
Doprava v Ghaně – výzva pro české dodavatele a investory
23.05.2025 / 13:23 | Aktualizováno: 23.05.2025 / 13:31
Ghana se nachází uprostřed rozsáhlého rozvoje své dopravní infrastruktury. Nová vláda se zaměřuje na dokončení rozpracovaných projektů a rozvoj klíčových oblastí, jako jsou silnice, mosty, železnice, letiště a námořní doprava. Pro české firmy se otevírají příležitosti v oblasti výstavby, technologií a udržitelného rozvoje.
Ghana čelí výzvám v oblasti dopravní infrastruktury, včetně nedostatečně udržovaných silnic a přetížené dopravy. V roce 2025 vláda alokovala 1,2 miliardy USD na infrastrukturní projekty, přičemž významná část prostředků směřuje do silničního sektoru.
Klíčové infrastrukturní projekty
Silnice a mosty
Zvláštní důraz je kladen na dokončení rozestavěných projektů jako je stěžejní dopravní tepna země - dálnice Akkra-Kumasi, a východního koridoru, který spojuje severní a jižní část Ghany. Dále je plánováno zlepšení stavu silnic v městských oblastech, klíčových křižovatek v největších městských aglomeracích Akkře a Kumasi a výstavba nových mostů. České firmy již aktivně přispívají k rozvoji ghanské dopravní infrastruktury. Například firma Knights/MEC Slaný spolupracuje s ghanskou vládou na dodávkách 50 ocelových mostů.
České firmy projevily zájem o výstavbu tramvajového systému v Kumasi, druhém největším městě Ghany. Projekt zahrnuje spolupráci s univerzitou ČVUT na studii proveditelnosti, školení studentů a stáže českých odborníků. Tento projekt získal podporu od místních autorit, včetně krále Ashantského království Otumfuo Osei Tutu II, který vyjádřil zájem o spolupráci a vytvoření pracovních míst prostřednictvím veřejně-soukromého partnerství. Hledají se investiční partneři.
Dále je plánováno znovuzavedení mýtného systému s využitím moderní technologie, což má pomoci zvýšit příjmy pro údržbu silnic. Vláda v tomto směru také podporuje veřejně-soukromá partnerství (PPP) jako způsob financování a realizace silničních projektů.
Železniční infrastruktura
V roce 2024 byla dokončena železniční trať mezi Temou a Mpakadanem, první v zemi s evropským rozchodem 1435 mm. Na tuto trať dodala polská firma PESA Bydgoszcz 12 motorových jednotek, které byly původně vyvinuty pro České dráhy. Tento projekt ukazuje, že tyto technologie a know-how jsou v Ghaně vítány a mohou sloužit jako model pro další rozvoj železniční dopravy v regionu.
Ghana investuje do modernizace své železniční sítě s cílem podpořit ekonomický růst a zlepšit přepravu zboží a cestujících. V roce 2024 byla dokončena 97 km dlouhá standardní železniční trať z Tema do Mpakadan, která je součástí širšího projektu propojení Ghany s Burkinou Faso. Na tuto trať byly zakoupeny dva dieselové motorové vozy od polské společnosti PESA, přičemž se plánuje i další nákup vlakových souprav.
V rámci ambiciózního plánu rozvoje železniční infrastruktury, známého jako Railway Master Plan, Ghana plánuje do roku 2048 výstavbu 4 008 km nových železničních tratí. Mezi klíčové projekty patří:
Central Spine Line: 595 km dlouhá trať spojující jih a sever Ghany, s odbočkami do Kumasi, Tamale a Paga.
Western Railway Corridor: 299 km dlouhá trať spojující Takoradi s vnitrozemím, která má podpořit obchod a průmysl.
Tyto projekty jsou realizovány prostřednictvím veřejně-soukromých partnerství (PPP) a nabízejí příležitosti pro zahraniční investory a dodavatele.
V roce 2025 Ghana zahájí výstavbu světelné železnice (LRT) v Kumasi, druhém největším městě země. Projekt za 5,8 miliardy USD bude realizován formou PPP a má za cíl zlepšit městskou mobilitu a snížit dopravní zácpy.
Letiště
Letiště v Ghaně procházejí modernizací a rozšířením. Například Kumasi International Airport, nyní známé jako Prempeh I International Airport, bylo v roce 2024 přejmenováno a prošlo rozšířením terminálu a prodloužením ranveje, což umožňuje příjem mezinárodních letů Také Tamale International Airport získalo mezinárodní status po otevření nového terminálu v roce 2023.
Začátkem května 2025 prezident Mahama ustanovil pracovní skupinu pro obnovení národních letecké dopravy, které mají za cíl usnadnit a rozšířit domácí přepravu napříč celou zemí, která není dostatečně rozvinutá a přetěžuje již tak nekvalitní silniční síť. Potenciál je tak pro české dodavatele modulárních letišť a příslušných technologií i výrobce menších dopravních letounů.
Námořní doprava
Vláda plánuje provést studii proveditelnosti pro rozvoj pobřežní vodní dopravy, což má pomoci snížit zatížení silniční dopravy, zmírnit znečištění životního prostředí a podpořit turistiku. Tento krok je součástí širší strategie zaměřené na udržitelnost a diverzifikaci dopravy.
Ghana modernizuje své přístavy, zejména Tema a Takoradi, aby zvládly rostoucí objemy dováženého a vyváženého zboží. Přístav Tema, který zpracovává 94 % kontejnerového nákladu v zemi, prošel expanzí, která zvýšila jeho kapacitu z 1 milionu na 3,5 milionu kontejnerů ročně. Tato modernizace vytváří příležitosti pro české firmy v oblasti přístavní infrastruktury, logistiky a souvisejících technologií.
Příležitosti pro české firmy
České firmy mají v Ghaně příležitosti v několika oblastech:
- Výstavba a technologie: dodávky železničních a dopravních technologií, inženýrské studie, výstavba železničních tratí a infrastruktury, dodávky vozů.
- Městská mobilita: technologie pro městskou hromadnou dopravu, smartcities, včetně autobusových a železničních systémů, dodávky autobusů.
- Letiště: řešení výstavby a infrastruktury malých letišť, dodávky menších dopravních letounů, výcvik pilotů a letištních techniků a personálu.
Během nedávné návštěvy prezidenta ČR v Ghaně byla zdůrazněna ochota ghanské strany spolupracovat s českými investory a dodavateli v těchto oblastech. Pro české firmy se otevírá široké spektrum příležitostí v oblasti výstavby, technologií a udržitelného rozvoje. Úspěšná spolupráce může přinést oboustranné výhody a přispět k dlouhodobému rozvoji Ghany i okolních zemí.
Autor: Beata Matusiková, ekonomická diplomatka, Velvyslanectví ČR v Ghaně