Herní průmysl na Tchaj-wanu sílí
29.11.2023 / 09:31 | Aktualizováno: 04.12.2023 / 09:28
Stane se český herní průmysl úspěšným vývozním artiklem na Tchaj-wan? K pozitivní odpovědi velmi nahrává místní životní styl, obecně zájem o videohry na ostrově a velká ochota za hry utrácet. Vzhledem k tamní silné konkurenci v oblasti videoher s asijskou tématikou, mohou být české hry „exotickým“ a zvědavost budícím produktem. Specifika tchajwanského trhu jsou blíže popsány v článku.
Tchaj-wan lze charakterizovat za jednoho z největších technologických gigantů na území celé Asie, jehož prudký technologický rozvoj pomohl ostrovu vybudovat identitu klíčového ekonomického partnera v oblasti technologií mnohých zemí z celého světa. Tento pokrok se velice výrazně také odráží v oblasti tchajwanského herního průmyslu a vysokého zájmu Tchajwanců o videohry, což otevírá potenciál českým a zahraničním herním společnostem se více zviditelnit na zdejším trhu.
Tchajwanští hráči
Celková populace Tchaj-wanu činí okolo 23,5 milionů obyvatel. Platforma pro sběr dat Statista předpokládá, že více než 6 milionů Tchajwanců hraje videohry v nějaké podobě, přičemž studie herní výzkumné společnosti Newzoo z roku 2018 dokonce hovořila o čísle 14,5 milionů. Počet hráčů lze každopádně vzhledem k celkové populaci ostrova považovat za značně veliký, přičemž lze očekávat každoroční nárůst.
Podstatnou charakteristikou tchajwanských hráčů však není pouze jejich vysoký počet, ale i průměrná roční míra utrácení na hráče, která dle platformy Statista činí v roce 2023 okolo
501,5 USD. Ta je celosvětově jednou z největších, překonaná pouze Japonskem a USA. Studie od agentury TAICCA (Taiwan Creative Content Agency) z roku 2022 uvádí, že celkové příjmy tchajwanských firem operujících v herním průmyslu za rok 2021 z domácího trhu činily více než 38,6 miliard NTD (okolo 27,4 miliard Kč).
Nejvýznamnější zastoupení mají v této oblasti jednoznačně hráči mobilních her. Právě mobilní hry zdejšímu průmyslu dominují jak v popularitě, tak i počtech stažení a celkové výdělečnosti. Výše zmíněná vysoká čísla hráčů na Tchaj-wanu jsou dána právě tímto faktem – klasický tchajwanský životní styl lze charakterizovat jako zaneprázdněný, kdy Tchajwanci tráví značnou část svých dnů přesouváním se z místa na místo. Během toho si krátí čas na svých mobilních zařízeních, často hraním her. Podstatnou skupinu zde tvoří tzv. „casual“ hráči, tedy skupiny lidí, které se nutně nepovažují za fanoušky či znalce her, nicméně nějakou formou videoher čas tráví („casual“ hráči tvoří cca 70% celkového zastoupení hráčů na Tchaj-wanu). Mobilní hry bývají postavené na principu mikrotransakcí, Tchajwanci jsou připraveni ve videohrách peníze utrácet, studie od TAICCA zmiňuje, že v roce 2021 87% příjmů tchajwanských herních společností proudí právě z mobilních her, přičemž tentýž rok bylo okolo 70% vyvíjených her na Tchaj-wanu určeno pro mobilní zařízení. Za nejoblíbenější a nejvýdělečnější mobilní hry mezi tchajwanskými hráči lze považovat žánry RPG, casual, a karetní hry.
Herní studia na Tchaj-wanu
Tchajwanští hráči často rádi hrají hry ze zahraničí. Ostrov však disponuje i svými vlastními herními společnostmi. Dle studie agentury TAICCA bylo na území v roce 2021 124 herních vývojářských studií a 87 společností pracujících v oblastech herních operací, distribuce či agentur. Zdroje jejich příjmů nejsou limitované pouze působením na Tchaj-wanu, 78% společností generuje příjmy i ze zahraničí (včetně Evropy). Velkou většinou vyvíjených her sice byly hry mobilní, které zdejším společnostem tvořily hlavní zdroj příjmů, nicméně podstatnou částí vyvíjených her tchajwanskými studii jsou i hry pro PC a konzole. Studia se z velké části snaží přizpůsobit preferencím tchajwanských hráčů, kteří mají rádi hry tématikou a stylem spojené s tamní a okolní kulturou, např. motivy inspirované japonským stylem anime. Vzhledem k saturaci trhu v těchto typech her zmiňuje přes 59% firem intenzivní konkurenci, přičemž 24% firem chybí talentovaní zaměstnanci (především umělci a inženýři).
