
Zahraniční obchod Francie zaostává za očekáváními
19.12.2016 / 17:34 | Aktualizováno: 08.04.2020 / 14:49
Konkurenceschopnost a marže francouzských podniků se letos výrazně zlepšily. Globální poptávka taktéž nahrává optimistickým očekáváním exportérů. Přesto se však letošní obchodní deficit Francie dále prohloubí.
Podle aktuálních statistik celního úřadu se letos deficit zahraničního obchodu Francie prohloubí ze 45,4 miliard euro v roce 2015, na téměř 50 miliard euro v letošním roce, tj. 2,1% HDP Francie. Tento vývoj je daný zejm. snížením exportu v roce 2016 o 1,6 % ve srovnání s předchozím rokem, zatímco dovozy dosáhly prakticky stejného objemu.
Na letošních výsledcích se nejvýrazněji podepsal vývoz letecké a kosmické techniky, který je klíčovým exportním odvětvím Francie. Přestože byl letecký a kosmický průmysl letos z hlediska zahraničního obchodu přebytkový s 20,8 miliardami euro, jeho exportní síla za poslední 3 roky postupně klesá z maxima, dosaženého v roce 2013, kdy tento přebytek činil 32,5 miliardy euro. Francouzský statistický úřad INSEE vidí za letošními výsledky zejm. snížení globální poptávky po helikoptérách a malých dopravních letadlech, zejm. pak ze strany zemí Perského zálivu. Naopak produkční kapacity výrobců velkokapacitních dopravních letadel byly zcela vytíženy a neumožňovaly další růst produkce. Na slabších výsledcích exportu se dále podílel také chemický průmysl, informační technologie a metalurgie.
Posilující francouzská ekonomika, z druhé strany, letos mírně navýšila dovozy. Ty se týkaly zejména importu automobilů a vozidel, dále pak strojírenského zařízení. Tento vývoj kopíruje aktuální trendy v místní ekonomice, kdy společně s posilující domácí poptávkou a spotřeby domácností začínají růst i firemní kapitálové investice.
Zvyšující se dovozy do Francie a očekávané pokračování tohoto trendu v roce 2017 skýtá příležitosti i pro posílení českých vývozů do země galského kohouta. Kromě subdodávek pro průmysl (zejm. ten automobilový) a vývoz strojírenských výrobků a zařízení mohou české firmy profitovat z rostoucí poptávky francouzských domácností a orientovat se na prodej spotřebního zboží, např. luxusních skleněných výrobků, designového nábytku a dekorací, šperků a bižuterie.
Tibor Opěla, obchodní rada českého velvyslanectví v Paříži