english  česky 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo X logo Facebook logo

Webinář konference českých škol v Severní Americe

Kdy: 01.06.2024 11:00 - 17:40, Kde: ZOOM

Zveme všechny zájemce z řad široké veřejnosti v rámci 12. konference českých škol v Severní Americe na webinář (přímý přenos konference) v sobotu 1. června 2024 od 9h do 14:30 východokanadského času (-6h za Prahou), který bude obsahovat stěžejní přednášky našich pozvaných lektorů:

9.00 - 10:15 Ondřej Hník - Tvořivostí k radosti

Představení autora, jeho tvorby, čtení ukázek z tvorby, prostor pro dotazy účastníků ke konkrétním knihám i dotazy obecnějšího rázu. Představení jedné modelové aktivity v konceptu tvořivé literární výchovy.

10:25–11:40 Markéta Švamberk Šauerová Duševní hygiena učitelů

Nároky učitelské profese stále výrazněji ovlivňují zdraví učitelů. Pozornost věnovaná možnostem zlepšení vlastního duševního zdraví je zdrojem obnovy sil a efektivní výuky. Jedině duševně odpočinutý učitel může vychovávat spokojené žáky.

11:50–12:50 Magdalena Málková – Jak pracovat s heterogenní skupinou žáků

Jak nastavit cíle a aktivity pro rozdílné úrovně znalostí žáků. Praktické ukázky jednotlivých gradovaných aktivit, tvorba cílů a možnosti reflexe a hodnocení. Práce s třídou a třídní management.

13:30–14:30 Markéta Švamberk Šauerová – Výchova bilingvních dětí

Bilingvní výchova jako přirozená součást vývoje dětí v jazykově odlišných prostředích. Zásady výchovy bilingvních dětí. Benefity a rizika bilingvní výchovy, přístupy pro zmírnění rizik.

14:40–15:40 Věra DvořákNová učebnice češtiny jako zděděného jazyka – seznámení s projektem
Mezinárodní komunita učitelů češtiny v krajanských školách již roky volá po učebnici, která by zohledňovala specifické jazykové potřeby českých bilingvních dětí vyrůstajících v zahraničí. Před rokem tyto snahy dostaly konkrétní podobu a v současnosti vznikají první pilotní materiály. Během prezentace se dozvíte, v jaké fázi se tento odvážný projekt nachází, jakou má podporu od MZV a MŠMT ČR, jaké jsou výstupy z dotazníku mapujícího spokojenost se současnými učebnicemi, který někteří z Vás vyplňovali, jaké jsou další kroky a kde bude potřeba Vaší pomoci, aby se projekt ubíral správným směrem.

Webinář je zdarma, po povinné registraci obdržíte link na ZOOM.

 

Přednášející:

Doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D.
Vystudovala FF UK, obor pedagogika-psychologie a jednooborová psychologie, zaměřuje se na školní a poradenskou psychologii. Od roku 2006 působí na Vysoké škole tělesné výchovy a sportu PALESTRA v Praze a od roku 2021 působí rovněž na Pedagogické fakultě UK, katedře psychologie. Profesně se věnuje problematice duševního zdraví žáků, učitelů i rodičů, dále žákům se specifickými potřebami a projektovému vyučování (konkrétní návrhy projektů pro rozvoj vybraných oblastí – např. projekt rozvíjení čtenářské gramotnosti od předškoláků po dospívající nebo projekty pohybového rozvoje dětí a dospívajících). Dlouhodobě spolupracuje s Českou televizí (samostatné rubriky v pořadu Sama doma, tvorba různých projektů pro ČT Edu – metodické a pracovní listy). Věnuje se také publikační činnosti a úzce spolupracuje s praxí (školní psycholožka v SŠ, ZŠ, psycholožka v pedagogicko-psychologické poradně, spolupráce s pěstouny, dětským domovem a Klokánkem).

