České firmy na veletrhu Food Taipei 2024

(Archivní článek, platnost skončena 24.06.2025 / 02:00.)

České firmy se představily v rámci projektu ekonomické diplomacie MZV na největším potravinářském veletrhu v Tchaj-peji. 

Český pavilon se letos poprvé představil na prestižním veletrhu Food Taipei 2024, kde se české firmy Sweet Delight, Pražská čokoláda, Bonavita a Terezia Company úspěšně prezentovaly s širokým spektrem kvalitních produktů. Profesionální návštěvníci měli možnost ochutnat dorty rozličných chutí a vzhledů, čokolády s různými příchutěmi či další produkty z čokolády (jako variantní druhy ořechů obalených v čokoládě), zdravé snídaňové cereálie, kaše, müsli a doplňky stravy z mediciálních hub. Veletrh, na kterém se představilo 1170 vystavovatelů z různých zemí, včetně 20 národních pavilonů, navštívilo celkem 47 812 lidí. Největší podíl návštěvníků bylo z Tchaj-wanu, ze zahraničí pak především z Japonska, Korejské republiky a Malajsie. Český pavilón byl uspořádán ve spolupráci s Českými centry, Ministerstvem zemědělství ČR a Česko-taiwanskou obchodní komorou.

Tchaj-wan je velmi závislý na dovozu potravin a zemědělských produktů díky omezené orné půdě a malému zemědělskému sektoru. Zároveň tchajwanští konzumenti mají jeden z nejvyšších disponibilních příjmů v severní Asii a aktivně vyhledávají vysoce kvalitní a exotické (tedy např. i evropské) produkty a zážitky, tudíž se jedná o velmi perspektivní trh, i když velmi konkurenční. Tchajwanští spotřebitelé sledují globální trendy, zejména ty v USA, Jižní Koreji a Japonsku. Tchaj-wan má nejnižší míru porodnosti na světě na úrovni 1,08 % a obyvatelstvo rapidně stárne (18 % populace je ve věku nad 65 let). Tento trend se odráží i ve spotřebitelských zvyklostech, tj. roste počet lidí, kteří navštěvují restaurace, více jich konzumuje hotová jídla a jedí zdravější jídla pro prodloužení kvality života. 

Zajímavostí rovněž je a souvisí s výše uvedenými trendy, že roste počet zvířecích mazlíčků v domácnostech tchajwanských občanů. Od ledna do listopadu roku 2023 bylo na Tchaj-wanu nově zaregistrováno 215 846 domácích mazlíčků (nově narozených dětí ve stejném období pouze 123 992). Proto i jako velmi perspektivní se jeví produkty pro domácí mazlíčky (Food Taipei rovněž propaguje tyto produkty), byť známé celosvětové značky se zde již prodávají.

Mezi nejvíce dovážené produkty na Tchaj-wan patří: různé druhy masa a masných produktů, mléčné produkty, vejce, potravinové přípravky, čokolády, pekařské produkty (sladké i slané), ovoce (sušené i čerstvé), různé druhy ořechů, víno, pivo, destiláty, káva a krmivo pro zvířata. Produkty, které mají bohatou historii, zajímavý příběh, jedinečné či sezónní příchutě, ale také produkty se zdravotními přínosy nebo se mohou pyšnit šetrností k životnímu prostředí, férovému obchodu nebo nízkou uhlíkovou stopou, jsou pro tchajwanské spotřebitele přitažlivé. 

Food Taipei je klíčovým veletrhem, který určuje trendy pro tchajwanský trh a poskytuje jedinečnou příležitost pro navazování kontaktů s potenciálními partnery a distributory. Díky letošní úspěšné premiéře českého pavilonu zvažujeme jeho opětovnou účast i v příštím roce, kdy se veletrh bude konat od 25. do 28. června 2025. 

Autor: Kateřina Heinischová, vedoucí ekonomického úseku, Česká ekonomická a kulturní kancelář v Tchaj-peji