
Hongkonžané si potrpí na kvalitní potraviny a současně rádi objevují nové chutě.
05.05.2022 / 06:01 | Aktualizováno: 05.05.2022 / 06:09
Přestože je Hongkong rozlohou malým teritoriem, na gastromapě světa má své zasloužené místo. Tato přední asijská destinace pro fine dining, je již druhým rokem fakticky zavřena vnějšímu světu a místní obyvatelé zvyklí cestovat a objevovat nové chutě jsou ochotni utratit nemalé sumy za exklusivní potraviny a nové, neozkoušené nápoje, aby si tak alespoň na talíři, či ve skleničce připomněli pro ně exotické destinace.
Nákup potravin v Hongkongu
Vzhledem k velikosti teritoria není Hongkong potravinově soběstačný a přes 95% zemědělských produktů je dováženo ze zahraničí. V Hongkongu je více než 790 supermarketů, 1300 obchodů se smíšeným zbožím a více než 100 tradičních trhů, takže nakupování potravin je velmi pohodlné. Hongkongští spotřebitelé tradičně nakupují denně kvůli preferenci čerstvých potravin a malým skladovacím prostorům. Velká část nákupů se stále provádí na tradičních trzích, včetně pouličních trhů a v místně vlastněných obchodech. Celkově prodej na pouličním trhu směřuje k čerstvým potravinám, zatímco supermarkety dominují ve zpracovaných, chlazených a mražených potravinách s vysokou přidanou hodnotou a konzervovaných potravinách. Tržní podíl supermarketů nicméně stále stoupá. Důležitou roli sehrála i pandemie Covid-19, která vedla k masivní popularizaci online nákupu potravin. Jednou z hlavních platforem pro e-commerce je HKTV Mall.
Dovoz masa a jeho alternativ
Zajímavou příležitostí v potravinářství představuje nepochybně i možnost dovážet do HK vepřové maso díky uzavřenému bilaterálnímu protokolu. Tradiční čínská kuchyně kreativně pracuje se všemi částmi zvířete, příležitosti proto nejsou pouze v segmentu luxusnějších kousků vepřového. Přestože uzeniny nejsou běžnou součástí jídelníčku místních obyvatel, i tyto si najdou své milovníky.
Na rozdíl od masných produktů nepodléhá dovoz náhražek v mnoha případech tak přísné kontrole, resp. nevyžaduje existenci dohod. Stoupající zájem o ochranu životního prostředí, ale chuť experimentovat a objevovat nové kvalitní zdroje bílkovin, jsou důvody oblíbenosti alternativ masných výrobků mezi Hongkonžany.
Alkoholické nápoje
V roce 2008 zrušila hongkongská vláda dovozní cla a daně na řadu alkoholických nápojů (obsah alkoholu nesmí přesáhnout 30%) a od té doby každoročně stoupá dovoz vín. V posledních letech lze pozorovat několik nových trendů. Mnoho obchodníků s vínem se již nesoustředí pouze na místní trh, ale expandovalo na pevninu a sami investují do zámořských vinic. Nákup přes eshopy je čím dál populárnější. Mezi milovníky vína stoupá popularita vzdělávacích sommeliérských kurzů. Bohužel v teritoriu aktuálně není žádný kurz se specifickým zaměřením na české vinařské oblasti a typické odrůdy. Hlavní vinařskou veletržní akcí je Hong Kong International Wine & Spirits Fair. Čeští výrobci si musí být vědomi množství konkurence (zejména cenové), jako perspektivní se tak jeví zejména luxusnější vína a nově najde své příznivce a segment bio a naturálních vín.
V pivovarnictví je na vzestupu popularita malých pivovarů a domácí výroby. Příležitosti jsou tedy nejen v dovozu piva samotného, ale i v samotné technologii výroby piva. Je třeba však mít na vědomí, že na trhu je již zastoupeno velké množství značek, od těch nejmenších, až po velké nadnárodní koncerny.
I tvrdý alkohol najde v Hongkongu své publikum. Oblíbená je např. whiskey (a to i jako alternativní investiční příležitost), jakož i likéry využívané v rámci mixologie.
Více informací o příležitostech v Hongkongu
Koncem měsíce června proběhne webinář ohledně příležitostí v nápojovém a potravinářském segmentu v HK. V případě zájmu se neváhejte obrátit na mail Commerce_hongkong@mzv.cz.
Autorka: Anna Dupalová