Česko okouzlilo tchajwanské novináře
25.08.2023 / 12:02 | Aktualizováno: 30.08.2023 / 12:24
Ohlédnutí za prvním přímým letem mezi Tchaj-pejí a Prahou a pobytem tchajwanských novinářů v České republice. Věříme, že přímá linka mezi Tchaj-pejí a Prahou pomůže naplno rozvinout česko-tchajwanské vztahy nejen v oblasti turismu, ale i v ekonomické, vědecko-výzkumné a kulturní sféře.
V úterý 18. 7. 2023 proběhla událost, na kterou jsme dlouho čekali a která, věříme, bude milníkem v rozvoji česko-tchajwanských vztahů. V tento den proběhl první přímý let mezi Tchaj-pejí a Prahou. Proč milníkem? Jsme přesvědčeni, že přímá linka výrazně usnadní komunikaci a interakci v různorodých oblastech, které se snažíme intenzivně rozvíjet. Na prvním místě jistě vyvstane na mysli oblast cestovního ruchu, přímé spojení napomůže ale též i obchodu a investicím, designu, vzdělání, výzkumu a v neposlední řadě oblasti kultury. Proto v rámci projektu podpory ekonomické diplomacie (PROPED) uspořádala Česká ekonomická a kulturní kancelář v Tchaj-peji (ČEKK) ve spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj, zahraniční kanceláří CzechTourism v Japonsku (s působností pro Tchaj-wan) a Ministerstvem průmyslu a obchodu mediální incomingovou misi do ČR. Tímto inauguračním letem tchajwanské letecké společnosti China Airlines jsme do naší země přivezli 29 novinářů z 19 hlavních tchajwanských mediálních domů.
S ohledem na velkou konkurenci, která panuje, samozřejmě, i na Tchaj-wanu, je někdy velká výzva pro české firmy a subjekty přesvědčit potenciální tchajwanské partnery, že i české produkty a řešení jsou vysoce kvalitní, v některých ohledech unikátní a za rozumnou cenu. Česká republika je na Tchaj-wanu známa historickými památkami, architekturou, klasickou hudbou, pivem a křišťálovým sklem. Méně jsou však známy například naše tradice v technickém vzdělání, strojírenství, leteckém a kosmickém průmyslu a smysl pro inovativnost. Proto naším záměrem při přípravě programu pro novináře bylo nejen představit tradiční pamětihodnosti a krásy Prahy a ČR, ale také ukázat širší tchajwanské veřejnosti kdo tvoří moderní Českou republiku. Tedy představit i příklady českých subjektů, které reprezentují české know-how a prosazují se ve světě. Výběrem lokalit a navštívených firem, ale i obchodů, jsme prezentovali možnosti a produkty, které mají aktuální potenciál uplatnění či rozšíření své přítomnosti na Tchaj-wanu.
První den v ČR byl věnován zejména společenským akcím (vč. slavnostního ceremoniálu při příletu na Letiště Václava Havla v Praze), rozhovorům s představiteli Senátu, hl. města Prahy, Letiště Praha, návštěvě a prohlídce Obecního domu a slavnostního banketu ve Vrtbovských zahradách. Druhý den byl zaměřen na představení obchodního (Průša Research, Virtuplex, ESA BIC, VZLÚ, Asociace leteckého a kosmického průmyslu) a vědeckého potenciálu (ELI Beamlines a HiLASE centrum) ČR. V odpolední části pak představení nejznámějších turistických míst Prahy (katedrála Sv. Víta, Pražský hrad, Zlatá ulička, Karlův most, plavba na řece Vltavě). Den byl zakončen koncertem smyčcového kvarteta na historickém nádvoří hotelu Mozart, který byl flexibilně zajištěn vedením hotelu jen pro skupinu našich novinářů. Třetí den proběhla návštěva Libereckého kraje se zaměřením na tradiční český výrobek známý také na Tchaj-wanu, křišťálové sklo a jeho různé aplikace (Lasvit – skleněné fasády a moderní instalace, Lindava – sklářská krčma s praktickým vyzkoušením foukání skla novináři, Pačinek Glass – moderní i tradiční sklářské produkty, instalace v zahradě a kostele a Ladislav Ševčík Bohemia Crystal), následovalo představení Liberce a prohlídka místní radnice. Čtvrtý den byl zahájen průjezdem známých míst Prahy historickou tramvají a představením nákupních možností v Praze, neboť je nutné myslet i na oblíbenou aktivitu nejen tchajwanských turistů v ČR. České produkty byly propagovány při návštěvě interaktivního Slivovice muzea v Praze, Czech design shopu a obchodu Botanicus; možnosti nákupu světových značek pak ve Fashion Arena Prague Outlet.
