Brazílie – i přes těžký propad trhu hlavní výrobci kamionů masivně investují
03.06.2016 / 18:21 | Aktualizováno: 03.06.2016 / 18:24
Rok 2015 byl v Brazílii pro výrobce kamionů těžkou ránou. Prodeje těchto vozů klesly o 47,1 % v porovnání s rokem předchozím a prodeje se vrátily do roku 2003. V prvním trimestru letošního roku klesly prodeje o 35,5 %, pro celý rok se odhaduje pokles o 14 % oproti uplynulému roku.
Pozitivním signálem je, že se v Brazílii v letošním roce očekává navýšení prodeje zemědělské produkce, která je z pohledu výrobců kamionů jedním z nejzajímavějších sektorů. Většina zemědělských produktů je totiž dopravována po silnici.
Současná situace je velmi vzdálená od scénáře v roce 2012, kdy bylo v Brazílii otevřeno 12 závodů. Výrobci celkem investovali 18 mld. USD do nových linek a zvýšení výroby, povzbuzeni enormními prodeji předchozích let. Tehdy byla Brazílie 4. největším trhem motorových vozidel na světě, dnes klesla na 7. příčku. V roce 2012 byla země atraktivní díky dostupným úvěrům a nízké míře nezaměstnanosti, navíc na konci roku 2011 vláda přijala opatření směřující proti dovozům automobilů. Zájem investorů rostl. Nyní je výroba na polovině svojí kapacity. Přesto většina výrobců masivně investuje a zaměřuje své úsilí na vývozy do dalších zemí Latinské Ameriky, či nabízení nových služeb.
SCANIA se rozhodla navýšit výrobní investice o 300 milionů BRL (2 mld. Kč) a překonat stagnaci domácího trhu zvýšenými vývozy. V roce 2015 bylo kolem jejích 60 % vozů určeno do zahraničí, letos by tento podíl měl dále vzrůst na 70 %. Před dvěma lety činil tento podíl sotva 21,5 %. Kromě exportů společnost posiluje svoji pozici na domácím trh nabídkou leasingových služeb.
Mercedes-Benz by měl v Brazílii do roku 2019 investovat 730 milionů brazilských reálů (4,9 mld. Kč) do nové výrobní linky a rovněž zamýšlí posílit svoji pozici na dalších trzích Latinské Ameriky. Ford se chystá rovněž na expanzi do Kolumbie, Mexika a Peru. vloni směřovalo 30 % brazilské produkce na trh v Argentině a Chile. Firma nicméně pečlivě sleduje vývoj na domácím trhu a chystá se s uvedením osmi novinek.
MAN nabízí nově operační leasing pro extra těžké kamiony. Nejvýznamnější hráč na trhu – VOLVO – také navyšuje vývozy do zahraničí, které v roce 2015 představovaly 30 % z prodaných vozů. V dalších letech v Brazílii plánuje investice ve výši 500 milionů BRL (3,5 mld. Kč). Nizozemský DAF nabízí novinky ve vybavení a počítá se získáním 10% podílu na trhu do roku 2021.
Pavla Havrlíková, generální konzulka, GK Sao Paulo