česky  español 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Image by Freepik
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo Facebook logo LinkedIn logo

Modernizace chilských železnic přináší nové příležitosti pro české firmy

Chile patří mezi nejstabilnější ekonomiky Latinské Ameriky a v posledních letech výrazně investuje do modernizace své železniční infrastruktury. Doprava v Chile je dnes velmi závislá na leteckém spojení, a to hlavně kvůli geografii země. Chile je od severu k jihu dlouhé přes 4 000 km a některé oblasti jsou obtížně přístupné kvůli řídké silniční a železniční síti. Velkým impulzem pro rozvoj železnic se staly vládní programy „Chile sobre Rieles“ a navazující „Trenes para Chile“, jejichž cílem je do roku 2027 ztrojnásobit počet přepravených pasažérů na 150 milionů ročně a zvýšit objem nákladní dopravy na 21 milionů tun. Celkové investice do železničního sektoru přesáhnou 5,5 miliardy USD.

Železniční sektor v Chile je regulován především státní společností Empresa de los Ferrocarriles del Estado (EFE), která spravuje většinu osobní dopravy a infrastruktury. Nákladní doprava je z velké části privatizovaná a funguje na základě koncesních smluv s EFE. Tento model umožňuje soukromým dopravcům využívat státní infrastrukturu za poplatek, zatímco některé tratě (např. severní síť) byly zcela privatizovány.

Chile má jeden z nejtransparentnějších systémů pro infrastrukturní projekty v Latinské Americe. Klíčovým nástrojem je Zákon o koncesích veřejných prací (Ley de Concesiones de Obras Públicas), který umožňuje realizaci projektů formou PPP (Public-Private Partnership).

Strategie pro osobní přepravu přichází s potřebou efektivního a šetrného způsobu přepravy, který zlepší městská a příměstská spojení. S růstem země a hlavně měst, která se stále více plní osobními auty, jsou vlakové spoje efektivní alternativou. Dokazují to již existující příměstské linky. Ty zkrátili průměrný čas potřebný na cestu z periferie do centra z původních 45-60 minut na přibližně 20 minut cesty.

Strategií pro nákladní železniční dopravu je zaměření na železniční koridory obsluhující těžařský průmysl, lesní průmysl a kontejnerovou dopravu po Chile. Cílem je také dopravu modernizovat, a to pomocí inovací a technologií implementovaných ze strany přepravních společností. V případě nákladní železniční dopravy se jedná primárně o soukromé společnosti.

Plán pomocí více než 27 projektů podpoří ekonomický a městský rozvoj země v 10 chilských regionech, kde EFE operuje. Budou z něj benefitovat regiony od Valparaísa na jih po region Los Lagos, a navíc severní region Arica a Parinacota. V rámci plánu modernizace železnic vláda a EFE realizují nebo připravují k realizaci několik železničních projektů jak pro osobní, tak pro nákladní dopravu. Na projekty jsou vypisována výběrová řízení, která nabízí široké příležitosti.

Jedním z nejdůležitějších plánovaných projektů je železniční koridor spojující Santiago s Valparaísem pomocí vysokorychlostní tratě. Trať má navázat na existující koridor z Valparaísa do Limache, kterou prodlouží celkem o 173 km. Vzdálenost ze Santiaga do Valparaísa vlak překoná přibližně za 1 hodinu a 30 minut a ve srovnání s fungujícím autobusovým spojením cestu výrazně zkrátí.

Koridor Santiago-Valparaíso bude úzce navazovat na další projekt, kterým je prodloužení tratě Limache-Puerto do obcí Quillota a La Calera. Projekt počítá s výstavbou 26 km nové dvojité tratě, jedna dráha exkluzivně pro osobní přepravu a druhá pro přepravu nákladní. Trasa bude propojovat celkem 7 stanic. V plánu je také nákup 15 nových vlaků.

Pro nákladní železniční dopravu zase klíčový projekt vybudování koridoru Santiago-San Antonio, který železnicí spojí Metropolitní region s největším kontejnerovým přístavem v zemi. Koridor zajistí lepší spojení přístavu s hlavním městem odkud bude zboží putovat dál po Chile i opačným směrem.

České firmy mají v Chile velmi dobré renomé v oblasti strojírenství, elektrotechniky a IT. Perspektivní segmenty zahrnují především řídicí a signalizační systémy (modernizace tratí vyžaduje sofistikované zabezpečovací technologie), software pro řízení dopravy (digitalizace a automatizace provozu), elektrická zařízení a komponenty (transformátory, trakční vedení, napájecí systémy), výhybky a kolejové konstrukce (dodávky pro nové tratě a modernizace stávajících) a interiéry vlaků a stanic (design, ergonomie, materiály odolné proti vandalům).

Autor: Petra Nostas Arias, DEK na Velvyslanectví ČR v Santiagu de Chile; Vojtěch Souček, stážista