Americký herní trh dynamicky roste. Uspět mohou i Češi.
08.04.2024 / 16:50 | Aktualizováno: 08.04.2024 / 17:32
Jedním z mála odvětví, kterým pandemie pomohla, je herní průmysl. Lidé trávili více času doma a hráli více her na počítačích, mobilech i konzolích. Americký herní trh je největší na světě a nabízí mnoho příležitostí pro další růst. To představuje příležitost i pro české firmy, které chtějí expandovat na globální trh. Výhodou je používání angličtiny, takže evropská studia nemají problém s lokalizací.
Každý druhý Američan je hráčem
Přes 200 milionů Američanů hraje pravidelně hry a 75% všech amerických domácností má aspoň jednoho hráče. Očekává se, že herní trh ve Spojených státech dosáhne v roce 2024 tržeb 78 miliardy dolarů a že v letech 2024 až 2027 bude dále růst průměrným tempem 10% ročně, takže v roce 2027 přesáhne 100 miliard dolarů.
Hry na PC stále patří k nejpopulárnějším platformám (38%), ale rychle je dohánějí hry na mobilních zařízeních (35 %), zbytek tvoří herní konzole (27 %). V USA působí velcí globální vývojáři her (Electronic Arts, Activision Blizzard, Tencent, Ubisoft), vydavatelé her (Sony Interactive Entertainment, Microsoft, Nintendo) i platformy pro distribuci her (Steam, Epic Games Store, Apple App Store, Google Play Store). Americký trh však nabízí prostor i pro menší firmy a nezávislá studia, které dokáží využít mezery na trhu a nové trendy.
Hry se přesouvají do cloudu
Spojené státy jsou na špičce inovací i v herním průmyslu. Mezi nové trendy v gamingu patří:
- Mobilní hry, které jsou stále populárnější a tvoří již polovinu herních tržeb v USA.
- Cloudové hraní, které umožňuje hrát hry bez nutnosti vlastnit PC nebo herní konzoli.
- Hry ve virtuální a rozšířené realitě (VR a AR), které nabízejí hráčům pohlcující herní zážitek.
- Esport je v USA stále populárnější a v roce 2024 přesáhnou jeho tržby 1 miliardy dolarů. Na toto dynamické odvětví je také úzce napojen sázkařský průmysl.
Koncept her jako služby (GaaS) se stává běžným modelem pro monetizaci her v USA. Firmy nabízejí hráčům pravidelný obsah a aktualizace za předplatné nebo mikrotransakce, což vytváří stabilní příjmy a dlouhodobé zapojení hráčů. Často je to spojeno s využíváním kryptoměn a jiných inovativních platebních metod.
Nelze přehlédnout, že americký trh má i své výzvy. Jednou z nich je vysoká konkurence. I zdatnější teenager může pomocí moderního a intuitivního softwaru naprogramovat hru. Nevýhodou je také určitá nepředvídatelnost, kdy se hitem může stát zdánlivě banální hra, zatímco drahé sofistikované hry mohou propadnout. Dalším problémem je pirátství. Podnikatelské prostředí mohou také ovlivnit změny v zákonech a regulacích (např. zákaz her pro děti).
Jak získat investory, vydavatele a distributory
Investoři v USA jsou v oblasti herního průmyslu velmi aktivní a investují do firem všech velikostí. Menší evropské herní firmy mohou oslovit a najít různé typy investorů: venture kapitál (tyto firmy investují do startupů a raných fází vývoje her), andělské investování (andělští investoři jsou bohatí jednotlivci, kteří investují do malých a méně známých firem) a crowdfunding (platformy, jako je Kickstarter, umožňují nezávislým herním studiím získat financování od fanoušků a široké veřejnosti).
České a další evropské firmy jsou známé vývojem vysoce kvalitních her s atraktivním designem a poutavým příběhem. Existuje několik způsobů a doporučení, jak menší firma může získat investora, vydavatele nebo distributora her v USA:
- Zúčastněte se herních konferencí a akcí. Účast na herních konferencích a akcích, jako je GDC, PAX a E3, je skvělý způsob, jak se seznámit s lidmi z herního průmyslu, včetně investorů a distributorů.
- Využijte online platformy. Existuje mnoho online platforem jako AngelList, SeedInvest a Fundable, které spojují herní vývojáře s investory a distributory.
- Vybudujte si silnou online přítomnost. Vytvořte nejen webovou stránku, ale buďte aktivní na sociálních sítích, vybudujte si komunitu fanoušku a zapojte influencery.
- Získejte ocenění a uznání. Přihlaste své hry do renomovaných herních soutěží a získejte recenze na své hry od herních kritiků.
- Zvažte stálou přítomnost v USA. Využijte místní inovativní prostředí i daňové pobídky od vlády a jednotlivých států.
Příklady ze států New York a Massachusetts
Stát New York je díky své dlouholeté tradici v oblasti technologií, kreativního umění a zábavy jedním z lídrů v herním průmyslu USA. Program státu New York na podporu vývoje digitálních her má za cíl tento průmysl v celém státě posílit a přilákat nové herní společnosti a investice. Program není omezen pro americké firmy, mohou se do něj přihlásit i evropská studia, která ve Státě New York působí. Prostřednictvím daňových úlev mohou získat zpět až 35 % nákladů na výrobu hry mimo New York City a 25 % uvnitř města.
PAX East je každoroční herní veletrh, který se koná v Bostonu ve státě Massachusetts. Jedná se o jeden z největších herních veletrhů v Severní Americe, s více než 80 000 účastníky v roce 2024. Český herní průmysl se letos v Bostonu prezentoval stánkem pod značkou „Games Bohemia“. Na českém stánku se zúčastnily tyto firmy: Cyber Sail Consulting, Diehard Studios, Place Of Departure, Eventia. Stánek zajistil Generální konzulát České republiky v New Yorku ve spolupráci s CzechInvest a Asociací českých herních vývojářů (GDACZ).
Ať již půjdete cestou prezentace na veletrhu, online prezentace či založení pobočky v USA, americký herní trh skýtá pro česká herní studia značný potenciál.
Michal Kaplan, ekonomický diplomat, Generální konzulát České republiky v New Yorku