česky  english 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: ZÚ
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo X logo Facebook logo

Káhira míří za ekologičtější hromadnou dopravou, potřebuje 180 elektrobusů

Egypt se musí neustále vypořádávat s rychle rostoucí populací, dopady klimatických změn i znečištěním, které kromě environmentálně nešetrných elektráren a továren způsobuje i zaostalá veřejná doprava. Zcela přirozeně je situace o to palčivější ve velkých městech.

Především egyptská metropole Káhira zahrnuje v širším slova smyslu až 25 mil. obyvatel, což představuje enormní tlak na místní dopravní systém. Kromě všudypřítomných zácp se množství dopravních prostředků v ulicích spolu s jejich zastaralostí promítá i do kvality ovzduší, která mnohonásobně převyšuje přijatelné normy Světové zdravotnické organizace.

Dlouhodobou snahou egyptské vlády je proto rozvoj dopravní infrastruktury i přechod na modernější a ekologičtější hromadnou dopravu. V pokročilé fázi výstavby je projekt jednokolejné dráhy, jejíž dvě tratě propojují „starou“ Káhiru s novým hlavním městem na východě a naopak se sousedícími sídly na západě. Stále se také o další stanice rozšiřují aktuální tři linky metra, čtvrtá je ve výstavbě a další dvě v plánu.

Hon na elektrobusy

Nejvíce je však hromadná doprava egyptské metropole stále závislá na autobusech, kterých jen Káhirský dopravní podnik (Cairo Transport Authority, CTA) spravuje na 3000. Jejich stáří často přesahuje 30 let, jsou poruchové a špatně udržované, o naplňování emisních norem si potom mohou nechat jen zdát.

Jedna z aktuálních iniciativ, která má za cíl vozový park modernizovat a přitom zlepšit kvalitu ovzduší i částečně ochránit obyvatele měst před neustálým hlukem, zahrnuje tendr na nákup 180 nových elektrobusů pro veřejnou dopravu. Projekt bude financován z úvěru Světové banky, odběratelem na egyptské straně je CTA a výběrové řízení je otevřeno do 16. prosince 2024, do tendru se tak mohou zapojit i čeští dodavatelé. Součástí zakázky je navíc i dodávka dobíjecích stanic, náhradních dílů a servisních služeb minimálně na jeden rok s možností rozšíření na dva až tři roky. Díky novým elektrobusům se obyvatelům Káhiry alespoň zčásti uleví a město se postupně se začne přibližovat metropolím, kde jsou obdobné prostředky hromadné dopravy považovány za zcela automatické.

 

Ondřej Cuchý, ekonomický diplomat Velvyslanectví ČR v Káhiře