Mgr. Magdalena Málková
Magda vystudovala učitelství pro 1. stupeň ZŠ na Univerzitě Karlově v Praze. V průběhu studia se více zajímala o Hejného metodu vyučování matematiky, působí i jako lektorka a tutorka této metody. Spoluzaložila dvě základní školy na Kolínsku, učila na 1. i 2. stupni ZŠ. Má zkušenosti i s výukou v Montessori mateřské škole. Vede semináře a webináře pro učitele, dělá mentorku a metodičku pro učitelské týmy na 1. stupni ZŠ. Učila český jazyk v projektu Krajánek ve světě děti krajanů z celého světa. V době pandemie spolupracovala s Českou televizí na pořadu UčíTelka. Několik let působila v projektech Inovace ŠVP ve školních družinách a diferenciace výuky matematiky na 1. stupni ZŠ. Je autorkou a spoluautorkou metodických materiálů pro učitele. Za svou práci získala ocenění, v červnu 2022 vyhrála soutěž Global Teacher Prize Czech Republic.
Absolvovala kurzy Hejného metody, kritického myšlení, Montessori pedagogiky, programu Začít spolu, písma Comenia Script, genetické metody čtení, roční mentorský kurz (JOB).
Magda ráda cestuje a poznává nové lidi. Má ráda hudbu, hraje na několik hudebních nástrojů. Ráda čte a píše, kreslí. Má dvě děti, díky kterým se neustále učí novým věcem. Celoživotní učení je její velkou zálibou.

doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D.
V mládí závodně tancoval latinskoamerické tance a tanec také zhruba 15 let vyučoval. V letech 2004–2018 vyučoval na katedře české literatury Pedagogické fakulty UK v Praze, mezi roky 2016–2018 tuto katedru vedl. Nyní působí jako docent na katedře bohemistiky Pedagogické fakulty UJEP v Ústí nad Labem, kde je rovněž předsedou oborové rady doktorských studií Teorie vzdělávání v bohemistice. Od roku 2001 se plně a výhradně věnuje didaktice literatury. Kromě desítek článků a studií vydal monografii Didaktika literatury: výzvy oboru. (Praha: Karolinum, 2014, 2. vyd. 2021). Je recenzentem odborných monografií a učebnicových řad především literární výchovy. Je aktivním literátem, píše poezii i prózu pro široké spektrum čtenářů/posluchačů, od nejmenších dětí po mladé dospělé. Za své beletristické publikace získal v mládí 18 ocenění na literárních soutěžích, v posledních letech získal Výroční cenu Albatrosu za rok 2013 (vítěz kategorie literární text pro starší děti za sbírku básní Malý pražský chodec) a Výroční cenu Albatrosu za rok 2017 (počin v oblasti populárně-naučné literatury pro děti za knihu Můj atlas Česka) a Cenu děkana pedagogické fakulty UJEP v Ústí nad Labem za beletristickou činnost. Je porotcem nebo předsedou poroty literárních soutěží, autorem doslovů beletristických knih a pořadatelem a moderátorem literárních a literárně-kulturních pořadů. V poslední době se také věnuje psaní textů písní různých žánrů.

Věra Dvořák, Ph.D.
Vystudovala lingvistiku, fonetiku a bohemistiku na FF UK, magisterský titul v teoretické lingvistice obdržela na nejsevernější univerzitě světa v norském Tromsø a odtud pokračovala do Spojených států, kde navázala doktorským studiem jazykovědy na univerzitě Rutgers v New Jersey. Vedle syntaxe, sémantiky a morfologie se vždy paralelně věnovala výuce jazyků, a to jak prakticky, tak metodologicky. Věra vyučovala češtinu od předškolních dětí po dospělé. Pět let působila jako učitelka v československé krajanské škole v Astorii v NYC a před třemi lety zahájila online výuku češtiny pro teenagery. Obě tyto zkušenosti ji inspirovaly k iniciování mezinárodní pracovní skupiny, která se zabývá tvorbou nové učebnice pro české žáky žijící v zahraničí. Věra pracuje jako manažerka v oblasti jazykové umělé inteligence v newyorské softwarové firmě Yext. Je aktivní členkou krajanské organizace Společnost pro vědu a umění (SVU NY) a Mezinárodní asociace učitelů češtiny (IATC).

Děkujeme Munk School za poskytnutí této možnosti účasti i pro ostatní zájemce o vzdělávání v českých školách v zahraničí.