english  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Copyright © 2009 Ryan Cheng All Right Reserved
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Oživení plánů na dostavbu a lepší napojení sítě veřejné dopravy nabízí příležitosti pro české dodavatele řešení

V prosinci roku 2023 vydaném strategickém dokumentu „Hong Kong Major Transport Infrastructure Development Blueprint“ hongkongská vláda nastiňuje své záměry na dobudování veřejné dopravní infrastruktury v časovém horizontu přesahujícím příští dekádu. Blueprint zahrnuje plány na dostavbu napojení v rámci lodní, letecké i pozemní dopravy, jenž mají přispět k naplňování hospodářských a politických cílů vlády v rámci strategie „Hong Kong 2030+: Towards a Planning Vision and Strategy Transcending 2030". Kromě dalšího Blueprint oživil také dva dvě dlouho diskutované, ale zatím nerealizované projekty zelených linek.
 

Zelené linky hromadné dopravy v oblastech East Kowloon, Kai Tak a Hung Shui Kiu/Ha Tsuen NDA

V případě zelených linek hromadné dopravy se má jednat o menší lokalizované linky, které budou propojovat stávající uzly městské hromadné dopravy buď v oblastech husté zástavby s limitovaným místem pro konstrukci, nebo v oblastech menšího vytížení. Tyto linky by měly být schopny v rozmezí jedné hodiny dopravit přibližně 10 000 pasažérů v jednom směru a dle vize vlády by  neměly vyžadovat instalaci nadzemního vedení. Dalším z požadavků je, aby veškeré elektrické a mechanické podpůrné systémy byly relativně jednoduché tak, aby bylo splněno kritérium nákladové efektivity.

Důvod, proč hongkongská vláda o těchto linkách mluví jako o „zelených systémech hromadné dopravy“ (angl. smart and green mass transit systems) je, že nechce v této fázi technologickými kritérii zúžit škálu potenciálně vhodných řešení. Vláda si přitom uvědomuje, že projekty budou čelit řadě technických výzev. Trasy obou linek budou muset vzít v potaz stávající nebo plánovaný rozvoji podél koridorů i stávající komunikace a inženýrské sítě. Aby projket vůbec mohl být realizován, musí nejprve být formulovány prostorová omezení navrhovaných tras, technické požadavky a rozhraní se stávající zástavbou.

Jaký je tedy harmonogram dalších kroků? Na popud občanů se vláda rozhodla dále projekty neodkládat  a přistoupila k přípravným pracem, tedy konzultacím dotčených distriktů a výběrovému řízení na angažování konzultantů pro vytvoření předběžného návrhu (častým vítězem tohoto typu zakázek je britská společnost AECOM) . V létě, případně v druhé polovině roku 2024 chce vláda vyzvat dodavatele a operátory z celého světa, aby ve čtvrtém čtvrtletí tohoto roku předložili vyjádření zájmu, tak aby mohla být dokončena technická specifikace. Souběžně vláda v letošním roce započne proces posuzování dopadu na životní prostředí (EIA) a ostatní regulatorně vyžadované úkony. Jelikož se má jednat o vůbec první projekty tohoto typu v Hongkongu, vláda musí také vypracovat finanční uspořádání, formulovat provozní požadavky a připravit regulační rámec. Samotné tendry na výstavbu linek budou vypsány v roce 2026 s cílem zadat zakázky v roce 2027.

Hung Shui Kiu / Ha Tsuen NDA

Plánovaná trasa nové zelené linky Hung Shui Kiu / Ha Tsuen NDA má spojit oblasti NDA s Yuen Long South, a pokrýt trasu o délce 16km. Populace této oblastí čítá přibližně 300 000 obyvatel a 160 000 pracovních míst. Současně je cíle výstavby i vytvořit lepší napojení na linku metra Tuen Ma a na stávajííc systém lehké kolejnice.

Studie proveditelnosti (k dispozici zde) v zásadě navrhuje čtyři možná dopravní řešení: zelenou linku autobusu, bezkolejovou linku tramvaje, moderní kolejovu linku tramvaje, případně o nadzemní dráhu typu APM.

Kai Tak

Situace linky Kai Tak je zcela odlišná. Jedná se o prostory bývalé runwaye letiště Kai Tak, kde od jeho uzavření v roce 1997 proběhla masivní výstavba. Rovněž přímé okolí je velmi hustě obydlené. Cíle vlády je proto postavit 4km dlouhou linku propojující oblast bývalého letiště se stanicí metra Kai Tak. Očekávaná přepravní kapacita je kolem 50 000 osob denně.

V oblasti Kai Tak bude část prací probíhat ve velmi kopcovitém terénu, což přispěje k větší komplexnosti požadovaných inženýrských prací. Část trasy bude muset být vybudována na vozovkách s již nyní přetíženými inženýrskými sítěmi. Pro vládu je klíčové se při výstavbě vyvarovat negativního dopadu na stávajících silně frekventovaná silniční spojení New Clear Water Bay Road a Clear Water Bay Road.

Studie proveditelnosti z roku 2015 je k dispozici zde.

Možnost pro zapojení českých firem

Oba projekty se aktuálně nachází v předtendrové fázi a hongkongská vláda se snaží o nalezení nejlepšího zeleného a současně cenově nejefektivnějšího řešení. Ze zkušenosti z teritoria vyplývá, že zelené aspekty jsou při výběru výtěže tendrů často méně důležité, než cenové kritérium.

České firmy mohou v této fázi uvážit zapojení do budoucího tendru, ať už samostatně, či v rámci JV s v teritoriu přítomným partnerem. Výhledově bude také možné zapojit se do projektů v rámci dodavatelských řetězců. Vyplatí se proto sledovat, které společnosti budou reagovat na výzvu hongkongské vlády k vyjádření zájmu.

Další informace:

Hong Kong Major Transport Infrastructure Development Blueprint

Prezentace dopravních projketů

Veřejná konzultace - Environmentally Friendly Linkage System for Kowloon East

Veřejná konzulatce - TRANSPORT INFRASTRUCTURE FOR OUR FUTURE :STRATEGIC STUDIES ON RAILWAYS AND MAJOR ROADS BEYOND 2030

 

Autorka: Anna Dupalová