Elektrická auta: ve Vlámsku se blýská na lepší časy
08.09.2016 / 09:00 | Aktualizováno: 04.03.2025 / 14:53
V rámci podpory zelené politiky a ekologické dopravy vlámská vláda daňově zvýhodňuje majitele ekologických aut, kteří neplatí žádnou roční silniční daň až do roku 2020. Navíc Vlámsko poskytuje balíček dotací na koupi nového elektrického auta, kdy jednotlivý příspěvek může být až 5.000 euro. Díky tomu bylo v letošním roce registrováno neuvěřitelných téměř 500 nových plně elektrizovaných aut, což je šestinásobek oproti minulému roku
Vlámský ministr pro energetiku Bart Tommelein, který nastoupil do funkce v květnu 2016, nyní vyhodnocuje strategii na podporu ekologické dopravy odsouhlasenou na konci minulého roku. Byla například zavedená úplná daňová úleva pro elektrická auta a ta na vodík. Tato auta tak neplatí žádnou daň až do roku 2020, zatímco auta na dieselový pohon platí daň vyšší. Kvůli federativnímu systému Belgie se však tato úleva nevztahuje na firemní auta a auta na leasing. Po zavedení daňového zvýhodnění prodej dieselových aut ve Vlámsku klesl o 15%.
Zároveň s novým systémem silniční daně byl vytvořen i program dotací na koupi elektrických aut. Celkem vlámská vláda vyčlenila 5 milionů euro a jednotlivé příspěvky na auta se pohybují v rozmezí od 2.500 do 5.000 euro - výše příspěvku je odvozena od cenové kategorie auta. Nejvíce jsou v regionu kupovaná auta ve střední cenové kategorii jako například Nissan Leaf (30 KWh) či Kia Soul EV. Jejich cena se pohybuje mezi 31.000 a 41.000 eury. V závěsu jsou pak auta do 31.000 eur jako například Zoe Renault a Peugeot iOn. Pouze 4,4% nově registrovaných elektrických aut se pohybuje v nejvyšší luxusní cenové kategorii nad 61.000 euro. Do této kategorie spadá například Tesla Model S. Vlámská vláda tímto chce vyslat jasný signál a silně podpořit trh s elektrickými auty. Nicméně jde o časově omezenou podporu, a proto se dotace budou postupně snižovat.
Klíčem je vzbudit zájem obyvatel o elektrická auta
Cílem dotací je do roku 2020 navýšit celkový počet ekologických aut na 100.000, z toho má být 60.000 aut elektrických a 40.000 aut na zemní plyn. Tento cíl je ambiciózní, jelikož pouze 75 nových elektrických vozů bylo registrováno v roce 2015. Celkový počet registrovaných plně elektrických aut je nyní okolo dvou tisíc. To znamená, že pouze 0,35% obyvatel Vlámska má elektrické auto. Celkem 96% Vlámů pak vlastní auta na diesel či benzín a zbytek tvoří auta s hybridním pohonem.
Od začátku letošního roku však bylo díky příspěvkům registrováno skoro 500 nových plně elektrických aut. Počet nových aut se tak zešestinásobil, což je nečekaný úspěch. Nicméně během prvního půlroku již bylo vyčerpáno 2,3 milionu eur, což je skoro polovina celkového rozpočtu. Na druhou stranu podle Barta Tommeleina nelze akceptovat nynější vysoký počet neekologických aut. Jedním z důvodů velké podpory elektrických aut je i fakt, že zhruba 80% obyvatel Belgie denně najezdí méně než 50 kilometrů a pro tyto krátké vzdálenosti jsou elektrická auta mnohem vhodnější. Navíc neustále přibývá nabíjecích stanic. Jejich počet se má ve Vlámsku postupně navýšit z 2.400 až na 7.400 do roku 2020. Díky nim bude provoz elektrického auta mnohem jednodušší. Například v přímořském Ostende je plánovaná výstavba 34 nových stanic. Celkem 9 z nich má být v provozu již letos či příští rok. Pro dosažení svého cíle vlámská vláda také doufá v pomoc na individuální úrovni jakou je třeba nabíjecí stanice na solární pohon firmy Energy@Home, kde si jak zaměstnanci tak i obyvatelé během pracovního dne mohou zdarma dobít svá elektrická auta či kola.
Kvůli oblíbenosti ekologické automobilové politiky ve Vlámsku je tedy možné, že vlámská vláda celkovou částku rozpočtu v následujícím období navýší či vytvoří jiný systém podpory ekologických aut. Kancelář Barta Tommeleina po telefonu sdělila české ambasádě v Bruselu, že v podpoře ekologické dopravy chce pokračovat, ačkoli momentálně nemá vypracované další konkrétní opatření na podporu elektrických aut. Zatím tedy pouze zvažuje další příspěvky majitelům či bližší spolupráci s výrobci elektrických aut, která by mohla snížit nynější vysokou pořizovací cenu elektrického auta. Z rozhovoru však bylo zřejmé, že Vlámsko má nadále zájem zvyšovat popularitu plně elektrických aut a podpořit růst tohoto sektoru.
Zda-li cíl 100.000 ekologických aut do roku 2020 bude dosažen či nikoliv se momentálně nedá říct, avšak nadšení vlámské vlády pro ekologickou dopravní politiku je zřetelné. Tento program dotací tak může být pozitivní zprávou pro české firmy v oboru, neboť ukazuje zájem o rozvíjející se trh s elektrickými auty. Tento trh je zatím v počátcích, ale kvůli navyšování daní z emisí a i podobným dopravním návykům jako mají obyvatelé Belgie, tak se i v Česku elektrická auta dostávají víc a víc do povědomí majitelů aut.
Autorky: Tamara Katuščák, zástupce velvyslance na Velvyslanectví Česka v Bruselu, a stážistka Jana Musilová