A jak vnímají Českou republiku tchajwanští novináři, které informace a příběhy/postřehy zprostředkovali tchajwanské veřejnosti?
- Česká republika je pohádkové království, krásná a okouzlující turistická destinace (zejména průjezd venkovem Libereckého kraje na osazenstvo velmi zapůsobil);
- je to romantická destinace, ideální pro svatby a líbánky;
- zaznělo přirovnání, že Praha má tolik věží jako je večerek na Tchaj-wanu (na Tchaj-wanu je 2. druhá nejhustší síť obchodů se smíšeným zbožím na světě, po Korejské republice);
- média pro cestovatele se věnovala praktickým tipům pro pobyt v ČR/Praze (široká síť veřejné dopravy za rozumnou cenu; nárůst cenové hladiny, ale ve srovnání se západní Evropou, stále přijatelná) a popisu krás ČR. Velmi zaujal Karlův most s barokními sochami “galerie pod širým nebem” a nedotčené historické stavby v různých architektonických stylech. Samozřejmě zmíněna i úskalí pobytu v ČR, ale spíše z pohledu nezvyklostí pro asijské turisty;
- předána doporučení, co v ČR/Praze zažít – např. plavba lodí po Vltavě, jízdu historickou tramvají, výrobu skla na vlastní kůži (novináři si mohli vyzkoušet foukání skla ve sklárně v Lindavě a v Pačinek Glass);
- česká schopnost kombinovat řemeslo, design, umění v křehkém světě svítidel, které mohou Tchajwanci obdivovat i na Tchaj-wanu;
- zmíněny investice tchajwanských firem v ČR (jako Wistron, Hon Hai/Foxconn), dobře rozvinutý český průmysl a prodej aut české značky na Tchaj-wanu. S odkazem na aktuální naplněnost rezervací přímé linky zazněla víra ve velký potenciál pro obchodní pasažéry;
- Česká republika aktivně vyvíjí pilotovaný i bezpilotní letoun známý jako „airtaxi“, vzhledem k vyzkoušení simulovaného letu prostřednictvím virtuální reality se novináři podělili o svůj zážitek;
- představení navštívených laserových center na okraji Prahy, které již s tchajwanskými partnery spolupracují a těší se na intenzivnější aktivity;
- zaujala je největší farma pro 3D tisk tiskáren na světě, které jsou ve výrobě non-stop, a sponzoringový program, který česká firma nabízí nejen tchajwanských školám.
Společnost China Airlines je jedinou tchajwanskou leteckou společností, která přímo spojuje Tchaj-pej a Prahu. Na trase je využíván letoun Airbus A350, hlavní model nové generace dálkových linek (32 sedadel v luxusní business třídě, 31 sedadel v prémiové ekonomické třídě a 243 sedadel v ekonomické třídě). Přímá linka je provozována dvakrát týdně, a to z Tchaj-peje do Prahy (CI067) každé úterý a sobotu (odlet ve 23.20 h) s příletem ve středu a neděli (v 7:10 h). Zpáteční let z Prahy do Tchaj-peje (CI068) pak každou středu a neděli (odlet v 11:50 h) a s příletem ve čtvrtek a pondělí (v 05:35 h). Dle vyjádření vedení China Airlines jsou do října lety plně vyprodané a vidí tudíž potenciál pro zvýšení frekvence letů (nicméně zatím se čeká na doplnění letecké flotily China Airlines). Doba letu je max. 13,5 h. China Airlines aktuálně provozuje přímé lety do šesti evropských destinací – Amsterdam, Frankfurt n. M., Vídeň, Londýn, Řím a Praha, dohromady 30 letů do Evropy týdně. Očekává se, že přímá linka do Prahy přiláká cestující rovněž z Japonska, Korejské republiky a ze zemí jihovýchodní Asie, zejména z Vietnamu. Naopak do Tchaj-peje by linka mohla být atraktivní pro pasažéry ze sousedních německých měst, jako jsou Norimberk a Drážďany. Za pozornost rovněž stojí možnost si flexibilně zařídit itinerář s ohledem na přímou linku China Airlines do Vídně, která létá 4 až 5 letů týdně. China Airlines provozovala nákladní přímou linku mezi Tchaj-pejí a Prahou v letech 2004-2019 a přeprava karga by se tak také opět mohla stát výrazným příjmovým faktorem provozu přímé linky.
Za spolupráci děkujeme spolurealizátorům projektu: Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, agentura CzechTourism a její zahraniční kancelář v Japonsku (s působností pro Tchaj-wan), Ministerstvu průmyslu a obchodu a China Airlines.
A samozřejmě velké díky patří partnerům v ČR, kteří se podíleli na programu novinářské mise v ČR (abecední pořadí):