Výstava fotografií Karla Cudlína
29.03.2016 / 16:56 | Aktualizováno: 24.05.2016 / 17:56
U příležitosti nedožitým 80. narozenin Václava Havla, pracovní cesty Výboru pro životní prostředí PSP a návštěvy fotografa Karla Cudlína uspořádalo ZÚ Dakar dvě kulturní akce.
Vernisáž výstavy fotografií z cest V. Havla
Výstava byla uspořádána při příležitosti 80. výročí narození prvního českého rezidenta a stala se zároveň součástí programu cesta delegace Výboru pro životní prostředí PSP ČR, jejíž předseda přednesl úvodní slovo. Zahájení byl přítomen i autor fotografií Karel Cudlín, který byl jedním z oficiálních fotografů V. Havla během jeho zahraničních cest.
Výstava se konala v domě prvního senegalského prezidenta Léopolda Sédara Senghora, který byl po rekonstrukci teprve nedávno znovu otevřen. Vzhledem k paralelám v osudech osobu prezidentů (oba literáti a politici, symboly svobody národa, jejichž jméno se objevuje na letištích v hlavních městech) se dům prvního senegalského prezidenta zcela automaticky nabízel pro uspořádání této akce.
Výstava samotná obsahovala 20 fotografií doprovázených texty o životě a díle prezidenta Havla, ale i autora fotografií a textem vysvětlujícím myšlenku paralel mezi oběma prezidenty.
K doložení vztahů české literatury a básnické tvorby prezidenta Senghora jsme zapůjčili původní vydání českých překladů, a to sbírky Zpěvy stínu z r. 1947 a sbírky Nokturna vydané v r. 1961. Zdá se, že český překlad byl vůbec prvním překladem Senghorovy tvorby do cizího jazyka.
Zároveň se jednalo i o vůbec první výstavu, kterou tato instituce – koncipovaná jako muzeum bez výstavních prostor - uspořádala. Výstava byla „pro velký úspěch“ prodloužena o jeden měsíc.
Přednáška Karla Cudlína na Institut Supérieur des Arts et des Cultures
V návaznosti na výstavu fotografií z cest V. Havla proběhlo ve spolupráci s touto institucí už druhé setkání s českými umělci či teoretiky umění.
Ve své přednášce v ISAC předvedl autor, který mj. učí fotografii na pražské FAMU, výběr ze svých fotografií z cest, z dokumentů se sociální tématikou a z důležitých momentů našich i zahraničních dějin. Vzhledem k tomu, že snímky byly řazeny chronologicky, staly se fotografie pro místní studenty i malou ukázkou z nedávné historie střední a východní Evropy.
V následné živé diskusi se studenti zajímali o ideovou i technickou stránku fotografií (zejména důvod využívání černobílé fotografie), ale i to, zda je evropský fotograf schopen se touto prací uživit. Stejně tak je zajímalo, jak složité je přesvědčit ke spolupráci lidi z nejrůznějšího sociálního prostředí.
S přítomným docentem ISAC B. Diopem byla předběžně domluvena série přednášek na téma senegalské či západoafrické historické fotografie, které by měly proběhnout na podzim 2016 na pražské FAMU i VŠUP.