Metrostav podepsal kontrakt na zastupitelském úřadě
27.08.2010 / 12:53 | Aktualizováno: 19.02.2018 / 13:50
Helsinky se i při rostoucím zadlužení města pustily do výstavby západní větve metra, které prodlouží stávající trasu o 14 km a cestující budou moci po skončení výstavby, které je naplánováno na rok 2014, nastupovat v sedmi nových stanicích. Hodnota investice je cca 713 mil. EUR, z čehož stát zaplatí maximálně 200 mil. EUR a o větší část se podělí města Helsinky (28%) a Espoo (72%).
Narovnání propadu česko-finského obchodu z loňského roku bude v současných ekonomických podmínkách složité. Je proto nezbytné, aby se české firmy dostávaly do veřejných zakázek a hodnotově významných projektů .
ZÚ od počátku sledoval vyhlášení výběrového řízení a byl v pravidelném kontaktu s vedením firmy Länsimetro Oy.
O výstavbu hlavního tunelu projevil zájem Metrostav, který má zkušenosti s mezinárodními projekty (např. Island).
Výsledkem intenzivního jednání a zájmu Metrostavu o zakázku bylo podepsání smlouvy o provedení ražby tří přístupových tunelů v odhadované hodnotě cca 8 mil. EUR. Slavnostní akt se uskutečnil 17. května 2010 na zastupitelském úřadě a zúčastnili se ho představitelé Länsimetro Oy a konsorcia Destia Oy a Metrostav, a. s.
Tato „menší" zakázka je předkvalifikací pro další kolo výběrového řízení na ražení vlastních tunelů metra. Dva paralelní tunely budou rozděleny na čtvrtiny a každá firma, která uspěje v tendru, bude stavět cca 7 km. Hodnota čtvrtinového úseku se odhaduje na 130 - 150 mil. EUR (cca 4 mld. CZK). Kromě tunelů bude vyhlášeno výběrové řízení na výstavbu stanic, o což má Metrostav eminentní zájem.
Výkopové práce tří přístupových tunelů budou zahájeny po Slunovratu, tedy v době, kdy začínají školní prázdniny. Do návratu studentů do škol, tj. 16. srpna, musejí být skončeny všechny povrchové práce. Největší stavební pozemek bude na Koivusaari, kde budou zahájeny práce již v červnu tohoto roku. 25. května se bude konat informační schůzka pro obyvatele z míst stavební činnosti a okolí, na které představitelé Länsimetro a stavebních firem přiblíží harmonogram prací a zejména oznámí parametry hluku a prašnosti. Ještě před zahájením budou prohlédnuty nemovitosti v blízkosti přístupových tunelů a provedena statická kontrola.
Pro Metrostav, jak konstatuje tisková zpráva Länsimetro, je kontrakt na výkopové práce přístupových tunelů významným začátkem spolupráce ve Finsku. Destia, jeho finský partner, odpovídá za řízení prací a Metrostav za realizaci tunelů.
Podpis kontraktu zahájil velvyslanec ČR ve Finsku, Ing. Vladimír Kotzy, který hosty přivítal a zdůraznil, že pro ZÚ byl zájem partnerů stvrdit podpisem významnou zakázku na ambasádě potvrzením, že firmy státní správu při prosazování vlastních zájmů nepodceňují.
Za finskou stranu poděkoval Olavi Louko, technický ředitel města Espoo a Matti Kokkinen, GŘ Länsimetro, za Metrostav Ing. Robert Dostál.
Kontrakt byl podepsán zástupci Länsimetro, Destie a Metrostavu. Po oficiální části bylo pro všechny připraveno malé pohoštění.
U příležitosti podpisu bylo vydáno tiskové prohlášení Länsimetro a hlavní finský deník Helsingin Sanomat přinesl 18. května stručnou informaci o události.
Seznam hostů:
Olavi Louko, technický ředitel města Espoo
Matti Kokkinen, generální ředitel fy Länsimetro Oy
Hanna Malmivaara, ředitelka odboru public relations fy Länsimetro Oy
Kari Auranen, konzultant fy Sweco Oy
Aku Kalilo, konzultant fy Sweco Oy
Pekka Kotro, viceprezident fy Destia Oy
Sami Korhonen, projektový ředitel fy Destia Oy
Jouni Karjalainen, výkonný viceprezident fy Destia Oy
Jiří Mosler, obchodní ředitel divize 5, Metrostav a.s.
Robert Dostál, vedoucí zahraničního odboru Metrostavu a.s.
Václav Pavlovský, ředitel české účasti výstavby Länsimetro
Sakari Pyörre, vedoucí Metrostavu pro Finsko