jehož úkolem je zajistit růst a rozvoj ghanského leteckého průmyslu prostřednictvím účinné formulace politiky, koordinace, monitorování a hodnocení výkonnosti sektoru.

Námořní sektor

Námořní sektor je řízen ghanským přístavním úřadem a dominují mu dva hlavní hlubinné přístavy v Atlantickém oceánu v Tema a Takoradi. Oba přístavy prošly expanzí a modernizací, aby vyhověly rostoucím objemům obchodu a udržely si své konkurenční postavení pro regionální dopravu. Port Tema, jeden z pěti největších přístavů v západní Africe (Lagos, Tema, Pointe Noire, Abidjan a Dakar) zpracovává 94 procent objemu kontejnerů v zemi a je strategicky umístěn v blízkosti hlavních spotřebitelských center v zemi. Kontejnerová doprava v posledních letech rostla  tempem 8%. Vzhledem k tomu, že námořní odvětví je odpovědné za téměř veškerý zahraniční obchod této země, je primárním  místem pro modernizaci dopravy v důsledku čehož by mělo dojít i k podpoře exportu země. V obou hlavních přístavech Ghany pokračuje úsilí o jejich rozšíření. Dne 3. června 2020 se v zařízení Terminál 3 přístavních služeb Meridian v Tema Port konal slavnostní ceremoniál k dokončení prací pro první fázi projektu rozšíření přístavu Tema. První fáze zvýšila kapacitu manipulace s kontejnery Tema Port z 1 milionu na 2,5 milionu při průměrném odbavení 1650 plavidel ročně.  Zatímco současný přístav má ponor 11,5 metru, rozšíření zvětší ponor na 16 metrů, což umožní přístavu přijímat všechny velikosti lodí. Tento rozvoj také zvýší roční kapacitu Temy z 1 mil. kontejnerů na 3,5 mil., čímž se stane největším přístavem v západní Africe.

Závěrem

Vláda Ghany si je vědoma důležitosti rozvoje infrastruktury, která má dopady na obecné rozvojové plány země. Rychlý hospodářský rozvoj, demografický růst a regionální dynamika v posledním desetiletí vyvíjejí na ghanský dopravní systém rostoucí tlak. Zatímco silniční doprava je v Ghaně v současnosti nejoblíbenějším dopravním prostředkem a pravděpodobně bude i v příštích několika letech, ve všech ostatních subsektorech tohoto odvětví existují investiční příležitosti k rozvoji. Vláda se snaží, aby soukromý sektor byl povzbuzován k tomu, aby se ujal hlavní role investora v sektoru rozvoje dopravní infrastruktury, neboť Ghana se potýká s omezenými veřejnými zdroji.

 

Robert Hrubý, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Akkře

Dominic Amoah, ekonomický odbor, Velvyslanectví ČR v Akkře