Úspěšná česko-arménská univerzitní spolupráce
05.04.2024 / 08:20 | Aktualizováno: 15.04.2024 / 11:12
Spolupráce mezi Arménií a Českou republikou na univerzitní úrovni má již několikaletou tradici a s potěšením můžeme konstatovat, že se neustále vyvíjí a zintenzivňuje. Příkladem může být spolupráce Arménské státní pedagogické univerzity Chačatura Abovjana (ASPU)* s Univerzitou Pardubice a Masarykovou univerzitou v Brně v rámci i nad rámec programu Erasmus +.
Spolupráce Arménské státní pedagogické univerzity Chačatura Abovjana (ASPU) s Univerzitou Pardubice (UPCE) byla zahájena již v lednu 2016. Partnerství obou univerzit se v průběhu let výrazně rozvinulo a posílilo akademickou výměnu mezi oběma institucemi i společnou publikační činnost.
V rámci této spolupráce bylo umožněno studovat na UPCE 8 studentům z ASPU a současně se 20 pedagogů z ASPU zapojilo do školení a výuky na Univerzitě Pardubice. Partnerství se neomezilo pouze na výjezdní aktivity z ASPU do Pardubic. UPCE recipročně vysílala akademické pracovníky a studenty na ASPU k realizaci výukových i výměnných programů. 10 pedagogů z UPCE vedlo školení a výuku na ASPU, čímž obohatili vzdělávací prostředí a přinesli nové postupy i perspektivy. Kromě toho se 7 studentů z UPCE zúčastnilo výměnných programů na ASPU, což dále posílilo vzdělávací vazby a podpořilo kulturní porozumění mezi oběma institucemi.
Spolupráce přesáhla rámec tradičních akademických výměn a zahrnuje i společné iniciativy, např. program letních škol obou univerzit. Tyto programy nejen podporují kulturní výměnu, ale také poskytují příležitosti k mezioborovému vzdělávání a spolupráci.
V rámci společné výzkumné a publikační činnosti ASPU a UPCE vypracovaly v rámci projektu ERASMUS+ v roce 2023 první odbornou komparativní studii s názvem "Inkluzivní vzdělávání v Arménii a České republice - paralely a komparace".
Společně realizovaný projekt byl konkrétně zaměřen na podporu internacionalizace výzkumu a rozvoje akademických a vědeckých pracovníků ASPU - Fakulty speciální pedagogiky a psychologie v Jerevanu a UPCE - Fakulty filozofické, Katedry věd o výchově - v oblasti problematiky inkluzivní speciální pedagogiky a inkluzivního vzdělávání.
Hlavním cílem srovnávací studie bylo zmapovat současný stav a identifikovat problémy v oblasti inkluzivní speciální pedagogiky a inkluzivního vzdělávání v Arménii a České republice napříč věkovými kategoriemi od inkluzivní včasné intervence (rané péče) po inkluzivní terciární vzdělávání.
Uvedená srovnávací studie zdůraznila důležitou úlohu v mezinárodní mobilitě studentů a akademických pracovníků, a to zejména v multikulturním prostředí a v internacionalizovaných vzdělávacích institucích. Velkou přidanou hodnotou takové srovnávací studie je i posílení vnímavosti k alternativám, učení se ze zkušenosti jiných, inspirace a kritická reflexe pedagogické praxe a možnost zkvalitnění řešení vlastních vědecko-výzkumných problémů.
V současné době týmy z ASPU a UPCE spolupracují již na druhé monografii, čímž demonstrují svůj trvalý závazek k excelentnímu vzdělávání a mezikulturnímu porozumění.
ASPU zahájila významnou spolupráci také s Masarykovou univerzitou v Brně (MU), a to Katedrou speciální a inkluzivní pedagogiky Pedagogické fakulty. Spolupráce se týká zejména oblasti speciálního a inkluzivního vzdělávání a v oblasti environmentálního vzdělávání. Toto partnerství bylo zahájeno v roce 2023 programem T4GREEN (Transforming Teacher Education for Green and Digital Transition) v rámci programu Erasmus+, jehož prioritou je udržitelnost a zelené iniciativy. V současné době již aktivně probíhají aktivity nezbytné k vytvoření výměnných programů pro pedagogické pracovníky v oblasti speciálního a inkluzivního vzdělávání. Cílem těchto programů je usnadnit mezikulturní vzdělávací zkušenosti a podpořit osvědčené postupy v této oblasti. Současně se program T4GREEN zaměřuje na podporu hlubšího porozumění environmentálním výzvám prostřednictvím mezioborové spolupráce. Zahrnuje příjezdové a výjezdové výměny pedagogů a studentů, které jim umožňují zkoumat inovativní řešení a přispívat k udržitelným postupům.
Program byl zahájen mezinárodní konferencí právě na ASPU a v rámci tříletého výzkumného období se na něm bude podílet 13 univerzit a organizací z Arménie a dalších zemí, včetně České republiky, Španělska, Portugalska, Moldavska a dalších.
Transformaci a revizi budou vystaveny tři hlavní oblasti, včetně cizích jazyků, speciální pedagogiky a inkluze a programových přístupů v oblasti přírodních věd, technologií, inženýrství a matematiky. Očekávaným výstupem je revidovaný pětiletý plán bakalářských a magisterských studijních programů a také dva krátkodobé kreditové programy založené na moderních kritériích.
Podle vyjádření ministryně školství, vědy, kultury a sportu Arménské republiky Zhanny Andreasyan má v ose reforem vysokoškolské vzdělávání stěžejní význam, a tak se koncepční dokument o vzdělávání učitelů, který vzniká v rámci Projektu, může stát referenčním dokumentem v Arménii i v zahraničí.
Koordinátorka projektu z ASPU, prorektorka pro řízení lidských zdrojů a mezinárodní spolupráci Marianna Harutyunyan uvedla, že v rámci realizace programu bude vypracována Národní koncepce vzdělávání učitelů (NCTE) na léta 2027-2035 zaměřená na podporu přechodu od tradičních k budoucím, environmentálně zaměřeným a digitálním vzdělávacím programům odpovídajícím standardům STEM a budou rovněž vypracovány metody vzdělávání, které pomohou modernizovat vzdělávání učitelů na národní úrovni.
Michaela Jeřábková, zástupkyně velvyslance
Zdroje:
ASPU – prorektorka pro řízení lidských zdrojů a mezinárodní spolupráci Mgr. Marianna Ruben Harutyunyan, PhD
UPCE – Filozofická fakulta - PaedDr. Zdenka Šándorová, Ph.D.
MU – Pedagogická fakulta - doc. PhDr. Barbora Bazalová, Ph.D.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
*Arménská státní pedagogická univerzita byla založena v listopadu 7, 1922. V roce 1948 byla pojmenována po velkém arménském osvícenci a pedagogovi Chačaturu Abovjanovi.