
Perspektivy českého interiérového designu ve Spojených arabských emirátech
04.06.2017 / 15:38 | Aktualizováno: 04.06.2017 / 15:47
(Archivní článek, platnost skončena 30.06.2020 / 02:00.)
Ve dnech 26.–29. května 2017 proběhl v Dubaji 27. ročník mezinárodního veletrhu designu INDEX 2017 (International Design Exhibition), který je zaměřený na designové interiérové doplňky, luxusní nábytek, osvětlení a další vybavení interiérů. Veletrhu se formou společného stánku CzechTrade zúčastnily i české firmy. Trh s interiérovým designem v zemích Zálivu stále roste a české firmy jsou již dlouho jeho součástí. Nové příležitosti nabízejí přípravy na EXPO 2020 v Dubaji.
Veletrh INDEX je největší a nejstarší výstavní akcí svého druhu v zemích MENA (přes 1 tis. vystavovatelů a 35 tis. návštěvníků). České firmy se veletrhu INDEX účastní pravidelně. Letos byly na společném stánku pod hlavičkou CzechTrade přítomny následující firmy: Laceramic Design s.r.o. (luxusní designová umývadla a keramické bytové doplňky, vitráže), Evans Atelier s.r.o. (bytové luxusní doplňky z ručně tvarovaného a dekorovaného skla), Čegan s.r.o. (skleněné designové kliky značky Holar) a Rudolf Kämpf s.r.o. (tradiční slohový ručně dělaný porcelán). O české produkty byl na veletrhu značný zájem. Nejen, že se prodaly téměř všechny vystavené exponáty (zejména skleněné doplňky se zlatými dekory), ale firmy zde navázaly i řadu nových obchodních spojení s potenciálními distributory.
Oblast interiérového designu a skla je pro české firmy mimořádně zajímavá, velmi úspěšně na emirátském trhu již řadu let působí např. firma Preciosa Gulf FZCO, která zde svými lustry vybavila řadu paláců (naposled palác prezidenta), letišť, hotelů (např. Emirates Palace, Burj Al Arab), nebo firma LASVIT Middle East FC-LLC (dodávky svítidel pro stanice v dubajském metru, prestižní restauraci v nejvyšší budově světa Burj Khalifa, či halu hotelu Etihad Towers v Abu Dhabi). K posledním úspěchům firmy LASVIT patří 5 tunový otáčející se lustr pro vstupní halu budovy Dubajské opery s třemi tisíci LED svítilnami.
Podle studie analytické firmy Ventures ONSITE činí současná (2017) hodnota trhu s interiérovými prvky pro oblast zemí Zálivu celkem 9,2 mld. USD ročně a za poslední rok vzrostla o 1 mld. USD (12%). Interiérový trh je jedním z nejrychleji rostoucích segmentů stavebního trhu zemí Zálivu (75 mld. USD v roce 2017), neboť pokles cen ropy a relativní nedostatek finančních zdrojů přiměl investory více modernizovat stávající nemovitosti, než stavět nové. Z celkového interiérového trhu připadá největší podíl na objekty pro bydlení (3 mld. USD), interiéry hotelů (2,1 mld. USD), nákupní střediska a obchody (1,2 mld. USD), kanceláře (1,1 mld. USD), interiéry nemocnic (0,7 mld. USD) a škol (0,5 mld. USD). Z jednotlivých interiérových prvků jsou největší částky vynakládány na osvětlení (cca 3,5 mld. USD) a bytový textil (3 mld. USD), zbytek připadá na nábytek a bytové doplňky.
Interiérový trh Spojených arabských emirátů je největší ze všech zemí Zálivu, jeho podíl činí 35% (3,2 mld. USD) z celkového trhu zemí Zálivu. Následuje Saúdská Arábie a Katar. S ohledem na postupující přípravy světové výstavy Dubai EXPO 2020 bude tento trh růst v příštích letech tempem 15-20 % ročně. Jen v roce 2017 má být v souvislosti s přípravou světové výstavy uděleno 47 kontraktů v celkové výši 3 mld. USD. Jde zejména o hotelové komplexy (do roku 2020 má přibýt v Dubaji 60 tis. hotelových růžek), nákupní střediska a zábavní parky. České firmy mající zájem o zakázky udělované kanceláři EXPO 2020 se mohou zaregistrovat na k tomu určeném portálu e-Source EXPO 2020 Dubai, kde je i přehled chystaných tendrů a udělených zakázek.
Podrobná marketingová studie interiérového trhu zemí Zálivu a Spojených arabských emirátů je ke stažení zde: Marketingová studie interierového stavebního trhu v zemích Zálivu (PDF, 1019 KB)
Ing. Petr Vlk, ekonomický a obchodní rada, Zastupitelský úřad Abu Dhabi, 5.6.2