Modernizace chilských železnic přináší nové příležitosti pro české firmy
24.11.2025 / 19:27 | Aktualizováno: 24.11.2025 / 19:48
Chile patří mezi nejstabilnější ekonomiky Latinské Ameriky a v posledních letech výrazně investuje do modernizace své železniční infrastruktury. Doprava v Chile je dnes velmi závislá na leteckém spojení, a to hlavně kvůli geografii země. Chile je od severu k jihu dlouhé přes 4 000 km a některé oblasti jsou obtížně přístupné kvůli řídké silniční a železniční síti. Velkým impulzem pro rozvoj železnic se staly vládní programy „Chile sobre Rieles“ a navazující „Trenes para Chile“, jejichž cílem je do roku 2027 ztrojnásobit počet přepravených pasažérů na 150 milionů ročně a zvýšit objem nákladní dopravy na 21 milionů tun. Celkové investice do železničního sektoru přesáhnou 5,5 miliardy USD.
Železniční sektor v Chile je regulován především státní společností Empresa de los Ferrocarriles del Estado (EFE), která spravuje většinu osobní dopravy a infrastruktury. Nákladní doprava je z velké části privatizovaná a funguje na základě koncesních smluv s EFE. Tento model umožňuje soukromým dopravcům využívat státní infrastrukturu za poplatek, zatímco některé tratě (např. severní síť) byly zcela privatizovány.
Chile má jeden z nejtransparentnějších systémů pro infrastrukturní projekty v Latinské Americe. Klíčovým nástrojem je Zákon o koncesích veřejných prací (Ley de Concesiones de Obras Públicas), který umožňuje realizaci projektů formou PPP (Public-Private Partnership).
Strategie pro osobní přepravu přichází s potřebou efektivního a šetrného způsobu přepravy, který zlepší městská a příměstská spojení. S růstem země a hlavně měst, která se stále více plní osobními auty, jsou vlakové spoje efektivní alternativou. Dokazují to již existující příměstské linky. Ty zkrátili průměrný čas potřebný na cestu z periferie do centra z původních 45-60 minut na přibližně 20 minut cesty.
Strategií pro nákladní železniční dopravu je zaměření na železniční koridory obsluhující těžařský průmysl, lesní průmysl a kontejnerovou dopravu po Chile. Cílem je také dopravu modernizovat, a to pomocí inovací a technologií implementovaných ze strany přepravních společností. V případě nákladní železniční dopravy se jedná primárně o soukromé společnosti.
Plán pomocí více než 27 projektů podpoří ekonomický a městský rozvoj země v 10 chilských regionech, kde EFE operuje. Budou z něj benefitovat regiony od Valparaísa na jih po region Los Lagos, a navíc severní region Arica a Parinacota. V rámci plánu modernizace železnic vláda a EFE realizují nebo připravují k realizaci několik železničních projektů jak pro osobní, tak pro nákladní dopravu. Na projekty jsou vypisována výběrová řízení, která nabízí široké příležitosti.
Jedním z nejdůležitějších plánovaných projektů je železniční koridor spojující Santiago s Valparaísem pomocí vysokorychlostní tratě. Trať má navázat na existující koridor z Valparaísa do Limache, kterou prodlouží celkem o 173 km. Vzdálenost ze Santiaga do Valparaísa vlak překoná přibližně za 1 hodinu a 30 minut a ve srovnání s fungujícím autobusovým spojením cestu výrazně zkrátí.
Koridor Santiago-Valparaíso bude úzce navazovat na další projekt, kterým je prodloužení tratě Limache-Puerto do obcí Quillota a La Calera. Projekt počítá s výstavbou 26 km nové dvojité tratě, jedna dráha exkluzivně pro osobní přepravu a druhá pro přepravu nákladní. Trasa bude propojovat celkem 7 stanic. V plánu je také nákup 15 nových vlaků.
Pro nákladní železniční dopravu zase klíčový projekt vybudování koridoru Santiago-San Antonio, který železnicí spojí Metropolitní region s největším kontejnerovým přístavem v zemi. Koridor zajistí lepší spojení přístavu s hlavním městem odkud bude zboží putovat dál po Chile i opačným směrem.
České firmy mají v Chile velmi dobré renomé v oblasti strojírenství, elektrotechniky a IT. Perspektivní segmenty zahrnují především řídicí a signalizační systémy (modernizace tratí vyžaduje sofistikované zabezpečovací technologie), software pro řízení dopravy (digitalizace a automatizace provozu), elektrická zařízení a komponenty (transformátory, trakční vedení, napájecí systémy), výhybky a kolejové konstrukce (dodávky pro nové tratě a modernizace stávajících) a interiéry vlaků a stanic (design, ergonomie, materiály odolné proti vandalům).
Autor: Petra Nostas Arias, DEK na Velvyslanectví ČR v Santiagu de Chile; Vojtěch Souček, stážista