Tchajwanské herní společnosti se nesoustředí pouze na tvorbu kompletně originálního obsahu, adaptují zároveň různé licence třetích stran do formy videoher. 75% společností zmiňuje, že má zájem o nákupy a adaptaci licencí dalších forem kulturního obsahu do formy videoher (televizní seriály, filmy, knihy…).
Možný potenciál Česka
Popularita a zájem o videohry na Tchaj-wanu činí z ostrova lokalitu s velkým potenciálem pro zahraniční herní společnosti. Česká republika se během posledních dvou dekád silně zviditelnila v oblasti herního průmyslu díky celosvětově úspěšným titulům a studiím. Na tchajwanském trhu jsou především populární mobilní hry s tématikou vztahující se k místním a okolním kulturám, což sice není oblast, ve které by české společnosti vynikaly, avšak tím spíš mají větší šanci se svými produkty odlišit a vyniknout mezi intenzivní konkurencí na Tchaj-wanu. I přes dominanci mobilních zařízení jakožto hlavní herní platformy Tchajwanců jsou PC a konzolové hry stále velice populární, přičemž jsou zde oblíbené žánry jako multiplayer střílečky, adventury i rytmické/hudební hry – neboli žánry, v rámci kterých se nejslavnější česká studia svými tituly prosadila na světovém trhu. Díky akcím jako Taipei Game Show (více viz dále) mají česká studia možnost skrze platformy s širokým dosahem zapůsobit na místní trh a zviditelnit se díky své odlišnosti. To platí jak pro větší herní společnosti, tak i nezávislá indie studia – české indie hry a tituly jsou celosvětově uznávané, díky platformě jako Indie Game Award v rámci akce Taipei Game Show mají potenciál se prosadit i v oblasti Asie.
Taipei Game Show 2023
Za jednoznačně nejdůležitější akci, která každoročně umožňuje herním společnostem se prezentovat na Tchaj-wanu, lze označit Taipei Game Show (TGS), pořádanou TCA (Taipei Computer Association). Jedná se o jednu z největších několikadenních akcí tohoto charakteru na celém území Asie, během které se schází celosvětové herní společnosti a fanoušci videoher pod jednou střechou. Ročník 2023 navštívilo 300000 hráčů, jejichž věk se průměrně pohyboval mezi 19-39 roky, přičemž akce měla i internetovou podobu, kterou navštívilo přes 1 000 000 online návštěvníků. Na akci se dostavilo přes 1800 business návštěvníků z 29 zemí, z čehož 30% tvořila nezávislá „indie“ studia. Během akce proběhlo více než 1500 business meetingů, což je v porovnání s podobnými akcemi v Asii jedním z největších počtů. TGS zároveň disponoval online B2B zónou pro propagaci mezinárodní spolupráce mezi herními společnostmi.
TGS také každoročně pořádá sub-event Indie Game Award určenou pro nezávislá „indie“ studia, za účelem zviditelnění a ocenění talentovaných nezávislých herních studií a vývojářů. Ročníku 2023 se zúčastnilo 170 indie her ze 35 zemí, kde ceny vyhrála i evropská studia.
Celkový event TGS 2023 byl odvysílán online pro celosvětové publikum, kdy jeho postprodukce byla v čínštině i angličtině s dvoujazyčnými titulky.
Česká ekonomická a kulturní kancelář v Tchaj-peji (Kancelář, www.mzv.cz/taipei) plánuje na jednom z nadcházejících ročníků TGS představit česká herní studia a jejich hry tchajwanské veřejnosti. V případě zájmu o více informací o tchajwanském trhu či o plánovaných akcí Kanceláře se obraťte na ekonomický úsek ČEKK, na emailovou adresu: commerce_taipei@mzv.cz.
Autor: Adam Soltan, stážista na České ekonomické a kulturní kanceláři v Tchaj-peji, student Technické univerzity v Liberci